Vuosiluokkiin sitomaton opetus (perusopetuslaki 11§ 3mom.)
Hämeenlinnan kaupungin kouluissa oppilas voi edetä opinnoissaan vuosiluokkiin jaetun oppimäärän sijaan oman opinto-ohjelman mukaisesti vuosiluokkiin sitomattomasti. Vuosiluokkiin sitomatonta opetus (VSOP) toteutetaan osana oppilaan kolmiportaista tukea. Oppilas opiskelee oppimäärän opintokokonaisuuksina oman opinto-ohjelman mukaisesti. Oman opinto-ohjelman mukaisesti edettäessä opinnoissa eivät aiemmat opinnot raukea. Oppilas saa lukuvuoden päättyessä lukuvuositodistuksen kyseisenä lukuvuotena hyväksytysti suoritetuista opinnoista.
Oppilaan opinto-ohjelmassa voidaan määritellä oppilaalle oma tavoitearvosana, jonka saavuttamiseksi suoritettavat opintosisällöt tulee määritellä yhdessä oppilaan ja huoltajan kanssa. Mikäli tavoitearvosanaa ja sen edellyttämiä suorituksia ei ole määritelty, arvioidaan vuosiluokkiin sitomattomassa opetuksessa olevan opinnot yleisen arvioinnin ohjeen mukaisesti.
Vuosiluokkiin sitomattomaan opetukseen siirtyvälle oppilaalle tehdään hallinnollinen päätös ellei hän ole jo erityisen tuen piirissä. Vuosiluokkiin sitomattomasti etenevälle oppilaalle tehdään opinto-ohjelma tai erityisen tuen piirissä olevalle oppilaan opinto-ohjelma määritellään HOJKSissa.
Vuosiluokkiin sitomattomasti opiskelevalle määritellään oppilaan tai ryhmän tavoitteet, seuranta sekä oppilaskohtainen arviointi. Oppilaan henkilökohtaiset tavoitteet laaditaan ja seuranta toteutetaan yhteistyössä oppilaan ja vanhempien kanssa. Oppilaskohtaiset suunnitelmat kirjataan Wilman Oppimissuunnitelma- lomakkeelle ja ne tarkistetaan vähintään kerran lukukaudessa. Tähän suunnitelmaan kirjataan oppimäärään sisältyvät opintokokonaisuudet, tuntijako sekä opetuksen tavoitteet ja sisällöt, pakolliset ja valinnaiset opintokokonaisuudet sekä suorittamisen seuranta ja arviointi, siltä osin kuin ne poikkeavat opetussuunnitelman yleisistä tavoitteista.
Vuosiluokkiin sitomaton opetus (perusopetuslaki 11§ 3mom.)
Hämeenlinnan kaupungin kouluissa oppilas voi edetä opinnoissaan vuosiluokkiin jaetun oppimäärän sijaan oman opinto-ohjelman mukaisesti vuosiluokkiin sitomattomasti. Vuosiluokkiin sitomatonta opetus (VSOP) toteutetaan osana oppilaan kolmiportaista tukea. Oppilas opiskelee oppimäärän opintokokonaisuuksina oman opinto-ohjelman mukaisesti. Oman opinto-ohjelman mukaisesti edettäessä opinnoissa eivät aiemmat opinnot raukea. Oppilas saa lukuvuoden päättyessä lukuvuositodistuksen kyseisenä lukuvuotena hyväksytysti suoritetuista opinnoista.
Oppilaan opinto-ohjelmassa voidaan määritellä oppilaalle oma tavoitearvosana, jonka saavuttamiseksi suoritettavat opintosisällöt tulee määritellä yhdessä oppilaan ja huoltajan kanssa. Mikäli tavoitearvosanaa ja sen edellyttämiä suorituksia ei ole määritelty, arvioidaan vuosiluokkiin sitomattomassa opetuksessa olevan opinnot yleisen arvioinnin ohjeen mukaisesti.
Vuosiluokkiin sitomattomaan opetukseen siirtyvälle oppilaalle tehdään hallinnollinen päätös ellei hän ole jo erityisen tuen piirissä. Vuosiluokkiin sitomattomasti etenevälle oppilaalle tehdään opinto-ohjelma tai erityisen tuen piirissä olevalle oppilaan opinto-ohjelma määritellään HOJKSissa.
Vuosiluokkiin sitomattomasti opiskelevalle määritellään oppilaan tai ryhmän tavoitteet, seuranta sekä oppilaskohtainen arviointi. Oppilaan henkilökohtaiset tavoitteet laaditaan ja seuranta toteutetaan yhteistyössä oppilaan ja vanhempien kanssa. Oppilaskohtaiset suunnitelmat kirjataan Wilman Oppimissuunnitelma- lomakkeelle ja ne tarkistetaan vähintään kerran lukukaudessa. Tähän suunnitelmaan kirjataan oppimäärään sisältyvät opintokokonaisuudet, tuntijako sekä opetuksen tavoitteet ja sisällöt, pakolliset ja valinnaiset opintokokonaisuudet sekä suorittamisen seuranta ja arviointi, siltä osin kuin ne poikkeavat opetussuunnitelman yleisistä tavoitteista.