3.13. Tasa-arvosuunnitelma ja toimenpiteet syksyn 2016 oppilaskyselyjen jäljiltä
Jukolan koulun tasa-arvosuunnitelma 2021-2023
Tasa-arvosuunnitelma on työkalu, joka ennaltaehkäisee sukupuolen perusteella tapahtuvaa syrjintää ja tukee sukupuolten tasa-arvon edistämistä koulun arjessa. Tasa-arvosuunnitelmalla varmistetaan, että tehtävä tasa-arvotyö on järjestelmällistä. Tasa-arvon edistäminen koulussa ‐ tarkoittaa sitä, että tyttöjä ja poikia kohdellaan tasapuolisesti ja syrjimättömästi koulupäivän kaikissa tilanteissa.
Tavoitteena on tasa-arvoinen, yhteistyökykyinen työskentely-ympäristö, jossa tasa-arvo on osa koko toimintakulttuuria. Tasa-arvon edistäminen on kaikkien koulun jäsenten velvollisuus. Erityisesti koulun henkilökunnan sitoutuminen tasa-arvoa edistäviin tavoitteisiin ja toimenpiteisiin on tärkeää. Tasa-arvosuunnitelman perimmäinen tarkoitus on, että tasa-arvoajattelu olisi luonnollinen osa koulun arkea.
Jukolan koulussa opetus on mahdollisimman sukupuolineutraalia. Tämä huomioon ottaen huomioidaan yksilöiden erilaiset tarpeet opetuksessa. Opiskeluolot ovat sopivat sekä tytöille että pojille. Kaikkia kannustetaan yksilöinä löytämään omat vahvuutensa. Jokaista oppilasta kohdellaan yksilönä ja erityispiirteet otetaan huomioon opetuksessa.
Jokaisella on oikeus saada opetussuunnitelman mukaista opetusta kolmiportaisen tuen malliin pohjautuen riippumatta sosioekonomisesta, kulttuurisesta tai etnisestä tausta. Kaikilla on mahdollisuus saada oppimateriaalit, työvälineet, ja -aineet. Jos käytetään sähköisiä välineitä, on jokaiselle tarjottava koulun puolesta laite käytettäväksi. Myös mahdollisille maksullisille retkille on jokaisen päästävä, vaikka sitä ei itse pystyisi kustantamaan.
Tärkein tavoite suunnitelman käyttöönottovaiheessa on ei-näkyvien toimintatapojen tekeminen näkyväksi esim. stipendien kohdentamisessa ja oppilaan ohjauksessa. Henkilöstön osalta huomiota kiinnitetään rekrytointiin ja tehtävien jakautumiseen eri henkilöiden kesken. Työyhteisön periaatteena on asiallinen puhe ja sen vaatiminen, niin oppilaiden kuin henkilökunnan kesken.
Rasismi
Periaatteet:
Jokaisella on oikeus ihmisarvon loukkaamattomuuteen ja henkilökohtaiseen koskemattomuuteen. Loukkaavaa käyttäytymistä ei hyväksytä, vaan siihen puututaan välittömästi. Loukkaavana käyttäytymisenä pidetään mm. nimittelyä, haistattelua, rasististen viestien esittämistä, kieltäytymistä työskentelemästä toisen kanssa sekä eristämistä.
Tasa-arvosuunnitelman toimenpiteet 2021-2023
Koulun tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma tukee oppilaan hyvinvointia ja turvallisen koulupäivän toteutumista. Suunnitelman avulla pyritään tunnistamaan syrjinnän muotoja ja löytämään keinoja puuttua niihin. Lähtökohtana on oppilaiden kokemusten ja näkemysten kuuleminen. Konkreettiset toimenpiteet ja kehittämiskohteet tasa-arvon edistämiseksi valitaan näiden havaintojen perusteella. Toimenpiteiden vaikutuksia arvioidaan säännöllisin väliajoin. Tasa-arvosuunnitelmassa keskitytään koulun sisältä nousseisiin yksikkökohtaisiin teemoihin sekä yhteisiin annettuihin teemoihin.
Jukolassa käydään henkilökunnan kanssa läpi OH:n julkaiseman opuksen avulla tasa-arvoon liittyviä kysymyksiä ja niistä keskustellaan. Esiin nousseita teemoja työstetään koulussa seuraavan kahden vuoden aikana. Oppilaat vastaavat koulun yhteiseen kyselyyn. Tämän kyselyn ja henkilökunnan matriisityöskentelyn avulla laaditaan Jukolan koulun tasa-arvosuunnitelma lukuvuosille 2021-2023. Suunnitelmaa alettiin Jukolassa päivittää yhdessä opettajien kanssa marraskuussa 2018. Opettajien kanssa keskusteltiin tasa-arvotyön tavoitteista koulussa.
Tasa-arvo on taitolaji-opas
OH-ohjekirjassa olevan kyselylomakkeen teemoista valittiin 5.-6. luokan oppilaille kymmenen kohdan kysely siitä, miten tasa-arvoasiat toteutuvat koulussamme / miten niitä tulisi huomioida / kehittää. Kysely toteutettiin sähköisesti Forms-alustalla tammikuussa 2021.
1.-4. luokan oppilaiden kanssa toteutetaan neljän kysymyksen pohdinta opettajajohtoisesti luokissa tammikuussa 2021.
Kysymykset ovat samat kuin vuonna 2016 toteutetussa kyselyssä.
1. Tuletko mielelläsi kouluun?
2. Pystytkö kääntymään opettajan tai jonkun aikuisen puoleen, jos sinulla on huolia koulussa?
3. Kohdellaanko tyttöjä ja poikia samalla tavalla?
4. Millaisia asioita tytöt voivat tehdä? Entä pojat? Millaisia asioita sekä tytöt että pojat voivat tehdä yhdessä.
Vastaukset kirjataan ylös ja liitetään Henkilökunnan sivustolle kansioon tasa-arvosuunnitelma_tasa-arvokysely_2021.
5.-6. luokkien kyselyn tulokset kirjautuvat suoraan excelille ja siitä voidaan koota kehittämiskohteet koulun jatkotyöskentelyä varten tammikuussa 2022.
Oppilaskunta käsittelee tulokset yhteisesti lukuvuoden ohr-tapaamisessa helmikuussa 2022.
Työskentelyn ohjaaminen
”Leikatkaa lakanasta irti kaikki laput, jotka ovat valkoisella alustalla.
Keltaiset ovat otsikoita.
Lukekaa kysymys tai väittämä ryhmälle
Keskustelkaa sen sisällöstä lyhyesti ja arvioikaa sen esiintymistä.
Sijoittakaa väittämä nelikenttään.”
Yhteenveto ja suunnitelma 2021-2023
Kyselyn mukaan oppilaat kokevat koulun tasa-arvotilanteen hyvänä. Kyselyn tulokset käsiteltiin luokissa ja kyselyn aihepiiristä ja vastauksista keskusteltiin yhdessä.
Oppilaat kokevat voivansa leikkiä ja toimia tasa-arvoisesti kaikkien oppilaiden kanssa erilaisissa leikeissä. Edelleen kiinnitetään huomiota oppilaiden kohtaamiseen toistensa kanssa sekä käytettyyn kieleen.
Koulussamme painotetaan edelleen luokkien ryhmäytymistä sekä osallisuuden kokemuksen ja osallisuuden lisäämistä koulupäivässä lyhyellä ja pitkällä aikavälillä.
Luokkiin kehitetään luokkakokoukset ”Luokkavaltuusto”-oppaan ohjaamalla tavalla. (Luokkavaltuusto-opas kouludemokratian edistämiseen; Antti Moilanen, Eura 2019)