Hae

3.10. Koulukuljetusten odotusaikoja ja turvallisuutta koskevat ohjeet

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Hämeenlinnan kaupungin ohje esi- ja perusopetuksen kuljetuskriteerit Hämeenlinnassa 1.1.2021 alkaen

 

Koulumatkan vaikeus tai rasittavuus. Määritellyn kilometrirajan alittuessa kunta järjestää oppilaalle koulukuljetuksen, jos koulumatka on oppilaan ikään nähden ja/tai muut olosuhteet, esim. oppilaan henkilökohtainen kehitystaso tai terveydelliset syyt, huomioon ottaen liian vaikea tai rasittava. Tällöin edellytetään tapauksen mukaista lääkärin, psykologin tai muun vastaavan asiantuntijan lausuntoa.

Lausunnosta tulee selkeästi ilmetä yksilöity tarve ja perusteet kuljetukselle sekä suositeltava kuljetusmuoto ja ajanjakso, jolle koulukuljetus tulisi järjestää. Kuljetuspäätös tehdään sille ajalle, jolle tarve on todettu. Koulumatkan vaikeuden ja rasittavuuden vuoksi hakemus ja siihen liittyvä asiantuntijalausunto on toimitettava vuosittain, ellei koulukuljetusta ole viranhaltijapäätöksessä myönnetty jo suoraan pitemmälle ajalle. Lausunto ei velvoita kuntaa kuljetuksen järjestämiseen, mutta sitä käytetään asiantuntija-apuna päätöksenteossa.  

Koulumatkan vaarallisuus. Jos oppilaan koulumatka tai osa siitä todetaan vaaralliseksi, kunta järjestää kuljetuksen koulumatkalle tai sen vaaralliseksi katsotulle osuudelle. Kuljetuksen sijaan voidaan matkan vaarallisuus huomioida myös muilla tavoin, kuten esim. järjestämällä aikuinen saattaja tien ylitystä varten. Liikenteen vaarallisuuteen perustuvat päätökset ja lopullisen arvioinnin tekee koulukuljetuksista vastaava viranhaltija. Koulumatkan vaarallisuuden arvioinnissa perusteena käytetään suositusluontoisesti Koululiituohjelmaa ja/tai tarvittaessa Hämeenlinnan kaupunkirakenteen tai muun viranomaisen antamaa selvitystä ja/tai tieolosuhteisiin tutustumista paikan päällä. Selvitys ei velvoita kuntaa kuljetuksen järjestämiseen, mutta sitä käytetään asiantuntija-apuna päätöksenteossa. Matkan vaarallisuus harkitaan aina tapauskohtaisesti.

Yksittäinen tekijä kuten tien valaistuksen puuttuminen, ei yksinään tee koulumatkasta vaarallista. Olosuhteiden muuttuessa tien vaarallisuus voidaan arvioida uudestaan. 

Kuljetusetuuden perusteeksi ei riitä pelkkä petoeläinhavainto, vaan siihen tarvitaan riistanhoitoyhdistyksen tai Suomen Riistakeskuksen lausunto eläimen häiriökäyttäytymisestä (esim. susi ja karhu). Lausunto ei velvoita kuntaa kuljetuksen järjestämiseen, mutta sitä käytetään asiantuntija-apuna päätöksenteossa. Kuljetusetuutta haetaan tässäkin tapauksessa kuljetushakemuksella. Hakemuksen pohjalta tilanne arvioidaan oppilas- ja tapauskohtaisesti. Kuljetusetuus edellä mainitulla perusteilla on aina määräaikainen ja voimassa korkeintaan lukuvuoden ajan.

Koulu
Ei koulukohtaisia lisäyksiä

 

Turvallisuuskasvatuksen myötä oppilaat ja opiskelijat tiedostavat turvallisuuteen liittyvät oikeudet ja velvollisuudet ja omaksuvat elämäntavan, joka tukee heidän terveyttään ja turvallisuuttaan. Tämä tarkoittaa, että oppilaat ja opiskelijat pystyvät tekemään tätä elämäntapaa tukevia valintoja, kuten pohtimaan riskien ottamisen kannattavuutta ja heillä on keinoja kieltäytyä esimerkiksi humalaisen kuskin kyydistä tai puuttua ystäviensä riskialttiiseen toimintaan. Tietojen ja taitojen tulisi muuttua turvallisuutta edistäväksi toiminnaksi. Innostava, osallistava ja oppilaalle merkityksellinen opetus tukee oppimista.

Tapaturmien ehkäiseminen näkyy esim. seuraavien oppiaineiden tunneilla:

Terveystieto (vuosiluokat 7–9) Ympäristön terveys ja turvallisuus, liikenneturvallisuus ja -käyttäytyminen, vaaratilanteet ja onnettomuudet, tapaturmat ja ensiapu, koulu- ja paikkakuntakohtaiset terveys- ja turvallisuuskysymykset

Fysiikka (vuosiluokat 7–9) Luonnonilmiöiden turvallinen tutkiminen, sähkölaitteiden ja lämpöä tuottavien laitteiden turvallinen käyttö, turvalliset työtavat, sähköturvallisuus (tasavirtapiirin ja virtapiirin turvallinen soveltaminen)

Kemia (vuosiluokat 7–9) Turvalliset työtavat, ohjeiden noudattaminen

Yhteiskuntaoppi (vuosiluokat 7–9) Liikenneturvallisuus

Kotitalous (vuosiluokat 7–9) Ruoan turvallisuus, lähiympäristön turvallisuus, turvalliset työtavat, aineet ja välineet

Käsityö (vuosiluokat 1–9) Turvalliset työtavat (mukaan lukien laitteiden käyttö), työturvallisuusohjeiden noudattaminen, työympäristön siisteys ja järjestys

Liikunta (vuosiluokat 1–9) Motoriset taidot, uimataito, turvalliset liikuntatavat, turvallinen toiminta liikuntatilanteissa, liikennekäyttäytyminen