Hae

5.1. Osallisuus yhteisöllisen ja yksilöllisen oppilashuollon suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä
Koulu
Ei koulukohtaisia lisäyksiä

5.1. Osallisuus yhteisöllisen ja yksilöllisen oppilashuollon suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa

 

Oppilaiden huoltajia kuullaan heidän lapsiaan koskevassa päätöksenteossa. Lisäksi huoltajilla on mahdollisuus vaikuttaa koulun toimintaan esim. vanhempainiltojen ja vanhempainyhdistyksen toiminnan kautta. Koulun järjestyssäännöt on laadittu yhteistyössä sekä opettajien, oppilaiden että huoltajien kanssa. Laadinnassa keskustelijoina ovat olleet sekä oppilaskunnan hallituksen jäsenet että vanhempainyhdistys. Huoltajien kanssa tehdään yhteistyötä myös hyvän koulunpäivän rakentamisen eteen. Pääasiallinen viestintäkanava on WILMA, jonka kautta osapuolet voivat vaihtaa viestejä päivittäisistä tapahtumista. Huoltajille tarjotaan mahdollisuutta keskustella luokanopettajan kanssa vähintään kerran lukuvuodessa oppilaan kokonaistilanteesta arviointikeskustelussa.

 

Yksilökohtaisessa oppilashuollossa oppilaan tuki suunnitellaan kodin ja koulun kanssa yhteistyössä. Oppilaalla huoltajineen on mahdollisuus saada asiantuntijaryhmästä tarvitsemansa ammattilaiset käsittelemään huolta aiheuttavaa asiaa ja suunnittelemaan tarvittavaa tukea. Yksilöllisessä oppilashuollossa pitäydytään käytännön tasolla kunkin oppilaan tilannetta parhaiten palvelevissa kokoonpanoissa. Oppilaan asioiden osalta toimitaan siten, että koti, koulu ja moniammatilliset tahot tekevät työtä lapsen parhaaksi hyvässä yhteistyössä selkeällä roolijaolla.

 

Rengon koulussa osallisuus yhteisöllisen oppilashuollon suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa toteutuu mahdollisimman hyvin moniammatillisesti terveydenhoitajan ja psykologin kanssa.

 

 

YHTEISÖLLINEN OHR –VUOSIKELLO /RENGON KOULU

 

elokuu: OHR-suunnitelman viimeistely (sis. oppilastoimikunnan suunnitelman ja tasa-arvosuunnitelman sekä luokka-asteisten painopistealueiden valinnan)

syyskuu: OHR-suunnitelman läpikäynti opetushenkilöstön kanssa

elo – toukokuu: normaalia arkityöskentelyä, kiusaamistapaukset käsitellään Kiva koulu –mallilla

tammi-helmikuu: kiusaamiskysely ja niistä aiheutuneet toimenpiteet

tammi - helmikuu: Luokkakohtaiset yhteisölliset OHR-palaverit ja niiden pohjalta toiminnan kehittäminen.

toukokuu: oppilashuollon arviointi ja seuraavan lukuvuoden suunnittelun hahmotteleminen

 

 

Luokkatasojen toiminnassa korostamme kyseiselle luokkatasolle kuuluvaa yhteisöllistä aihetta. Tämä näkyy koulutyössä lasten arjessa.

Luokkatasoiset painopistealueet lukuvuonna 2018-2019:

  • 1.-2. luokat: tuen tarpeet ja mahdollisimman varhainen tukeminen
  • 3.-4.: itsesäätely ja työrauha sekä sosiaalisen median käyttäminen
  • 5.-6.: sosiaaliset suhteet / taidot