Oppilaiden osallisuus
Hämeenlinna:
Jokaiselle oppilaalle järjestetään oman arjen vaikutusmahdollisuuksia koulupäivän sisälle. Oppilaita rohkaistaan osallisuuteen ja vaikuttamiseen oman koulun arkeen sopivilla toiminnoilla, jotka on kuvattu koulukohtaisessa TOKEssa.
Kouluihin tulee rakentaa yhteisesti hyväksytyt mallit ristiriitojen ja kiusaamistilanteiden selvittämiseen. Hämeenlinnan kouluissa käytetään monipuolisia kiusaamiseen puuttumisen menetelmiä. Lisäksi kouluissa on mahdollisuuksien mukaan myös kummi-, tuki-, luottamus- tai tutor-oppilastoimintaa. Oppilaskunnan hallituksen toiminta on jokaisen oppilaskunnan jäsenen vaikutuskanava koulun yhteisiin asioihin.
Hämeenlinnan kouluissa edistetään oppilaiden koulupäivien ja koulumatkojen aikaista aktiivisuutta ja mahdollistetaan koulupäivien yhteydessä tapahtuva harrastaminen Harrastamisen Suomen mallin, koulujen oman kerhotoiminnan, Urheiluakatemiatoiminnan sekä Liikkuva koulu toimintojen avulla. Lisäksi oppilaiden fyysistä toimintakykyä tuetaan moniammatillisesti, jolloin oppilailla on mahdollisuus henkilökohtaiseen liikuntaneuvontaan ja -ohjaukseen esimerkiksi Move -mittaustulosten perusteella.
Oppilaan osallisuutta korostetaan myös opetus, arviointi ja tukitilanteissa. Oppilaan itsearviointimahdollisuuksia tuetaan. Pedagogisen ja oppilashuollollisen tuen tilanteissa oppilas on lähtökohtaisesti paikalla hänen asioistaan keskusteltaessa oppilashuoltolain sekä kolmiportaisen tuen mallien mukaisesti. Oppilaan osallisuuden ja vaikuttamisen kulttuuria luodaan, kun oppilaille annetaan mahdollisuus osallistua heitä itseään koskevien asioiden käsittelyyn yhdessä huoltajan ja koulun henkilökunnan kanssa.
Oppilaskuntatoiminta Hämeenlinnassa
Oppilaskuntatoiminnan tarkoituksena on ohjata oppilaita keskinäiseen yhteistyöhön, lisätä oppilaiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksia sekä vastuuta yhteisten asioiden hoidosta. Koulujen oppilaskuntien jäseniä ovat kaikki kyseisen koulun oppilaat. Oppilaskunnan jäsenistä valitaan edustajisto (hallitus tms.) ja oppilaskunnan järjestäytyneestä toiminnasta vastaa tehtävään nimetty ohjaava opettaja.
Oppilaskunnan hallituksen tehtävänä on pitää yllä yhteyksiä oppilaisiin, opettajiin, koulun muuhun henkilökuntaan sekä tarpeen mukaan vanhempainyhdistykseen, nuorten vaikuttajaryhmiin, Nuorisovaltuustoon eli NuVaan ja lautakuntiin. Oppilaskunnan toiminta kouluissa vaihtelee mm. koulun koosta ja oppilaiden iästä riippuen. Aloitteiden käsittelyssä voidaan käyttää jatkuvan vaikuttamisen mallia, jossa kuka tahansa kouluyhteisön jäsen voi seurata aloitteen käsittelyä.
Tarkempi kuvaus kunkin koulun oppilaskunnan hallituksen toiminnasta löytyy kunkin koulun TOKEsta.