Hae

5.3 Oppilashuolto

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Kouluhyvinvointi ja opiskeluhuolto

Kouluja vahvistetaan hyvinvointia edistävinä oppimisympäristöinä. Koulut laativat opiskeluhuollon toimintasuunnitelman, johon sisällytetään opiskeluhuollon vuosikellon mukaiset asiat.

Kaupungissa on lukutaidon kehityksen seurannan ja tuen toiminnan malli sekä Kun kouluun meno kangertaa -pitkittyneiden poissaolojen ennaltaehkäisemisen ja puuttumisen toimintamalli. Lisäksi kaupungissa on Tunne- ja vuorovaikutustaitoja vuodenkiertoon -jäsennys, jota koulut voivat käyttää osana lukuvuoden suunnittelua.

 

Opiskeluhuollon vuosikello

 

Tunne- ja vuorovaikutustaitoja vuodenkiertoon

 

Kun kouluunmeno kangertaa - pitkittyneiden poissaolojen ennaltaehkäisemisen ja puuttumisen toimintamalli

 Koulunkäyntiä tukevat palvelut on koottu Kun kouluun meno kangertaa - sivustolle .

 

Koulu
Ei lisäyksiä

Oppilashuoltotyön koulukohtainen lukuvuosisuunnitelma 2024-2025

Oppilashuolto tarjoaa sekä yhteisöllistä että yksilöllistä tukea. Tavoitteena on luoda terve ja turvallinen oppi- ja kouluympäristö, suojata mielenterveyttä ja ehkäistä syrjäytymistä sekä edistää kouluyhteisön hyvinvointia.

Tuuloksen koulussa toimii moniammatillinen opiskeluhuoltotyön ryhmä. Yhteisölliseen opiskeluhuoltoryhmään kuuluu terveydenhoitaja Tuula Lehti, koulupsykologi Wanda Wolkowski, koulukuraattori Elina Lundberg, laaja-alainen erityisopettaja Susanna Heikkilä, luokanopettaja Ninna Nuorteva-Turunen ja rehtori Joni-Markus Riikonen. Yksilöllisen oppilasryhmän kokoonpano sovitaan tapauskohtaisesti.

Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä kokoontuu tarvittaessa, lukuvuoden ensimmäinen kokoontuminen on 21.10. . Yhteisöllisen oppilashuollon kalenteri ja toteutustapa tulee noudattamaan kaupungin yhteisöllisen oppilashuoltosuunnitelman ohjeistusta.

Yksilöllisiä oppilashuoltotapaamisia toteutetaan koululla opettajan/opettajien/vanhempien aloitteesta pohtimaan yksittäisen oppilaan asioita. Yksilöllisiin oppilashuoltotapaamisiin osallistuvat tilanteesta riippuen yleensä oppilaan ja huoltajan/huoltajien lisäksi ao. opettaja, laaja-alainen erityisopettaja, kouluterveydenhoitaja sekä oppilashuollon toimijoista koulupsykologi ja/tai koulukuraattori tapauskohtaisesti. Tarvittaessa tapaamisiin osallistuvat myös esim. lastensuojelun työntekijät ja muut oppilaan/huoltajien kanssa työskentelevät ammattilaiset.

Oppilashuollon toimijoista terveydenhoitaja, koulupsykologi ja -kuraattori ovat käytettävissä myös yksilökohtaisiin tapaamisiin Tuuloksen koululla

<u>Koulukohtaiset toimintatavat ja käytäntö</u>

YOHT-toiminta on sisällytetty osaksi YS-kokouksia, joissa seurataan määräajoin YOHT:n asioita. Tällöin koolle kutsutaan myös opiskeluhuoltohenkilöstöä. Lukuvuoden aikana järjestetään myös muutamia erillisiä kokouksia yhteisöllisen oppilashuoltotyön suunnittelua ja seurantaa varten.

Yhteisölliseen oppilashuoltotyöhön voidaan kutsua myös muita edustajia esimerkiksi vanhempainyhdistyksestä ja oppilaskunnasta. Yhteisöllisen oppilashuoltotyön sisällöt nousevat koulun arjesta sekä koulun toiminta- ja kehittämissuunnitelman tavoitteista. 

Alla lueteltujen kohtien osalta noudatetaan Hämeenlinnan kaupungin Opiskeluhuoltosuunnitelmaa:

  • yhteistyö koulun ulkopuolisten lasten ja nuorten hyvinvointia edistävien tahojen kanssa yhteisöllisen opiskeluhuollon kehittämisessä
  • yhteistyö oppilaan ohjauksessa, siirtymävaiheissa sekä jatko-opintojen suunnittelussa
  • yhteistyö ja käytänteet oppimisympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä yhteisön hyvinvoinnin tarkastuksissa
    • Rehtori kutsuu koolle sääntömääräisiin tarkastuksiin eri yhteistyötahot. Koulun yhteisöllinen opiskeluhuoltoryhmä valmistelee yhteistyössä tarkastuksissa käytettävät asiakirjat.
  • yhteistyö terveysneuvonnan ja terveystiedon opetuksen välillä
  • järjestyssäännöt
  • poissaolojen seuraaminen, niistä ilmoittaminen ja niihin puuttuminen
  • tapaturmien ehkäiseminen sekä ensiavun järjestäminen ja hoitoonohjaus
  • liikkuvan elämäntavan näkyväksi tekeminen ja siihen kannustaminen
  • Liikkuva koulu -ohjelma: opintoihin integroitu liikkuminen, toiminnalliset opetusmenetelmät, oppituntien ulkopuolinen/välillä tapahtuva toiminta, aktiiviset koulumatkat, välkkäritoiminta ja sisävälitunnit
  • tupakkatuotteiden, alkoholin ja muiden päihteiden käytön ehkäiseminen ja käyttöön puuttuminen
  • koulukuljetusten odotusaikoja ja turvallisuutta koskevat ohjeet
  • suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä
  • toiminta äkillisissä kriiseissä ja uhka- ja vaaratilanteissa.
    • Kriiseissä ja vaaratilanteissa toimitaan myös koulun kriisisuunnitelman sekä pelastussuunnitelman mukaisesti.

Tuuloksen koulun kouluterveyskyselyn tarkastelua