Yhteinen vastuu koulupäivästä
Hyvä ja turvallinen koulupäivä
Hämeenlinnan kaupungissa on yhteinen opiskeluhuollon suunnitelma, joka tarkennetaan koulukohtaisesti ja päivitetään lukuvuosittain. Siinä kuvataan turvallisen koulupäivän keskeiset asiat. Jokaisella koululla on opiskeluhuollon suunnitelman liitteenä turvallisuus- ja kriisisuunnitelma, jotka päivitetään lukuvuosittain.
Lukuvuosittain päivitettävässä toiminta- ja kehittämissuunnitelmassa (TOKE) kuvataan koulun toimintakulttuuri, joka tukee hyvää koulupäivää. Suunnitelman pohja on yhtenäinen kaikilla kouluilla.
Järjestyssäännöillä ohjataan oppilasta edistämään ja ylläpitämään hyvää ja turvallista koulupäivää. Järjestyssäännöt tarkastetaan yhteistyössä kodin ja koulun kanssa ja ne päivitetään lukuvuoden alussa vuosittain. Myös nämä löytyvät opiskeluhuollon suunnitelman liitteenä.
Arjen kasvatustyö kuuluu kaikille koulun aikuisille ja heillä on tehtävänsä mukainen vastuu oppilaan kasvun ohjaamisesta. Hämeenlinnan kaupungissa johtavana periaatteena on kasvatuskumppanuus; kodin ja koulun yhteistyö, jossa koulu tukee kodin kasvatustyötä.
Kouluun kiinnittyminen ja poissaolojen ehkäiseminen
Yhteisöllisessä opiskeluhuoltoryhmässä suunnitellaan poissaoloja ennalta ehkäiseviä toimia ja huolehditaan niiden toteutuksesta ja arvioinnista. Poissaoloihin puuttumisen käytänteet käydään läpi koulun henkilökunnan, oppilaiden ja huoltajien kanssa lukuvuoden alussa.
Koulun toimintatavat tukevat oppilaiden hyvinvointia ja kiinnittymistä kouluun. Kouluissa sovitaan vuosittain, miten oppilasryhmiä ryhmäytetään, miten vahvistetaan positiivista oppilaiden ja kouluhenkilökunnan välistä vuorovaikutusta sekä sitä, miten tunne- ja vuorovaikutustaitoja harjoitellaan osana oppiaineita. Kodin ja koulun yhteistyö on säännöllistä ja toimivaa.
Poissaoloja seurataan yksilö- ja ryhmätasolla. Rehtori tai apulaisrehtori kerää tilastoja poissaoloista luokkakohtaisesti ja koulukohtaisesti ja niitä käsitellään yhteisöllisessä opiskeluhuoltoryhmässä sekä koko opettajakunnan kanssa. Luokanvalvoja tai luokanopettaja seuraa viikoittain oppilaiden läsnäoloa ja on säännöllisesti yhteydessä huoltajaan.
Kun opettajalla tai huoltajalla herää huoli oppilaan poissaoloista, luokanvalvoja tai luokanopettaja keskustelee asiasta oppilaan ja huoltajan kanssa. Poissaoloihin lasketaan luvaton poissaolo, sairauspoissaolo tai muu huolestuttava poissaolo. Koulussa noudatetaan koulupoissaolojen tukitoimet -mallia ja toimenpiteet kirjataan Wilmaan.
Kun oppilaalle on kertynyt luvattomia poissaoloja, sairauspoissaoloja tai muita huolestuttavia poissaoloja noin 30 tuntia, luokanvalvoja tai luokanopettaja selvittää tilanteen tarkemmin. Hän konsultoi opiskeluhuoltohenkilöstöä ja laaja-alaista erityisopettajaa. Koulussa pidetään palaveri ja suunnitellaan tukitoimia yhteistyössä oppilaan, huoltajan ja opiskeluhuoltohenkilöstön kanssa. Jos tilanne ei korjaannu ja poissaoloja kertyy edelleen, koulussa järjestetään yksilökohtainen opiskeluhuoltopalaveri. Poissaolojen juurisyy selvitetään ja oppilaan tuen taso tarkistetaan. Palaverissa sovitaan uusista tukitoimista ja seurantapalaverin ajankohta. Vastuu on luokanvalvojalla tai luokanopettajalla.
Jos poissaolot jatkuvat, noin sadan tunnin kohdalla siirrytään tiiviiseen tukeen. Yksilökohtaisessa opiskeluhuoltoryhmässä tarkennetaan aiemmin laadittuja suunnitelmia ja konsultoidaan oppilaan verkostoa. Tukitoimia arvioidaan yhteistyössä oppilaan verkoston kanssa säännöllisesti sekä sovitaan seurantapalaverin ajankohta. Oppilaalle tehdään erityisen tuen päätös, jos laajennetut tukitoimet ovat pitkäaikaisia tai tarvitaan pienryhmän tukea. Luokanopettaja / luokanvalvoja / rehtori tai sovitusti opiskeluhuollon työntekijä tekee perheen kanssa lastensuojeluilmoituksen, johon kirjataan koulussa jo tehdyt kartoitukset, tukitoimet ja suunnitelmat sekä huoltajien kanssa tehty yhteistyö ja poissaolohistoria. Ilmoitukseen kirjataan, että koululla on huoli poissaolojen aiheuttamasta syrjäytymisriskistä ja normaalin kehityksen ja koulunkäynnin vaarantumisesta.