Hae

Oppimisen ja osaamisen arviointi

Valtakunnallinen
Ei valtakunnallisia lisäyksiä

Oppimisen arviointi (formatiivinen arviointi) liittyy oppimisprosessin ohjaamiseen ja palautteen antamiseen oppimisprosessista. Osaamisen arviointi (summatiivinen arviointi) puolestaan kohdistuu oppilaan tiedollisen ja taidollisen osaamisen tasoon. Oppilaan oppimista ohjataan ja osaamista arvioidaan aina suhteessa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa eri oppiaineille määriteltyihin ja paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain kohdennettuihin tavoitteisiin, ellei oppiaineen oppimäärää ole rajattu.

Kuudennen vuosiluokan päätteeksi annettavassa lukuvuosiarvioinnissa ja päättöarvioinnissa käytetään oppilaan osaamisen arvioinnissa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määriteltyjä, tavoitteista johdettuja valtakunnallisia arviointikriteereitä.

Laaja-alaisen osaamisen tavoitteiden saavuttamista ei arvioida oppiaineista erillisinä. Kun opettaja toteuttaa arvioinnin oppiaineiden tavoitteiden ja kriteereiden mukaisesti, tulee myös laaja-alainen osaaminen arvioiduiksi.  

Jos oppilaskohtaisia tukitoimia saava oppilas opiskelee perusopetuksen oppimäärän mukaisesti, oppilaan oppimista ja osaamista arvioidaan suhteessa perusopetuksen oppimäärän tavoitteisiin käyttäen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden arviointikriteerejä.   

Jos oppilas opiskelee rajatun oppimäärän mukaan yhtä tai useampaa oppiainetta, arvioidaan oppilaan oppimista ja osaamista näissä oppiaineissa suhteessa oppilaskohtaisen tuen toteuttamista koskevassa suunnitelmassa määriteltyihin tavoitteisiin ja sisältöihin. Osaamisen tason määrittelyssä ei siis käytetä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määriteltyjä arviointikriteerejä. Oppimäärä rajataan vasta, kun oppilas ei tukitoimista huolimatta kykene saavuttamaan arvosanan 5 edellyttämää osaamista.

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Yhteistyö huoltajien kanssa arvioinnin osalta

Kodin ja koulun välisessä yhteistyössä noudatetaan arvioinnin yleisiä periaatteita avoimuudesta, yhteistyöstä ja läpinäkyvyydestä.

Arviointikeskustelut

Arviointikeskustelut käydään vuosiluokilla 1.-9. Arviointikeskustelua tarjotaan kaikille huoltajille. Opettaja kutsuu keskusteluun oppilaan ja huoltajan/huoltajat. Oppilas valmistautuu keskusteluun Wilmassa olevan arviointikeskustelupohjan avulla. Arviointikeskustelussa käsitellään ja kirjataan ylös oppilaan kehityksen ja opintojen kannalta oleellisia aiheita.

Tuen oppilaan kohdalla arviointikeskustelu/oppilaskohtainen keskustelu on mahdollista korvata opettajan harkinnan mukaan oppimissuunnitelman tai HOJKSin laadinnan ja päivittämisen yhteydessä.

Päättöarvioinnin lähestyessä opettajan tehtävänä on oppilaiden ja huoltajien tiedottaminen oppilaan osaamisen tasosta ja nykytilasta siten, että oppilaalla on mahdollisuus vaikuttaa osaamisensa tasoon vielä perusopetuksen aikana, jos oppilas ei ole saavuttamassa hyväksyttyä arvosanaa. Koulun toiminta- ja kehittämissuunnitelmaan kirjataan, miten huoltajia tiedotetaan tavoitteista, arviointikriteereistä ja -perusteista.

Päättöarvioinnin arviointikeskustelussa oppilas arvioi osaamistaan ja itseään oppijana. Oppilasta ohjataan tarkastelemaan omia suorituksiaan jatko-opintojen näkökulmasta. Tämä on huomioitava kaikilla niillä vuosiluokilla, joilla tehdään päättöarviointia.

Arvioinnista tiedottamisen muodot

Koulun tulee tiedottaa arvioinnista monipuolisesti sekä avata kodin ja koulun välisen yhteistyön käytänteitä, jotka koulu kirjaa toiminta- ja kehittämissuunnitelmaan. Oppimisen tavoitteet ja arviointikriteerit ovat huoltajille nähtävissä paikallisessa opetussuunnitelmassa kaupungin verkkosivuilla. Hämeenlinnan arvioinnin vuosikello, yhteisen arviointikulttuurin linjaukset sekä koulun mahdolliset omat täsmennykset näkyvät koulujen toiminta- ja kehittämissuunnitelmissa (TOKE).

Lukuvuoden alussa ja/tai opintojakson alkaessa opettaja avaa oppiaineen oppimisen, osaamisen ja työskentelyn tavoitteet sekä arviointikriteerit oppilaille. Tavoitteisiin ja arviointikriteereihin palataan useamman kerran lukuvuoden aikana. Tavoitteiden saavuttamista ohjataan ja reflektoidaan kaikissa oppiaineissa formatiivisen arvioinnin keinoin. Lukuvuoden alussa oppilaiden kanssa käydään läpi myös käyttäytymisen tavoitteet ja arviointikriteerit.

Arviointia dokumentoidaan lukuvuoden aikana myös Wilma-järjestelmään. Tuntimerkintöjä käytetään formatiivisen ja summatiivisen arvioinnin tukena ja lisäämään arvioinnin läpinäkyvyyttä koteihin.

Väli- ja lukuvuosiarviointi

Hämeenlinnassa oppilaalle ja huoltajalle annetaan oppilaan oppimisesta, osaamisesta, työskentelystä ja käyttäytymisestä kertovaa palautetta vuosiluokilla 1-2 vähintään kaksi kertaa vuodessa ja vuosiluokilla 3-9 vähintään kolme kertaa vuodessa:

  • väliarviointi (todistus tai muu kirjallinen palaute, ei vuosiluokilla 1-2)

  • arviointikeskustelu (luonteeltaan formatiivinen, vuosiluokilla 1-2 sisältää myös summatiivista arviointia)

  • lukuvuositodistus vuosiluokilla 1-8

  • päättötodistus 9. vuosiluokan päätteeksi

Koulu
Ei koulukohtaisia lisäyksiä