Hae

3.2. Yhteisöllinen opiskeluhuoltoryhmä

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Yksikkökohtainen monialainen opiskeluhuoltoryhmä koordinoi ja kehittää opiskeluhuoltotyötä esi- ja perusopetuksessa. Se osallistuu koko yhteisön hyvinvointia edistävään työhön arvioimalla hyvinvointitilannetta yksikön ja ryhmän/luokan tasolla ja toimii asiantuntijana terveellisen ja turvallisen oppimisympäristön kehittämisessä. Yksikkökohtainen opiskeluhuoltoryhmä etsii myös ratkaisuja tukea tarvitsevien lasten ja nuorten auttamiseksi yhteisötasolla. 

Hämeenlinnan kaupungin jokaisessa koulussa ja esiopetuksen toimipaikassa toimii yhteisöllinen opiskeluhuoltoryhmä, jonka toiminnasta vastaa ja puheenjohtajana toimii rehtori tai päiväkodinjohtaja. Jos opiskelijahuoltotyöryhmä on koulun kanssa yhteinen, puheenjohtaja voi olla rehtori tai päiväkodinjohtaja. Ryhmän jäseniä ovat

  • Opettajajäsenet, esimerkiksi oppilaskunnan toimintaa ohjaava opettaja, terveystiedon opettaja, liikunnan opettaja ja erityisopettaja
  • Yläkouluissa nuorisotyöntekijä
  • Terveydenhoitaja, kuraattori ja psykologi, koululääkäri osallistuu ryhmään tarvittaessa
  • Vanhempainyhdistyksen tai vanhempien edustaja
  • Oppilaskunnan edustaja

Opiskeluhuoltoryhmään voi kuulua myös muita jäseniä, kuten Perhekeskuksen perhetyöntekijä tai vastaavat kouluohjaajat.

Opiskeluhuoltoryhmä kokoontuu kouluissa kerran kuukaudessa, esiopetuksessa vähintään 2 kertaa vuodessa. Yhteisöllisen opiskeluhuoltoryhmän tavoitteet, toimenpiteet ja kehittämistehtävät kirjataan koulujen ja esiopetuksen toimipaikkojen toiminta- ja kehittämissuunnitelmaan. Yhteisöllisen opiskeluhuoltoryhmän kokouksista laaditaan muistio.  

Yhteisöllisessä opiskeluhuoltoryhmässä käsitellään opetussuunnitelmien perusteiden mukaisia aiheita. Lisäksi yhteisöllinen opiskeluhuoltoryhmä käsittelee yhteisön hyvinvointiin liittyviä aiheita ja esiopetuksen toimipaikkojen ja koulujen omia hyvinvointiin vaikuttavia ilmiöitä. Sidosryhmät voivat tuoda aiheita ryhmän käsiteltäväksi. 

Opetussuunnitelman mukainen Askelmat -ohjelma antaa tukea nuorille, vanhemmille ja nuorten kanssa toimiville tahoille sekä mahdollisuuden pysähtyä keskustelemaan nuorten elinoloista, vanhemmuudesta ja nuorten kasvun tukemisesta yhdessä. Ohjelmassa on viisi askelmaa jokaiselle vuosiluokalle alkaen viidennestä luokasta ja päättyen yhdeksänteen luokkaan. Askelmien järjestäminen kuuluu yhteisöllisen opiskeluhuollon vastuulle.

Hämeenlinnan kaupungissa kouluhyvinvointia arvioidaan joka toinen vuosi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen toteuttamalla kouluterveyskyselyllä. Hämeenlinnan kaupunki toteuttaa joka toinen vuosi oman arvioinnin. Yhteisöllinen opiskeluhuoltotyöryhmä käsittelee kouluterveyskyselyn koulukohtaiset tulokset ja asettaa niiden pohjalta kehittämistavoitteet lukuvuoden toiminta- ja kehittämissuunnitelmaan. 

Opetuksen järjestäjä tukee yksiköiden kehittämistyötä osaamisen kehittämisen ja itsearviointityön kautta. Itsearvioinnin tavoitteena on tukea yhteisöllisen opiskeluhuollon ja hyvinvointia vahvistavan toimintakulttuurin kehittämistä. Itsearviointi on osa esiopetuksen ja perusopetuksen lakisääteistä omavalvontaa.

Yhteisöllisen opiskeluhuoltoryhmän vastuulla olevat sisällöt

  • esiopetusyksikkö- ja koulukohtaisen opiskeluhuoltoryhmän toimintatavat ja käytännöt
  • yhteistyö esiopetuksen ja koulun ulkopuolisten lasten ja nuorten hyvinvointia edistävien tahojen kanssa yhteisöllisen opiskeluhuollon kehittämisessä
  • yhteistyö oppilaan ohjauksessa, siirtymävaiheissa sekä jatko-opintojen suunnittelussa
  • yhteistyö ja käytänteet oppimisympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä yhteisön hyvinvoinnin tarkastuksissa
  • yhteistyö terveysneuvonnan ja terveystiedon opetuksen välillä  
  • järjestyssäännöt
  • poissaolojen seuraaminen, niistä ilmoittaminen ja niihin puuttuminen
  • tapaturmien ehkäiseminen sekä ensiavun järjestäminen ja hoitoonohjaus
  • liikkuvan elämäntavan näkyväksi tekeminen ja siihen kannustaminen
  • Liikkuva koulu -ohjelma: opintoihin integroitu liikkuminen, toiminnalliset opetusmenetelmät, oppituntien ulkopuolinen/välillä tapahtuva toiminta, aktiiviset koulumatkat  
  • tupakkatuotteiden, alkoholin ja muiden päihteiden käytön ehkäiseminen ja käyttöön puuttuminen
  • koulukuljetusten odotusaikoja ja turvallisuutta koskevat ohjeet
  • suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä 
  • toiminta äkillisissä kriiseissä ja uhka- ja vaaratilanteissa.