Hae

3.2. Oppilashuoltotyöhön osallistuvien, koulun omien työntekijöiden roolit

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Arjen laadukas kasvatus- ja opetustyö sekä oppilaan ohjaaminen on osa kokonaisvaltaista oppilashuoltotyötä.

Opettajien ja rehtorin tehtävät:

  • kasvun ja kehityksen tukeminen
  • opetussuunnitelman mukaisen opetuksen antaminen
  • oppimisen ja opiskelutaitojen ohjaus
  • osallistuminen koulun suunnittelutyöhön, arviointiin ja kehittämiseen
  • oman ammattitaidon ylläpito ja kehittäminen
  • yksilökohtaiseen oppilashuoltoon liittyvä työ tarpeen ja tilanteen mukaan
  • moniammatillinen yhteistyö
  • kodin ja koulun välinen yhteistyö
  • oppilaiden poissaolojen seuranta
  • tiedottaa oman vastuualueensa asioista sisäisesti ja ulkoisesti

Opettajille ja rehtoreille yhteisten tehtävien lisäksi

Luokanopettajan tehtävät:

  • toimii luokkansa ryhmänohjaajana
  • päävastuu kodin ja koulun yhteistyöstä
  • yhteyshenkilö opettajien, oppilaiden ja vanhempien välillä
  • vastaa oppilaiden pedagogisen tuen tarpeista (eriyttäminen, tukiopetus, pedagoginen arvio, oppimissuunnitelma, HOJKS yms.)
  • huolehtii toisenkin opettajan tehtävistä tarvittaessa
  • arvioi oppilaidensa edistymistä
  • toteuttaa kasvatus- ja arviointikeskustelut
  • järjestää oman luokkansa vanhempainillan

Luokanvalvojan tehtävät:

  • luokanohjaajan tuntien pitäminen; tavoitteena luokan yhteishengen, kouluviihtyvyyden sekä opiskelumyönteisyyden ylläpitäminen ja edistäminen
  • seuraa oman luokkansa oppilaiden opintosuorituksia ja poissaoloja
  • päävastuu kodin ja koulun yhteistyöstä
  • toimii yhteyshenkilönä oppilaan asioissa aineenopettajille ja oppilashuollolle
  • kasvatus- ja arviointikeskustelujen toteuttaminen
  • vastaa oppilaiden pedagogisen tuen tarpeista (pedagoginen arvio, oppimissuunnitelma yms.)

Aineenopettajan tehtävät:

  • esittelee opettamansa oppiaineen/kurssin tavoitteet sekä arviointikriteerit
  • reagoi oppilaan koulutyön laiminlyönteihin (käytös, tehtävien tekemättä jättäminen ym.; kasvatuskeskustelu oppitunnin jälkeen)
  • informoi luokanvalvojaa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa oppilaan oppimisen vaikeuksista ja koulutyön laiminlyönneistä, jos oma keskustelu ei ole tuottanut tulosta
  • vastaa oppilaiden pedagogisen tuen tarpeista (eriyttäminen, tukiopetus, pedagoginen arvio, oppimissuunnitelma, HOJKS yms.)

Oppilaanohjaajan tehtävät:

  • jatko-opintoihin, ammatinvalintaan ja urasuunnitteluun liittyvä ohjaus (TET-järjestelyt, yhteishaun ohjaus)
  • oppimaan oppimisen ohjaus ja ohjaus opiskelutaitojen hankkimiseen
  • yhteydenpito työelämään ja toisen asteen oppilaitoksiin

Laaja-alaisen erityisopettajan tehtävät:

  • osa-aikaisen erityisopetuksen antaminen yksilöllisesti, pienemmässä ryhmässä tai samanaikaisopetuksena
  • erilaisten seulontatestien järjestäminen
  • osallistuminen pedagogisen tuen arviointiin, suunnitelmien tekoon ja palavereihin
  • yleinen konsultaatio oppimiseen liittyvissä vaikeuksissa

Kouluohjaajan tehtävät:

  • oppilaan ohjaaminen ryhmästä vastaavan opettajan työparina tai opettajan antamien ohjeiden mukaan itsenäisesti toimien, sekä oppilaan avustaminen pedagogisen tuen suunnitelmien mukaisesti koulumatkoilla, oppitunneilla, välitunneilla, aamu- ja iltapäivätoiminnassa, ruokailussa, wc-toiminnoissa ja pukeutumisessa
  • annettujen ohjeiden mukainen oppilaan lääkehoidosta ja muista hoidollisista toimenpiteistä huolehtiminen
  • kommunikointi toisten lasten ja aikuisten kanssa, erilaisten kommunikointimenetelmien käyttäminen kaikissa oppituokioissa
  • oppilaan ohjaaminen kuntoutukseen liittyvien tehtävien suorittamisessa opettajan tai terapeuttien ohjeiden mukaan
  • henkilökohtaisen oppimateriaalin valmistaminen ja niiden suunnitteluun osallistuminen