Hae

3.3. Yhteistyö oppilaan ohjauksessa, siirtymävaiheissa sekä jatko-opintojen suunnittelussa

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Jokaisen aikuisen tehtävä esiopetuksessa ja koulussa on lapsen ja nuoren persoonallisen kasvun ja kehityksen tukeminen. Ohjauksen tulee tukea erityisesti niitä oppilaita, joilla on oppimiseen ja hyvinvointiin liittyviä vaikeuksia tai jotka ovat vaarassa syrjäytyä. Monialaista yhteistyötä tehdään erityisesti tehostettua henkilökohtaista oppilaanohjausta ja tukea tarvitsevien oppilaiden sekä erityisestä syystä koulutuksen ulkopuolelle jäämässä olevien nuorten opintojen jatkumisen turvaamisessa. Opetussuunnitelmien perusteiden mukaisesti oppilaanohjausta toteutetaan yhteistyössä huoltajien kanssa.

Nivelvaiheissa korostuu yhteistyön merkitys. Opettajat toimivat yhteistyössä oppilaan opintopolun aikana ja opiskelun nivelvaiheissa. Oppilaita tuetaan heidän siirtyessään kouluasteelta toiselle. 

Siirtymiin liittyy sosiaalisen tuen tarve ja tiedon kulun haasteet. Oppilaan oppimiseen ja tuen tarpeeseen liittyviä asioita käsitellään siirtymävaiheissa tarvittavien ammattilaisten kanssa vanhempien kanssa yhdessä sovittavalla tavalla. Käytettävistä tiedonsiirtolomakkeista sovitaan ohjaussuunnitelmassa. Opetuksen järjestäjällä on oikeus siirtää oppimisen järjestämisen kannalta välttämätön tieto.

Koulu
Ei koulukohtaisia lisäyksiä

Saaristen koulun koulukohtainen oppilashuoltoryhmän kokoonpano lv. 2020–2021 ja sen työsuunnitelma:

Oppilashuoltoryhmän kokoonpano:

Outi Dahlgrén (puh.joht.), rehtori, erityisluokanopettaja, 

Kaisa Pakkanen (siht.) erityisluokanopettajat

Pirjo-Liisa Arnkil, vastaava kouluohjaaja, Kirsti Lautanen, kouluohjaaja

Sara Simolin, kouluterveydenhoitaja

?, oppilashuollon psykologi, p. 03 6215602, 050 3134977

Mari-Anne Luukas, oppilashuollon kuraattori, p.03 6212394, 040 7746625 (Heli Musakka virkavapaalla lukuvuoden 2020-2021)

Tiina Lagstedt, vammaispalvelun sosiaaliohjaaja

Kaisu Nurmikolu, lasten kuntoutusohjaaja KHKS

Susanna Kollanus, huoltaja

Paula Kauhanen, fysioterapeutti

Keskeinen teema yhteisölliselle oppilashuoltotyölle:

Kodin ja koulun välinen yhteistyö

“Kehitysvammaisen lapsen ja nuoren psyykkinen hyvinvointi”

Työ- ja aikataulusuunnitelma:

      • ke 26.8.. klo 13.30-15                             Aiheet: Terveydellisten olojen tarkastus, terapiakäyntien määrän kasvu ja koulun tilojen riittävyys, koronan vaikutuksen koulun arkeen ja terapiakäynteihin, koulumummotoiminnan aloitus ja hyvinvoinnin vuosiympyrä
      • ke 4.11. klo 13.30-15                                                 Aiheet: Kodin ja koulun yhteistyön kehittäminen ja  vanhempainyhdistystoiminta, oppilasarvioinnin kehittäminen
      • ke 3.2. klo 13.30-15                                                Aiheet: Aamu- ja iltapäivätoiminnan kehittäminen
      • ke 21.4. klo 13.30-15                                                Aiheet:  arviointi ja tulevan lukuvuoden suunnittelu