Hae

6. ARVIOINTI

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

ARVIOINNIN TEHTÄVÄ

Päivitetään 

OPPIMISEN ARVIOINTI

Koulu
Ei lisäyksiä

6. Oppilasarviointi

Oppilaan arviointi perustuu perusopetuslakiin ja asetuksiin (PL §22, asetus 10-14). Opetussuunnitelman perusteissa määritellään oppilaan arvioinnin perusteet ja hyvän osaamisen taso.

Arvioinnin tehtävänä on vuorovaikutuksen ja palautteen avulla auttaa oppilasta muodostamaan realistinen kuva itsestään, tukea oppilaan kehittymistä ja oppimista, sekä antaa hänelle ja huoltajalle tietoa opintojen edistymisestä. Noudatamme Hämeenlinnan opetuspalveluiden yhteistä linjausta arvioinnista. 1.8.2023 alkaen 6.luokan päättöarvioinnin kriteerit otetaan käyttöön ohjeistuksen mukaisesti.

Arviointi kohdennetaan asetettuihin tavoitteisiin (opetussuunnitelman, opettajan, luokan yhteisiin ja/tai oppilaan henkilökohtaisiin tavoitteisiin). Oppilasarviointi on yhdenvertaista, jatkuvaa ja monipuolista. Arviointi perustuu todennettavissa oleviin koesuorituksiin, näyttöihin sekä tuntiaktiivisuuteen ja annettujen tehtävien suorittamiseen. Arvioinnissa oleellinen osa on myös oppilaiden itsearviointi sekä vertaisarviointi, joiden avulla pyritään tukemaan oppilaiden oman oppijuuden kehittymistä.

Käyttäytyminen, monialaiset oppimiskokonaisuudet ja yhteisesti opetettavat aineet arvioidaan yhdessä oppilasta opettavien opettajien toimesta.

Arviointikeskustelu järjestetään oppilaille ja heidän huoltajilleen vähintään kerran lukuvuoden aikana opettajan kutsusta. Oppilaiden taitoja ja työskentelyä arvioidaan koko lukuvuoden ajan opettajan ja oppilaan välisessä vuorovaikutuksessa. Opettajat antavat oppilailleen monipuolista, ohjaavaa palautetta työskentelyn lomassa. Lisäksi oppilaita ohjataan arvioimaan omaa oppijuuttaan, työskentelyään ja käyttäytymistään Wilman arviointityökalua käyttäen. Vanhempien osallisuutta arviointiin vahvistetaan mahdollisuudella seurata oppilaan itsearviointia Wilmassa.

Valtakunnalliset kokeet pidetään 6.lk:n keväällä englannin kielessä ja matematiikassa. Valtakunnalliset kokeet ovat oppikirjasta riippumattomia kokeita, jotka toimivat opettajalle suunnannäyttäjinä ja tuovat esille myös koulun ulkopuolella opitun osaamisen määrän.