Hae

3.9. Poissaolojen seuranta, niistä ilmoittaminen ja niihin puuttuminen

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

3.7. Poissaolojen seuranta, niistä ilmoittaminen ja niihin puuttuminen 

Oppilaan tulee osallistua perusopetukseen, jollei hänelle ole erityisestä syystä tilapäisesti myönnetty vapautusta (Pol35 §). Luvallisia koulun hyväksymiä poissaoloja ovat sairaus sekä pyydetyt ja myönnetyt poissaolot. Hämeenlinnan kaupungissa poissaolojen ilmoittamiseen ja seurantaan käytetään ensisijaisesti Wilma-järjestelmää. Poissaolojen seuraaminen on osa opetuksen järjestäjän lakisääteistä omavalvontaa. Opetuksen järjestäjä kokoaa koulujen poissaolotiedot marraskuussa ja maaliskuussa. 

Hämeenlinnan kaupungin kouluissa on käytössä Kun kouluun meno kangertaa – pitkittyneiden poissaolojen toimintamalli. Toimintamalli kokoaa ennaltaehkäisevän ja tukevan työn ehyeksi kokonaisuudeksi. Kun kouluun meno kangertaa – pitkittyneiden poissaolojen toimintamalli sisältää seuraavat vaiheet: 

Hyvän arjen vaaliminen. Hyvän arjen vaaliminen muodostaa perustan hyvinvoinnille. Se on jokaisen kouluyhteisön jäsenen, niin aikuisten kuin lasten ja nuorten tehtävä. 

Säännöllinen keskustelu koulukuulumisista ja hyvinvoinnista. Opettaja on koulussa oppilaan läheisin aikuinen. On tärkeää keskustella säännöllisesti kuulumisista ja koulutyöstä. Poissaolovaikeudet alkavat usein pienistä huomaamattomista tilanteista. Niihin liittyy usein pärjäämättömyyden tai kuulluksi tulemattomuuden tunne. Kun poissaoloja on kertynyt 30 tuntia, on syytä keskustella tilanteesta. Ystävällinen vuorovaikutus tekee ihmeitä. 

Selvittäen ja tukien. Mutkikkaita ongelmia selvitellään yhteistyössä vanhempien, opettajien, oppilashuollon ja tarvittaessa koulun ulkopuolistenkin asiantuntijoiden kanssa. Kun poissaoloja on yli 50 tuntia, on tärkeää selvittää poissaolojen syitä ja etsiä ratkaisukeinoja tilanteeseen. 

Tiivistä tukea pitkittyneisiin poissaoloihin. Kun elämässä ja koulunkäynnissä on pitkäkestoisia ja laaja-alaisia haasteita, on hyvä koota voimat pulmien selättämiseksi. Jos poissaoloja on kertynyt yli 100 tuntia, voidaan tarvita erilaisia yksilöllisiä keinoja koulunkäynnin ja arjen tueksi.  Hämeenlinnassa tiivis tuki on koottu vaativan tuen kokonaisuudeksi. Kun kouluun meno kangertaa – pitkittyneiden poissaolojen toimintamalli löytyy liitteestä 3. 

Poissaolo esiopetuksesta. Huoltajan tulee anoa lapselle lupa olla pois esiopetuksesta. Kirjallinen, vapaamuotoinen anomus osoitetaan päiväkodin asiakkuuksista ja pedagogogiikasta vastaavalle johtajalle yli viikon pituisista poissaoloista. Lyhytaikaisista poissaoloista, kuten sairastapauksista, ilmoitetaan lapsen esiopetuksesta vastaavalle varhaiskasvatuksen opettajalle. Jos lapsella on esiopetuksesta paljon poissaoloja, aloitetaan yksilökohtaisen oppilashuollon toimenpiteet. Jos huoltaja on valinnut muun kuin kaupungin järjestämän esiopetuksen tai lapsi saa kotona esiopetusta, kaupungilla ei ole valvontavelvoitetta esiopetuksen toteutumisesta.