Kodin ja koulun yhteistyö
Koulun ja kodin välinen yhteistyö kirjataan koulun toimintasuunnitelmaan ja sen toteuttamista seurataan esimerkiksi vanhempaintapaamisissa sekä kyselyjen avulla. Koulun ja kodin välinen yhteistyö toteutuu myös laajoissa terveystarkastuksissa (1., 5., ja 8.luokka). Kodin ja koulun yhteistyöhön liittyy myös keskeisesti arviointi, jonka käytännöt on kuvattu luvussa 6.
Koulun henkilökunta ja vanhempainyhdistys sopivat yhteistyön toteuttamisesta.
Rehtorin tehtävänä on seurata vuorovaikutuksen toteutumista kaikilla tasoilla, sekä yksittäisen kodin ja koulun välinen vuoropuhelu että luokka ja koulutason yhteistyö, jotka voivat toteutua monin tavoin (kasvatuskeskustelu, muu palautteen antaminen, viestintä, tiedottaminen, Wilma-yhteistyö, vanhempainillat). Kouluissa tähän luodaan omaa toimintakulttuuria sekä Hämeenlinnan kaupungin viestintästrategiaa vastaava linja ja toimintamalli. Yhteistyössä koteihin halutaan korostaa kasvatuskumppanuutta, jossa koulu tukee lapsen ensisijaisen kasvattajan, kodin, kasvatustyötä.