Jokaiselle oppilaalle järjestetään oman arjen vaikutusmahdollisuuksia koulupäivän sisälle. Oppilaita rohkaistaan osallisuuteen ja vaikuttamiseen oman koulun arkeen sopivilla toiminnoilla, jotka on kuvattu koulukohtaisessa TOKEssa.
Kouluihin tulee rakentaa yhteisesti hyväksytyt mallit ristiriitojen ja kiusaamistilanteiden selvittämiseen. Hämeenlinnan kouluissa käytetään yhteisinä toimina niin Verso-, kuin KiVa-toimintamalleja. Lisäksi kouluissa on mahdollisuuksien mukaan myös kummi-, tuki-, luottamus- tai tutor-oppilastoimintaa. Oppilaskunnan hallituksen toiminta on jokaisen oppilaskunnan jäsenen vaikutuskanava koulun yhteisiin asioihin. Jokainen Hämeenlinnan koulu on Liikkuva Koulu ja toteuttaa osallisuutta mm.välkkäritoiminnan kautta.
Oppilaan osallisuutta korostetaan myös opetus, arviointi ja tukitilanteissa. Oppilaan itsearviointimahdollisuuksia tuetaan. Pedagogisen ja oppilashuollollisen tuen tilanteissa oppilas on lähtökohtaisesti paikalla hänen asioistaan keskusteltaessa oppilashuoltolain sekä kolmiportaisen tuen mallien mukaisesti. Oppilaan osallisuuden ja vaikuttamisen kulttuuria luodaan, kun oppilaille annetaan mahdollisuus osallistua heitä itseään koskevien asioiden käsittelyyn yhdessä huoltajan ja koulun henkilökunnan kanssa.
Oppilaskuntatoiminta Hämeenlinnassa
Oppilaskuntatoiminnan tarkoituksena on ohjata oppilaita keskinäiseen yhteistyöhön, lisätä oppilaiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksia sekä vastuuta yhteisten asioiden hoidosta. Koulujen oppilaskuntien jäseniä ovat kaikki kyseisen koulun oppilaat. Oppilaskunnan jäsenistä valitaan edustajisto (hallitus tms.) ja oppilaskunnan järjestäytyneestä toiminnasta vastaa tehtävään nimetty ohjaava opettaja.
Oppilaskunnan hallituksen tehtävänä on pitää yllä yhteyksiä oppilaisiin, opettajiin, koulun muuhun henkilökuntaan sekä tarpeen mukaan vanhempainyhdistykseen, nuorten vaikuttajaryhmiin, Lasten ja nuorten foorumiin ja lautakuntiin. Oppilaskunnan toiminta kouluissa vaihtelee mm. koulun koosta ja oppilaiden iästä riippuen. Aloitteiden käsittelyssä voidaan käyttää jatkuvan vaikuttamisen mallia, jossa kuka tahansa kouluyhteisön jäsen voi seurata aloitteen käsittelyä.
Tarkempi kuvaus kunkin koulun oppilaskunnan hallituksen toiminnasta löytyy kunkin koulun TOKEsta.
Jokaiselle oppilaalle järjestetään oman arjen vaikutusmahdollisuuksia koulupäivän sisälle. Oppilaita rohkaistaan osallisuuteen ja vaikuttamiseen oman koulun arkeen sopivilla toiminnoilla, jotka on kuvattu koulukohtaisessa TOKEssa.
Kouluihin tulee rakentaa yhteisesti hyväksytyt mallit ristiriitojen ja kiusaamistilanteiden selvittämiseen. Hämeenlinnan kouluissa käytetään yhteisinä toimina niin Verso-, kuin KiVa-toimintamalleja. Lisäksi kouluissa on mahdollisuuksien mukaan myös kummi-, tuki-, luottamus- tai tutor-oppilastoimintaa. Oppilaskunnan hallituksen toiminta on jokaisen oppilaskunnan jäsenen vaikutuskanava koulun yhteisiin asioihin. Jokainen Hämeenlinnan koulu on Liikkuva Koulu ja toteuttaa osallisuutta mm.välkkäritoiminnan kautta.
Oppilaan osallisuutta korostetaan myös opetus, arviointi ja tukitilanteissa. Oppilaan itsearviointimahdollisuuksia tuetaan. Pedagogisen ja oppilashuollollisen tuen tilanteissa oppilas on lähtökohtaisesti paikalla hänen asioistaan keskusteltaessa oppilashuoltolain sekä kolmiportaisen tuen mallien mukaisesti. Oppilaan osallisuuden ja vaikuttamisen kulttuuria luodaan, kun oppilaille annetaan mahdollisuus osallistua heitä itseään koskevien asioiden käsittelyyn yhdessä huoltajan ja koulun henkilökunnan kanssa.
Oppilaskuntatoiminta Hämeenlinnassa
Oppilaskuntatoiminnan tarkoituksena on ohjata oppilaita keskinäiseen yhteistyöhön, lisätä oppilaiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksia sekä vastuuta yhteisten asioiden hoidosta. Koulujen oppilaskuntien jäseniä ovat kaikki kyseisen koulun oppilaat. Oppilaskunnan jäsenistä valitaan edustajisto (hallitus tms.) ja oppilaskunnan järjestäytyneestä toiminnasta vastaa tehtävään nimetty ohjaava opettaja.
Oppilaskunnan hallituksen tehtävänä on pitää yllä yhteyksiä oppilaisiin, opettajiin, koulun muuhun henkilökuntaan sekä tarpeen mukaan vanhempainyhdistykseen, nuorten vaikuttajaryhmiin, Lasten ja nuorten foorumiin ja lautakuntiin. Oppilaskunnan toiminta kouluissa vaihtelee mm. koulun koosta ja oppilaiden iästä riippuen. Aloitteiden käsittelyssä voidaan käyttää jatkuvan vaikuttamisen mallia, jossa kuka tahansa kouluyhteisön jäsen voi seurata aloitteen käsittelyä.
Tarkempi kuvaus kunkin koulun oppilaskunnan hallituksen toiminnasta löytyy kunkin koulun TOKEsta.