Toimintakulttuurin kehittämistä ohjaavat periaatteet
Hämeenlinna:
Hämeenlinnassa opetuksen järjestäjä tukee oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyjä huomioimalla ryhmäkohtaiset tukimuodot paikallisessa tuntikehyksessä ja opettajien lukujärjestyksissä.
Hämeenlinnan koulujen toimintakulttuuri edistää oppimista, osallisuutta, hyvinvointia ja kestävää elämäntapaa. Oppilailla on mahdollisuus osallistua koulun toiminnan suunnitteluun, kehittämiseen ja arviointiin. Tämä tapahtuu oppilaskunta- ja tukioppilastoiminnassa, erilaisissa tapahtumissa (esimerkiksi teemapäivät, yläkoulujen Vaikuta - älä valita V-päivä, rehtorin kyselytunnit) mutta myös päivittäisessä työskentelyssä oppitunneilla. Kouluissa kannustetaan rakentavan palautteen antamiseen.
Kodin ja koulun pääasiallisena tiedotuskanavana käytetään Wilmaa. Koulu järjestää lukuvuosittain kodin ja koulun välisen tilaisuuden yhdessä oppilaiden ja vanhempien kanssa (esimerkiksi Kodin ja koulun -päivä, vanhempainilta tai muu tilaisuus). Vanhemmille tarjotaan mahdollisuus vaikuttaa koulun toimintakulttuurin kehittämiseen (esimerkiksi vanhempainyhdistystoiminta, sähköiset kyselyt).
Koulut tekevät yhteistyötä paikallisten yritysten ja järjestöjen kanssa. Yhteistyötavat kirjataan TOKEen.
Koulun toiminta edistää turvallisuutta ja tukee hyvinvointia. Tämä huomioidaan koulun turvallisuus- ja opiskeluhuollon suunnitelmissa. Hämeenlinnan kouluissa kannustetaan liikunnalliseen toimintaan koulupäivien aikana, toteutetaan Kulttuuripolkua ja muita TOKEssa mainittuja oppilaiden hyvinvointia ja turvallisuutta edistäviä toimintoja. Oppilaiden yksilöllisyys ja kulttuurien moninaisuus huomioidaan kaikessa koulun toiminnassa.
Koulun toimintakulttuurin tavoitteena on tukea oppilaan kasvua kielitietoisuuteen ja monikulttuurisuuteen. Jokainen opettaja on kielen opettaja oman aineensa näkökulmasta. Vieras kieli tarjoaa lisäksi oppilaille mahdollisuuksia laajentaa tiedonhakukanaviaan kaikissa oppiaineissa. Kieltenopiskelun tavoitteena on, että oppilaalle kehittyy myönteinen minäkuva kieltenoppijana ja hän ymmärtää kieltenosaamisen merkityksen työelämän kannalta. Peruskoulun tarjoama monipuolinen kielipääoma avaa oppilaalle oven maailman kielelliseen ja kulttuuriseen moninaisuuteen ja kehittää kykyä työskennellä monikulttuurisessa maailmassa.