Hae

3.4. Yhteistyö koulun ulkopuolisten tahojen kanssa yhteisöllisen oppilashuollon toteuttamisessa

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Kouluterveydenhuollon tehtävänä on oppilaitosympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä oppilaitosyhteisön hyvinvoinnin edistäminen ja seuranta.  Tehtävää toteutetaan tarkastamalla oppilaitokset kolmen vuoden välein (terveydenhuoltolaki 1326/2010). Tarkastus tehdään yhteistyössä eri viranomaisten ja muiden tahojen kanssa (asetus 338/2011). Se on useiden eri viranomaisten vastuulla.  

Yhteistyö edellyttää toimivia rakenteita sekä yhteistä sopimista toimintatavoista ja vastuista ja on kokonaisuus, joka muodostuu useista peräkkäisistä vaiheista. On tärkeää, että kukin toimija tuntee tehtävänsä ja roolinsa ympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä yhteisön hyvinvoinnin seurannassa ja edistämisessä. 

Tarkastus sisältää sekä opiskeluyhteisön hyvinvoinnin että oppilaitosympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden arvioinnin.  Siihen tarvitaan useiden eri ammattilaisten osaamista sekä opiskelijoiden että huoltajien näkemyksiä.  

Tarkastuksen sisällöt ovat yhteisön hyvinvointi, psykososiaalinen hyvinvointi, opiskelun ja koulunkäynnin järjestäminen hyvinvointia tukevasti, ehkäisevä päihdetyö, liikunnallisuuden ja ergonomian edistäminen, terveellisten ruokailutottumusten edistäminen sekä terveellisyys ja turvallisuus kiinteistössä. 

Oppilaitoksen tarkastuksesta ja sen tuloksista tiedotetaan oppilaille, opiskelijoille, huoltajille, henkilöstölle ja yhteistyökumppaneille. Myös suunnitelluista jatkotoimista, niiden aikatauluista sekä seurannasta tiedotetaan. 

https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/sote-palvelut/opiskeluhuolto/yhteisollinen-opiskeluhuolto/terveellisyyden-turvallisuuden-ja-hyvinvoinnin-tarkastus 

Koulu
Ei koulukohtaisia lisäyksiä

Lasten osallisuuden ja vaikutusmahdollisuuksien huomioon ottaminen ja lisääminen 
Oppilaiden hyvinvointia ja oppimisen iloa lisääviä osallistumismahdollisuuksia ja yhteyksiä myös koulun ulkopuolisiin toimijoihin vahvistetaan mahdollisuuksien mukaan mm. oppilaskuntatoiminnan avulla. 

Otetaan oppilaat mukaan myös ”oman koulun ulkopuolella” heitä koskevaan keskusteluun silloin kun siihen tarjoutuu tilaisuus (mm. koulun remonttia koskevissa kysymyksissä sekä koulujen yhteisissä oppilaskuntapalavereissa).  

Hyödynnetään aktiivisesti kaupungin kulttuuri- ja liikuntapalveluja. Yhteistyö niin koulun sisällä kuin yhteistyökumppanien kanssa on tiivistä ja koulun arkea tukevaa. 
 

Syrjäytymisen ehkäiseminen varhaisen puuttumisen keinoin 
Oppilashuoltotyön kehittämistä yhdessä kouluterveydenhoitajan, koulupsykologin ja kotien kanssa vahvistetaan tarpeen mukaan myös muiden tässä suunnitelmassa mainittujen kaupungissa toimivien palveluiden avulla (mm. nuorisopalvelut, perheneuvola, Toppari, Ankkuri) 

Rakenteellisesti ehkäistään syrjäytymistä pitämällä edelleen yllä sellaista toimintakulttuuria, jossa oppilaat ovat aktiivisesti mukana suunnittelemassa koulun toimintaa.