Hae

Erikoissairaanhoidon potilaana olevan oppilaan opetus ja konsultatiivinen sairaalaopetuspalvelu

Valtakunnallinen
Ei valtakunnallisia lisäyksiä

Oppilaan opetuksen ja tukimuotojen järjestäminen edellyttävät erityistä pohdintaa esimerkiksi oppilaan sairastuessa vakavasti tai vaikeassa elämäntilanteessa.

Erikoissairaanhoidon potilaana olevan oppilaan opetus

Erikoissairaanhoidossa olevan oppilaan opetus järjestetään ensisijaisesti oppilaan omassa (perusopetuslain 6 § tai 28 §:ssä tarkoitetussa) koulussa. Sairaalan toimintayksikön sijaintikunta on velvollinen järjestämään sairaalassa potilaana olevalle oppilaalle opetusta siinä määrin kuin se oppilaan terveys huomioon ottaen on mahdollista.

Hoidosta vastaavan sairaalan toimintayksikön sijaintikunta on velvollinen järjestämään myös muulle kuin erikoissairaanhoidossa olevalle oppilaalle opetusta ja tukea siinä määrin kuin se hänen terveytensä, pedagogiset erityistarpeensa ja erikoissairaanhoidon hoidolliset ja kuntoutukselliset toimenpiteet huomioon ottaen on perusteltua, jos opetuksen järjestäminen muutoin ei ole oppilaan edun mukaista perusopetuslain tai muun lain mukaisista tukitoimista huolimatta.  Myös kunta, jossa sijaitsee muu erikoissairaanhoidon toimintayksikkö, voi järjestää opetusta erikoissairaanhoidossa olevalle oppilaalle.

Erikoissairaanhoidossa olevan oppilaan opetuksessa yhdistyvät oppimista ja koulunkäyntiä ylläpitävä sekä oppilaan hoitotavoitteita tukeva kokonaiskuntoutuksellinen tavoite.  

Hoidosta vastaavan sairaalan tai muun erikoissairaanhoidon toimintayksikön sijaintikunta ja oppilaan opetuksen järjestäjä sekä oppilaan kotikuntalain mukainen kotikunta tai kotikunnattoman oppilaan asuinkunta sopivat yhdessä oppilaan opetuksen järjestämisestä ja järjestävät moniammatillisessa yhteistyössä siirtymisen kannalta välttämättömän tuen sairaalaopetukseen tai sieltä takaisin omaan kouluun siirtyvälle oppilaalle. Ennen päätöstä on kuultava oppilasta, hänen huoltajaansa sekä oppilaan opetuksen järjestäjää ja opiskeluhuoltopalvelujen ammattilaisia. Jos oppilaan opetuksen järjestäjä on eri kunta kuin oppilaan hoidon aikainen kotikunta, myös oppilaan kotikuntaa tai asuinkuntaa on kuultava. Jos yhteisymmärrykseen ei päästä, päätöksen tekee sairaalan sijaintikunta.  

Sairaalaopetuksessa voidaan hyödyntää myös etäyhteyksien kautta tapahtuvaa opetusta. Oppilaan kotikunta on velvollinen maksamaan kotikuntakorvauksen sairaalakoulussa olevista oppilaista. Erikoissairaanhoidossa oleva oppilas on oikeutettu ilmaiseen kuljetukseen tai riittävään avustukseen osallistuessaan sairaalaopetukseen.

Konsultatiivinen sairaalaopetuspalvelu   

Konsultaatiolla tarkoitetaan yleisesti ammattilaisten ja asiantuntijoiden välistä neuvottelua ratkaisun löytämiseksi tai neuvon saamiseksi, joten konsultatiivinen sairaalaopetuspalvelu kohdentuu ensisijaisesti opettajille. 

Sairaalan tai muun erikoissairaanhoidon toimintayksikön sijaintikunnan on järjestettävä toiminta-alueensa kunnille konsultatiivista sairaalaopetuspalvelua oppilaan omassa koulussa. Tätä palvelua hyödynnetään, kun oppilaalle suunnitellaan tai toteutetaan vaativia monialaisia ennaltaehkäiseviä tai korjaavia toimenpiteitä. Palvelua voidaan tarjota myös muiden kuin erikoissairaanhoidossa jo olevien oppilaiden opetuksen järjestämiseen.

Konsultatiivisen sairaalaopetuspalvelun tavoitteena on vahvistaa opettajien osaamista lähikouluissa sekä tukea heitä turvallisen ja rauhallisen oppimisympäristön luomisessa. Lisäksi palvelun tarkoituksena on edistää ennaltaehkäisevää ja varhaista tukea koulujen toimintakulttuurissa. Konsultatiivinen sairaalaopetuspalvelu vahvistaa toiminnallaan oppilaiden tukemiseen tarvittavia moniammatillisen ja monialaisen työn rakenteita.

Oppilaan opetuksen järjestäjän tulee hoidosta vastaavan sairaalan tai muun erikoissairaanhoidon toimintayksikön sijaintikunnan kanssa sopia moniammatillisessa yhteistyössä konsultatiivisesta sairaalaopetuspalvelusta. Samat tahot sopivat myös välttämättömän tuen järjestämisestä opetuksen järjestämiseksi silloin, kun oppilas siirtyy omasta koulustaan sairaalaopetukseen tai palaa takaisin omaan kouluunsa. Jos oppilaan opetuksen järjestäjä on eri kunta kuin oppilaan hoidon aikainen kotikunta, myös oppilaan kotikuntaa tai asuinkuntaa on kuultava.

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Hämeenlinna: 

Sairaalaopetuksen järjestäminen 

Ahvenistonharjun koulu on Hämeenlinnan kaupungin sairaalakoulu, joka tarjoaa opetusta Kanta-Hämeen keskussairaalan nuorisopsykiatrisella osastolla hoidossa oleville peruskouluikäisille oppilaille. Lisäksi koulussa on avo-oppilaspaikkoja erikoissairaanhoidossa oleville esi- ja perusopetusikäisille lapsille ja nuorille. Oppilaat tulevat Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin yhdestätoista kunnasta. 

Ahvenistonharjun koulun toiminnan perustana on vahva moniammatillinen yhteistyö, jonka tavoitteena on tukea oppilaan koulunkäyntiä, edistää oppilaan toimintakyvyn palautumista sekä mahdollistaa sujuva paluu omaan kouluun. Yhteistyö rakentuu oppilaan yksilöllisten tarpeiden, terveydentilan ja oppimisedellytysten pohjalta. 

Yhteistyötä tehdään tiiviisti useiden tahojen kanssa. Tärkeitä yhteistyötahoja ovat oppilaan huoltajat, oppilaan oma koulu ja siellä nimetty vastuuhenkilö; ensisijaisesti luokanopettaja/luokanvalvoja tai muu erikseen sovittu henkilö, nuorisopsykiatrian osasto, lasten- ja nuorisopsykiatrian poliklinikat, opiskelijahuolto, perhetyöntekijät, sosiaalityöntekijät sekä sairaalakoulun konsultoiva erityisopettaja. Yhteistyön käytänteet ovat selkeät ja suunnitelmalliset. 

Oppilaaksiotto sairaalakoulun avojaksolle edellyttää hoitosuhdetta lasten- tai nuorisopsykiatrian poliklinikalle. Ahvenistonharjun koulun avo-oppilaspaikoille hakeudutaan erikoissairaanhoidon lääkärin tekemän lähetteen tai sairaalakoulun konsultaation kautta. Tällöin oppilaan oma koulu tai hoitotaho on yhteydessä sairaalakoulun konsultoivaan erityisopettajaan, joka kartoittaa oppilaan koulunkäynnin tilanteen, käytössä olevat tukitoimet ja arvioi sairaalakoulujakson tarpeellisuuden yhteistyössä hoitavan tahon kanssa. 

Kun oppilas tulee sairaalakouluun avojaksolle, hänelle laaditaan koulusopimus, jossa määritellään sairaalakoulujakson keskeiset asiat, ja joka laaditaan yhdessä huoltajien ja sairaalakoulun opettajan kanssa. Oppilaan oma koulu nimeää vastuuhenkilön, ensisijaisesti luokanopettaja/luokanvalvoja tai muu erikseen sovittu henkilö, joka välittää opetuksen kannalta tarvittavat tiedot ja osallistuu opetuksen suunnitteluun tarpeen mukaan.  

Opetus suunnitellaan yksilöllisesti oppilaan terveydentilan ja sen hetkisten voimavarojen mukaan. Sairaalaopetuksessa painottuvat koulunkäyntikykyä ylläpitävä vuorovaikutus ja opetus, pedagoginen kuntoutus sekä oppimis- ja koulunkäyntitaitojen arviointi. Sairaalaopetuksessa toimivat keinot ja havainnot pyritään jalkauttamaan oppilaan omalle koululle jakson jälkeen.  

Oppilas pysyy oman koulunsa oppilaana ja noudattaa ensisijaisesti   oman koulunsa opetussuunnitelmaa. Opetuksen sisältö, tavoitteet ja arviointi sovitaan yhteistyössä oman koulun kanssa. Poikkeustapauksessa opetusta voidaan järjestää osastolla tai etäopetuksena. Opetuksessa huomioidaan oppilaan hoidolliset ja tutkimukselliset tavoitteet. Oppilaan oma opetuksenjärjestäjä tekee vaadittavat oppilaskohtaiset hallintopäätökset. 

Sairaalakoulujakson aikana pidetään tarvittaessa monialaisia palavereita, joissa seurataan oppilaan koulunkäyntiä ja tehdään tarvittavia tarkennuksia opetukseen. Oppilaalla voi olla myös mahdollisuus osallistua oman koulun toimintaan sairaalakoulujakson aikana, mikä tukee suhteen ylläpitoa omaan kouluun.  

Avo-oppilaalle tehdään suunnitelma omaan kouluun paluun tukemiseksi, sisältäen aikataulut, tukitoimet, vastuuhenkilöt ja mahdolliset kokeilu- ja nivellyspäivät. Palaverit ja tiedonsiirto järjestetään joko suoraan opettajien välillä tai yhteisissä hoito- ja kouluneuvotteluissa, joihin osallistuvat sairaalakoulun ja oman koulun opettajat, huoltajat sekä hoidon edustajat. Tavoitteena on mahdollisimman sujuva ja turvallinen kiinnittyminen takaisin omaan kouluyhteisöön. Jakson jälkeen sovitaan seurannasta ja yhteydenpidosta yhdessä oman koulun kanssa. 

Konsultatiivinen sairaalaopetuspalvelu   

Ahvenistonharjun koulu järjestää konsultatiivista sairaalaopetuspalvelua Kanta-Hämeen alueella. Konsultaatio on suunnattu perus – ja esiopetukseen. Konsultoivan erityisopettajan antama konsultaatio suuntautuu psyykkisesti oireilevien oppilaiden sekä esiopetusikäisten tukemiseen ja koulunkäynnin/esiopetuksen yksilöllisiin järjestelyihin oppilaan omassa koulussa tai esiopetuksen järjestämisyksikössä. Palvelun tavoitteena on vahvistaa opettajien osaamista lähikouluissa ja esiopetusta järjestävissä yksiköissä sekä edistää ennaltaehkäisevää ja varhaista tukea koulujen ja esiopetusta järjestävien yksiköiden toimintakulttuureissa. Konsultatiivinen sairaalaopetuspalvelu vahvistaa toiminnallaan oppilaiden ja esiopetusikäisten tukemiseen tarvittavia monialaisen työn rakenteita.  

Konsultaation kohteena ovat erityisesti ne oppilaat ja esiopetusikäiset, joiden haasteet liittyvät psyykkiseen oireiluun, kouluakäymättömyyteen sekä käyttäytymisen ja tunne-elämän oireiluun. Varhaisessa vaiheessa tehdyt toimenpiteet voivat ennaltaehkäistä ongelmien kasaantumista ja oppilaan/esiopetusikäisen syrjäytymiskehitystä. Konsultaatio ei edellytä erikoissairaanhoidon asiakkuutta.  

Konsultaatioprosessi käynnistyy yhteydenotosta Ahvenistonharjun koulun konsultoivaan erityisopettajaan. Konsultaation sisältö ja aika sovitaan tapauskohtaisesti. Konsultaatio voi kohdistua yksittäiseen oppilaaseen tai opetusryhmään. Oppilaskohtainen konsultaatio edellyttää huoltajan suostumusta. Konsultaatio voi olla jalkautuvaa työtä ohjaus– ja konsultaatiokäyntien muodossa, koulu– tai esiopetuksen tilanteen kartoittamista, puhelin– ja etäkonsultaatioita, neuvotteluihin osallistumista, verkostoyhteistyötä sekä koulutusten järjestämisestä. Sairaalaopetuksen konsultaatiolla pyritään vaikuttamaan oppilaan tai esiopetusikäisen opetusjärjestelyihin ja/tai tukimuotoihin niin, että koulunkäynti tai esiopetukseen osallistuminen omalla koululla tai omassa esiopetusyksikössä mahdollistuisi mahdollisimman pitkään.