Hae

3.8. Järjestyssäännöt

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

3.6. Järjestyssäännöt 

Opetuksen järjestäjä vastaa siitä, että jokaiseen kouluun on hyväksytty järjestyssäännöt. Järjestyssääntöjen tavoitteena on edistää koulun sisäistä järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista sekä kouluyhteisön viihtyisyyttä ja turvallisuutta. 

Opetushallituksen ohjeen mukaan järjestyssääntöjen tulee sisältää seuraavat kohdat: 

  • Koulun nimi 

  • Järjestyssääntöjen tarkoitus ja soveltaminen 

  • Oppilaan oikeudet ja velvollisuudet 

  • Turvallisuus, viihtyisyys ja opiskelun esteetön sujuminen 

  • Hyvä käytös 

  • Oleskelu ja liikkuminen 

  • Siisteydestä ja ympäristöstä huolehtiminen 

  • Turvallisuus 

  • Tietokoneen, matkapuhelimen ja muiden mobiililaitteiden käyttö 

  • Päihteet ja vaaralliset esineet 

  • Kurinpito 

  • Järjestyssääntöjen seuranta ja tarkistaminen 

Koulu
Ei koulukohtaisia lisäyksiä

Jokaisella koululla tulee olla järjestyssäännöt. Niiden luomiseen ja päivittämiseen otetaan oppilaat ja huoltajat tiiviisti mukaan.

Järjestyssääntöjen laadinnassa ja päivittämisessä noudatetaan Opetushallituksen vuonna 2016 antamia ohjeita:

http://www.oph.fi/download/175407_jarjestyssaantojen_laatiminen.pdf

Tuuloksen koulun järjestyssääntöjen päivitys, aloitettiin opetushenkilöstön kanssa 11.11.2016, jatkettiin 16.11. ja 22.11. Oppilaskunta on käsitellyt 24. ja 29.11. Käsittely luokissa toteutettiin joulukuun 2016 aikana.

TUULOKSEN KOULUN JÄRJESTYSSÄÄNNÖT

1 Järjestyssääntöjen tarkoitus ja soveltaminen

Järjestyssääntöjen tarkoitus on edistää koulun sisäistä järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista sekä kouluyhteisön turvallisuutta ja viihtyisyyttä.

2 Oppilaan oikeudet ja velvollisuudet (Perusopetuslaki § 35, 36)

Oppilaalla:

- on oikeus saada opetussuunnitelman mukaista opetusta

- on oikeus saada yhdenvertaista ja tasa-arvoista kohtelua

- on velvollisuus käydä koulua säännöllisesti

- on velvollisuus suorittaa annetut tehtävät tunnollisesti

- on velvollisuus käyttäytyä asiallisesti ja noudattaa koulun järjestyssääntöjä

3 Turvallisuus, viihtyisyys ja opiskelun esteetön sujuminen

1) Hyvän käytöksen tunnusmerkit

Käyttäydyn kohteliaasti ja hyvien tapojen mukaisesti

Noudatan koulun henkilökunnan antamia ohjeita.

Noudatan hyviä ruokailutapoja.

Pidän huolta omista ja koulun tavaroista. En ota luvatta toisen omaa.

Minulla on asianmukaiset opiskeluvälineet ja varusteet koulussa.

En kopioi töihini tekstiä tai kuvia luvatta. Merkitsen työni lähteet näkyviin.

En julkaise luvatta toisesta otettua valokuvaa tai videota.

Kiusaaminen ei ole sallittua missään muodossa.

2) Oleskelu ja liikkuminen

En poistu koulun alueelta koulupäivän aikana ilman perusteltua syytä.

Noudatan koulumatkalla liikennesääntöjä.

Liikun sisätiloissa rauhallisesti.

En oleskele koulun tiloissa tarpeettomasti.

3) Siisteydestä ja ympäristöstä huolehtiminen

Noudatan siisteyttä koulun sisä- ja ulkotiloissa.

Olen velvollinen korvaamaan aiheuttamani vahingon ja puhdistamaan tai korjaamaan

aiheuttamani sotkut tai vauriot koulun omaisuudelle.

4) Turvallisuus

Ylläpidän yhteistä turvallisuutta, enkä omalla käyttäytymiselläni aiheuta vaaratilanteita.

Jätän koulumatkan kulkemiseen tarkoitettu välineet niille osoitetuille paikoille.

Lumipallojen, kivien ja keppien heittely on kielletty.

5) Tietokoneen, matkapuhelinten ja muiden mobiililaitteiden käyttö

Oman mobiililaitteen käyttö koulupäivän aikana on sallittu vain opettajan luvalla.

6) Päihteet ja vaaralliset esineet

Päihteet ja tupakka ovat kiellettyjä.

En tuo kouluun vaarallisia esineitä tai aineita.

8) Järjestyssääntöjen rikkominen

Järjestyssääntöjen rikkomisesta seuraa rangaistus (POL§ 35, 36)

 opettajan nuhtelu tai puhuttelu

 luokasta poistaminen

 kasvatuskeskustelu

 jälki-istunto, enintään kaksi tuntia

 kirjallinen varoitus

- määräaikainen erottaminen

Opettajalla ja rehtorilla on oikeus tarkastaa opiskelijan tavarat.

Rehtori tai opettaja voi ottaa häiritsevät tai vaaralliset esineet tai aineet tarvittaessa haltuunsa. Oppilas on korvausvelvollinen, jos hän rikkoo tahallaan tai varomattomalla käytöksellään koulun omaisuutta.