5.1. Osallisuus yhteisöllisen ja yksilöllisen oppilashuollon suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa
Oppilaat ja heidän vanhempansa ovat keskeinen osa koulun oppilashuoltotyötä.
Yhteisöllinen oppilashuoltotyö:
-Vanhempainedustaja sekä oppilaskunnan edustaja kutsutaan yhteisöllisen oppilashuoltotyön suunnitteluun mukaan.
- Koulun yhteisissä vanhempainilloissa esitellään yhteisöllisen oppilashuollon toimintaa sekä nostetaan esiin kullekin ikävaiheelle ajankohtaisia aiheita.
- Kodin- ja koulun päivässä keräämme toiveita ja palautetta toiminnastamme.
- Luokkatasojen toiminnassa korostamme kyseiselle luokkatasolle kuuluvaa yhteisöllistä aihetta: Tämä näkyy lasten arjessa ja huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä.
- 1.-2. luokat: tuen tarpeet
- 3.-4.: itsesäätely ja työrauha
- 5.-6.: sosiaaliset suhteet / taidot
- Iltakoulu 5. luokkalaisille sekä heidän huoltajilleen osallistaa niin lapset kuin aikuisetkin hyvinvoinnin teemoihin mukaan toiminnallisesti
- Tiedotamme koko koulua koskevista säännöistä ja käytännöistä oppilaita sekä heidän huoltajiaan. Pyydämme koko yhteisön kommentteja ja kantaa käytänteisiimme. Teemme kasvatuksellista yhteistyöstä.
Yksilöllinen oppilashuoltotyö:
Yksilöllisessä oppilashuoltoryhmässä ratkaisuja ja lasta tukevia keinoja ja palveluita pohditaan yhdessä perheen kanssa. Oppilashuoltoryhmässä on läsnä koulun henkilökunnan lisäksi aina huoltajat, joiden lasta tapaaminen koskee. Kuulemme myös lasta häntä koskevassa asiassa.