Hae

3.3. Yhteistyö oppilaan ohjauksessa, siirtymävaiheissa sekä jatko-opintojen suunnittelussa

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Jokaisen aikuisen tehtävä esiopetuksessa ja koulussa on lapsen ja nuoren persoonallisen kasvun ja kehityksen tukeminen. Ohjauksen tulee tukea erityisesti niitä oppilaita, joilla on oppimiseen ja hyvinvointiin liittyviä vaikeuksia tai jotka ovat vaarassa syrjäytyä. Monialaista yhteistyötä tehdään erityisesti tehostettua henkilökohtaista oppilaanohjausta ja tukea tarvitsevien oppilaiden sekä erityisestä syystä koulutuksen ulkopuolelle jäämässä olevien nuorten opintojen jatkumisen turvaamisessa. Opetussuunnitelmien perusteiden mukaisesti oppilaanohjausta toteutetaan yhteistyössä huoltajien kanssa.

Nivelvaiheissa korostuu yhteistyön merkitys. Opettajat toimivat yhteistyössä oppilaan opintopolun aikana ja opiskelun nivelvaiheissa. Oppilaita tuetaan heidän siirtyessään kouluasteelta toiselle. 

Siirtymiin liittyy sosiaalisen tuen tarve ja tiedon kulun haasteet. Oppilaan oppimiseen ja tuen tarpeeseen liittyviä asioita käsitellään siirtymävaiheissa tarvittavien ammattilaisten kanssa vanhempien kanssa yhdessä sovittavalla tavalla. Käytettävistä tiedonsiirtolomakkeista sovitaan ohjaussuunnitelmassa. Opetuksen järjestäjällä on oikeus siirtää oppimisen järjestämisen kannalta välttämätön tieto.

Koulu
Ei koulukohtaisia lisäyksiä

Konnarin koulun oppilashuoltoryhmän kokoonpano lukuvuonna 2022-2023:

  • rehtori   
  • vararehtori    

Oppilashuoltoryhmän kokouksissa puheenjohtajana rehtori tai vararehtori tilanteissa, jolloin rehtori ei pääse osallistumaan ryhmän kokoukseen.

  • laajalainen erityisopettaja
  • koulukuraattori
  • koulupsykologi
  • kouluterveydenhoitaja
  • oppilaskunnan ohjaajaopettaja
  • vanhempainyhdistyksen yhteyshenkilö (puheenjohtaja)

 

Koulun yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä kokoontuu vähintään 2 kertaa lukukaudessa, 4 kertaa lukuvuoden aikana; tarpeen vaatiessa useamminkin.

 

Yhteistyötä tehdään arjen tasolla niin oppilaskunnan hallituksen kuin vanhempainyhdistyksenkin kanssa. Koulun yhteisiä hyvinvointiin liittyviä asioita käsitellään edelleen opettajakunnan kanssa pääosin yhteisissä henkilöstökokouksessa ja tiimikokouksissa. Tarvittaessa koulukohtaiseen oppilashuoltoryhmään kutsutaan myös muita työntekijöitä, joiden kanssa yhteistyötä suunnitellaan (esim. lasten- ja nuorten palvelut, sosiaali- ja perhetyö, ravitsemus- ja ruokahuolto yms. tarpeellisiksi katsottujen tahojen edustajia)