Yhteisöllistä opiskeluhuoltoa toteutetaan ja kehitetään yhteistyössä oppilaiden ja huoltajien kanssa. Erityinen painopiste on hyvinvointia vahvistavan toimintakulttuurin kehittämisessä. Vanhempien tai huoltajien edustaja tai vanhempainyhdistyksen edustaja kutsutaan yhteisöllisen opiskeluhuoltoryhmän jäseneksi. Yhteisöllinen opiskelijahuoltoryhmä kutsuu huoltajat ja oppilaat mukaan hyvinvointia vahvistavan toiminnan suunnitteluun. Vanhemmille tiedotetaan säännöllisesti esiopetuksen, koulun ja luokan arjesta yhteisöllisen ja yksilökohtaisen opiskeluhuollon periaatteista ja menettelytavoista. Viestinnässä hyödynnetään monipuolisesti erilaisia viestintätapoja. Viestinnän sisällöissä nostetaan esiin myös vanhemmille tärkeitä aiheita. Vanhempien kanssa voidaan järjestää erilaisia matalan kynnyksen kohtaamisia, tilaisuuksia ja tapahtumia, jotka vahvistavat tutustumista, luottamusta, kiinnittymistä ja kiintymystä kouluyhteisöön jäseniin.
Yhteisöllinen opiskeluhuoltoryhmä seuraa koulun poissaolotietoja. Hämeenlinnan kaupungissa on otettu vuonna 2021 käyttöön Kun kouluun meno kangertaa – pitkittyneiden poissaolojen toimintamalli. Opetuksen järjestäjä kokoaa koulujen poissaolotiedot lokakuussa ja maaliskuussa osana opiskeluhuollon omavalvontaa. Koulussa yhteisöllinen opiskelijahuoltoryhmä käynnistää tarvittavat toimenpiteet tietojen pohjalta. Vuoden 2023 alusta alkaen opetuksen järjestäjien poissaolotietoja käsitellään alueellisessa opiskeluhuollon yhteistyöryhmässä, jossa sovitaan tarvittavien toimien käynnistämisestä.