Hae

3.3. Yhteistyö oppilaan ohjauksessa, siirtymävaiheissa sekä jatko-opintojen suunnittelussa

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Jokaisen aikuisen tehtävä esiopetuksessa ja koulussa on lapsen ja nuoren persoonallisen kasvun ja kehityksen tukeminen. Ohjauksen tulee tukea erityisesti niitä oppilaita, joilla on oppimiseen ja hyvinvointiin liittyviä vaikeuksia tai jotka ovat vaarassa syrjäytyä. Monialaista yhteistyötä tehdään erityisesti tehostettua henkilökohtaista oppilaanohjausta ja tukea tarvitsevien oppilaiden sekä erityisestä syystä koulutuksen ulkopuolelle jäämässä olevien nuorten opintojen jatkumisen turvaamisessa. Opetussuunnitelmien perusteiden mukaisesti oppilaanohjausta toteutetaan yhteistyössä huoltajien kanssa.

Nivelvaiheissa korostuu yhteistyön merkitys. Opettajat toimivat yhteistyössä oppilaan opintopolun aikana ja opiskelun nivelvaiheissa. Oppilaita tuetaan heidän siirtyessään kouluasteelta toiselle. 

Siirtymiin liittyy sosiaalisen tuen tarve ja tiedon kulun haasteet. Oppilaan oppimiseen ja tuen tarpeeseen liittyviä asioita käsitellään siirtymävaiheissa tarvittavien ammattilaisten kanssa vanhempien kanssa yhdessä sovittavalla tavalla. Käytettävistä tiedonsiirtolomakkeista sovitaan ohjaussuunnitelmassa. Opetuksen järjestäjällä on oikeus siirtää oppimisen järjestämisen kannalta välttämätön tieto.

Koulu
Ei koulukohtaisia lisäyksiä

Oppilashuoltotyötä johtaa rehtori. Lukuvuosina 2022-2023  Ortelan koulun oppilashuoltoryhmän kokoonpano

* Rehtori Annukka Lahtinen

* Laaja-alainen erityisopettaja Sirpa Kopra

* Oppilashuollon psykologi Essi Suomela

• Koulukuraattori Laura Eerola

* Terveydenhoitaja Johanna Stenbärg

Oppilashuoltoryhmä käy kerran vuodessa läpi koulun meneillään olevat kolmiportaisen tuen prosessit.

Yhteisölliseen oppilashuoltoryhmään voidaan kutsua henkilökunnan lisäksi muita edustajia esim. vanhempainyhdistyksen hallituksesta, oppilaskunnan hallituksesta, nuorisotyöstä, poliisista. Ryhmä kokoontuu tarpeen mukaan ja vähintään kaksi kertaa lukuvuodessa. Yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän kokouksen sisällöt nousevat arjesta sekä koulun toiminta- ja kehittämissuunnitelman tavoitteista.  

 

Yksilöllinen oppilashuolto toteutetaan Ortelassa lukuvuonna 2022-2023 seuraavasti:  

Yksilöllisen OHR:n aikoja on varattuna joka toinen viikko (tiistai klo 8.15-9.00 ja 9.10-9.55 )

Mikäli lapsen kasvusta tai kehityksestä herää huolta, asiasta keskustellaan luokanopettajan, vanhempien, oppilaan sekä laaja-alaisen erityisopettajan kesken (tarpeen ja tilanteen mukaan myös rehtorin kanssa). Yhteistyö perheen kanssa on ensisijaisen tärkeää. Luokanopettaja määrittelee yhteistyössä lapsen ja huoltajien kanssa yksilölliseen oppilastyöhön kutsuttavan ryhmän kokoonpanon. Näiden keskustelujen pohjalta kutsutaan koolle yksilöllinen OHR, kokoonkutsujana luokanopettaja. Tapaamisessa muistion kirjaajana (Wilmaan) toimii pääsääntöisesti luokanopettaja ja hän toimittaa osallistujalistan / lupalomakkeen rehtorille, joka tallettaa sen erilliseen oppilaan omaan kansioon.  Oppimisen tukeen liittyvät lomakkeet säilytetään eri kansiossa.  Rehtori ei pääsääntöisesti osallistu yksilölliseen OHR:ään, mutta hänelle annetaan lukuoikeudet OHR-muistioon ( huoltajia informoidaan siitä ja lupa kirjataan oppilashuoltokertomukseen ).