Hae

3.4. Yhteistyö koulun ulkopuolisten tahojen kanssa yhteisöllisen oppilashuollon toteuttamisessa

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Kouluterveydenhuollon tehtävänä on oppilaitosympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä oppilaitosyhteisön hyvinvoinnin edistäminen ja seuranta.  Tehtävää toteutetaan tarkastamalla oppilaitokset kolmen vuoden välein (terveydenhuoltolaki 1326/2010). Tarkastus tehdään yhteistyössä eri viranomaisten ja muiden tahojen kanssa (asetus 338/2011). Se on useiden eri viranomaisten vastuulla.  

Yhteistyö edellyttää toimivia rakenteita sekä yhteistä sopimista toimintatavoista ja vastuista ja on kokonaisuus, joka muodostuu useista peräkkäisistä vaiheista. On tärkeää, että kukin toimija tuntee tehtävänsä ja roolinsa ympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä yhteisön hyvinvoinnin seurannassa ja edistämisessä. 

Tarkastus sisältää sekä opiskeluyhteisön hyvinvoinnin että oppilaitosympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden arvioinnin.  Siihen tarvitaan useiden eri ammattilaisten osaamista sekä opiskelijoiden että huoltajien näkemyksiä.  

Tarkastuksen sisällöt ovat yhteisön hyvinvointi, psykososiaalinen hyvinvointi, opiskelun ja koulunkäynnin järjestäminen hyvinvointia tukevasti, ehkäisevä päihdetyö, liikunnallisuuden ja ergonomian edistäminen, terveellisten ruokailutottumusten edistäminen sekä terveellisyys ja turvallisuus kiinteistössä. 

Oppilaitoksen tarkastuksesta ja sen tuloksista tiedotetaan oppilaille, opiskelijoille, huoltajille, henkilöstölle ja yhteistyökumppaneille. Myös suunnitelluista jatkotoimista, niiden aikatauluista sekä seurannasta tiedotetaan. 

https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/sote-palvelut/opiskeluhuolto/yhteisollinen-opiskeluhuolto/terveellisyyden-turvallisuuden-ja-hyvinvoinnin-tarkastus 

Koulu
Ei koulukohtaisia lisäyksiä

Rengon koulun tärkeä yhteistyötaho on vanhempainyhdistys, jonka kokouksissa on aina opettajajäsen paikalla. Vuorot ovat kiertäviä opettajakunnan jäsenten kesken. Vanhempainyhdistyksestä on edustus koulun elokuun lukuvuoden suunnittelupäivässä. Koulun oppilashuollollisissa asioissa apua ja tukea kasvatustyöhön on mahdollista saada Ankkuri-tiimiltä. Ankkurin/poliisin kanssa tehdään ennalta ehkäisevää työtä esimerkiksi some- ja häiriökäyttäytymisen vaarojen osalta. Yhteistyötä tehdään mm. perheneuvolan, perhetyön, keskussairaalan ja lastensuojelun kanssa. Tarvittaessa tehdään yhteistyötä myös muiden tahojen kanssa.

 

Lasten liikunnan tuki ry järjestää koululla oppilaille iltapäivätoimintaa. Rengon päiväkoti Aurinkopihan kanssa tehdään esi- ja alkuopetuksen yhteistyötä kummitoiminnan, paja- sekä välitunti- ja vierailutoiminnan puitteissa. Yhteistyö on säännöllistä ja kiinteää koko lukuvuoden ajan ja sitä suunnitellaan tiimissä.

 

Yläkoulun kanssa tehdään nivelvaiheyhteistyötä 6.luokan ajan mm. kouluun tutustumisten ja siirtymävanhempainillan kautta. Yläkoulun erityisopettaja ja oppilaanohjaaja tekevät ammattilaisyhteistyötä 6.luokan opettajan ja alakoulun erityisopettajan kanssa. Yhteistyö siirtymävaiheessa on myös kodin kanssa tiivistä. 

Seurakunnan työntekijä käy kuukausittain pitämässä uskonnon oppitunnin jollekin luokalle. Lisäksi 4.-luokkalaiset osallistuvat vuosittain seurakunnan järjestämään ryhmäyttämisleiripäivään.