Hae

Oppilaan oikeus oppimisen ja koulunkäynnin tukeen

Valtakunnallinen
Ei valtakunnallisia lisäyksiä

Oppilaalla, jolla on vaikeuksia osallistua opetukseen tai suoriutua opinnoistaan, on oikeus saada tukea oppimiseen ja koulunkäyntiin. Opetuksen järjestäjän varmistamat oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt antavat perustan tuen tarkoituksenmukaiselle toteuttamiselle osana kaikkea esi- ja perusopetuksen toimintaa. Ensisijaisesti tarjotaan ryhmäkohtaisia tukimuotoja, kuten yleistä tukiopetusta, opetuskielen tukiopetusta sekä erityisopettajan antamaa opetusta muun opetuksen yhteydessä. Tuki annetaan oppilaalle inklusiivisten periaatteiden mukaisesti ensisijaisesti omassa opetusryhmässä.

Oppilaalla on oikeus myös oppilaskohtaisiin tukitoimiin, jos osallistuminen säännöllisesti tarjottuihin ryhmäkohtaisiin tukimuotoihin ei riitä tukemaan häntä opinnoissaan, tai jos hänellä on edelleen vaikeuksia osallistua opetukseen. Oppilaan oppimista ja koulunkäyntiä voidaan samanaikaisesti tukea sekä ryhmäkohtaisilla tukimuodoilla että oppilaskohtaisilla tukitoimilla. Oppilaan tuen toteuttaminen suunnitellaan niin, että ryhmäkohtaisten tukimuotojen ja oppilaskohtaisten tukitoimien vaikutus koulupäivän pituuteen on perusopetuslain ja -asetuksen mukainen, eikä aiheuta oppilaalle tarpeetonta kuormitusta.

Opetuksen järjestäjä tekee suunnitelmaan perustuvan hallintopäätöksen oppilaalle tarjottavasta oppilaskohtaisesta tuesta. Tuen toteutumista seurataan ja arvioidaan, ja tuen tarpeen muuttuessa tehdään uusi hallintopäätös.

Ryhmäkohtaisilla tukimuodoilla tai oppilaskohtaisilla tukitoimilla ei voi poiketa perusopetuksen oppimäärästä eikä paikallisen opetussuunnitelman mukaisista tavoitteista. Oppilaalla on aina oikeus saada opetusta sen mukaan, mitä vuosiviikkotuntien määrästä säädetään.

Jos perusopetuksen oppimäärästä tai sisällöistä on tarpeen poiketa tietyn oppiaineen osalta oppilaan heikon suoriutumisen vuoksi, se on mahdollista ainoastaan silloin, kun oppilas on jo saanut muiden tukimuotojen ja -toimien lisäksi kyseisessä oppiaineessa oppilaskohtaisena tukitoimena erityisopettajan tai erityisluokanopettajan antamaa opetusta pienryhmässä tai erityisluokassa.

Oppilaan oppimäärän rajaaminen tulee kysymykseen vasta silloin, kun oppilas ei tukitoimista huolimatta saavuta välttävää arvosanaa (5). Oppimäärän rajaamisen tarpeesta tehdään luotettava arviointi opetuksen järjestäjän päättämällä tavalla. Arviointiin tulee sisältyä dokumentaatio siitä, millä tavalla perusopetuksen oppimäärän tavoitteista ja sisällöistä poikkeamisen tarve on todettu. Arvioinnin tukena voidaan käyttää eri asiantuntijoiden lausuntoja. Asiasta tehdään tukea koskeva hallintopäätös, joka on perusteltava. Perusteluissa on ilmoitettava, mitkä mahdolliset muut tiedot ja selvitykset ovat vaikuttaneet ratkaisuun sekä mainittava sovelletut säännökset.

Perusopetuslain lisäksi oppilas- ja opiskelijahuoltolain tarkoituksena on edistää oppilaiden oppimista, terveyttä ja hyvinvointia sekä osallisuutta ja ehkäistä koulunkäyntiin ja oppimiseen liittyvien ongelmien syntymistä. Opiskeluhuollolla tarkoitetaan oppilaan hyvän oppimisen sekä hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä ylläpitävää toimintaa kouluyhteisössä. Ensisijaisesti ennaltaehkäisevänä toteutettava ja koko kouluyhteisöä tukeva yhteisöllinen opiskeluhuolto on keskeinen koulunkäynnin ja osallistumisen tukemisen muoto, jolla vaikutetaan koko yhteisön toimintakulttuuriin. Yhteisöllinen opiskeluhuolto on kaikkien kouluyhteisössä työskentelevien ammattilaisten yhteinen tehtävä. Lisäksi opiskeluhuoltopalvelut ja monialainen yksilökohtainen opiskeluhuolto tukevat oppilaiden yksilöllisiä oppimisen, hyvinvoinnin ja terveyden tarpeita sekä sosiaalisten ja psyykkisten valmiuksien kehittymistä. Mikäli koulun työntekijä arvioi oppilaan tarvitsevan muuta kuin perusopetuslain mukaista oppimisen ja koulunkäynnin tukea, tulee hänen toimia sen mukaan, mitä säädetään velvollisuudesta opiskeluhuoltopalveluihin ohjaamisesta oppilas- ja opiskelijahuoltolaissa.

Opiskeluhuollosta määrätään tarkemmin luvussa 8. 

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Hämeenlinna: 

Oppilaalla on aina ensisijaisesti oikeus ryhmäkohtaisiin tukimuotoihin ja niistä vastaa ryhmää tai luokkaa opettava luokan- tai aineenopettaja. Tuen tarpeiden arviointi ja tarvittavan tuen tarjoaminen kuuluu opettajan työhön ja kaikkiin opetustilanteisiin. Opettaja valitsee opetusmenetelmät ja suunnittelee työtavat vuorovaikutuksessa oppilaidensa kanssa. Opetustilanteissa käytetään oppilaiden edellytykset huomioonottavia, oppilaiden ikäkausiin sekä kyseessä oleviin oppimistehtäviin ja -tilanteisiin soveltuvia menetelmiä ja monipuolisia työtapoja. Opetuksen eriyttäminen ja muut pedagogiset tukitoimet ovat kaikkeen opetukseen kuuluvia ensisijaisia keinoja ottaa huomioon opetusryhmän tarpeet. 

Eriyttämisen keskeiset ulottuvuudet ovat opiskelun laajuuden, syvyyden ja etenemisnopeuden vaihtelussa. Eriyttämisen tavoitteena on luoda edellytykset sopivien haasteiden ja onnistumisen kokemusten tarjoamiselle. Samalla luodaan mahdollisuus kehittyä ja oppia vahvuuksien mukaisesti. Eriyttäminen voi kohdistua mm. opetuksen sisältöihin, käytettäviin opetusmateriaaleihin ja -menetelmiin, työtapoihin sekä koulu- ja kotitehtävien määrään ja käytettävissä olevaan aikaan. Näitä voidaan laajentaa tai supistaa oppilaan edellytysten ja tarpeiden mukaisesti. Alaspäin eriyttäminen on otettava huomioon oppilaan arvioinnissa (tarkennukset löytyvät luvusta 6). 

Hämeenlinnan kaupunki opetuksen järjestäjänä huolehtii siitä, että koulujen tuntikehyksessä on varattu resurssia ryhmäkohtaisiin tukitoimiin ja että niitä toteutetaan suunnitelmallisesti. Koulut kirjaavat konkreettiset toimensa lukuvuosisuunnitelmaansa. Koulun rehtori huolehtii, että ryhmät muodostetaan oppilaiden ja ryhmien tuen tarpeet huomioiden. Lisäksi rehtori huolehtii, että ryhmäkohtaisten tukimuotojen toteuttaminen huomioidaan lukujärjestyksissä ja niitä arvioidaan ja muokataan lukuvuoden aikana ryhmien tuen tarpeiden mukaisesti. 

Opetuksen järjestäjä huolehtii yhdessä koulujen kanssa opettajien riittävästä osaamisesta eriyttää ja hyödyntää monipuolisia pedagogisia ratkaisuja työssään. Tarvittaessa opettajille järjestetään täydennyskoulutusta. Opetusryhmät pyritään muodostamaan jokaisessa koulussa siten, että ne tukevat oppimista ja opettajilla on yhdenvertaiset mahdollisuudet toteuttaa oppimisen tukea opetuksessaan. Opetusjärjestelyjä arvioidaan lukuvuoden aikana vähintään kerran ja niitä päivitetään oppilasryhmien tarpeiden mukaisesti. 

Koulu
Ei koulukohtaisia lisäyksiä