Saaristen koulun järjestyssäännöt:
Järjestyssääntöjen käsittelyn yhteydessä keskusteltiin paljon järjestyssääntöjen tarpeellisuudesta, tavoitteista ja niihin liittyvistä haasteista. Järjestyssääntöihin luotiin perustoimintasäännöt oppilaille, huoltajille, henkilökunnalle ja muille koulun päivittäisessä toimintaympäristössä työskenteleville. Oppilaiden osalta todettiin, että he eivät voi olla yksin vastuussa järjestyssääntöjen toteuttamisesta omalta osaltaan.
Koulun oppilaskunnan hallitus loi omat kuvakommunikaatioon perustuvat järjestyssäännöt. Kuvitetuilla järjestyssäännöillä tuodaan saaristen koulun järjestyssäännöt oppilaille konkreettisemmalle tasolle. Oppilaiden tekemät järjestyssäännöt löytyvät koulun seinältä.
Saaristen koulun järjestyssäännöt
- Saaristen koulun järjestyssäännöt ovat voimassa kaikissa koulun järjestämissä tilaisuuksissa, tapahtumissa ja retkillä koulun alueella ja sen ulkopuolella. Koulupäivän lisäksi järjestyssäännöt koskevat myös koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan aikaa.
- Järjestyssääntöjen tarkoitus on edistää koulun sisäistä järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista sekä kouluyhteisön turvallisuutta ja viihtyisyyttä.
- Saaristen koulussa kiinnitetään erityistä huomiota erilaisten oppilaiden tasavertaiseen asemaan perusopetuksessa. Sukupuolten tasa-arvoisen kohtelun lisäksi kiinnitetään huomiota vammaisten tasa-arvon edistämiseen ja lisäämään ymmärrystä erityisyydestä.
Huomiota kiinnitetään esteettömyyden edistämiseen ja keinojen sekä toimintatapojen löytämiseen mahdollistamaan mahdollisimman esteettömän osallistumisen.
Oppilaiden terapeuttien kanssa tehdään tiivistä yhteistyötä. Kuntouttavien toimien tulee linkittyä perusopetukseen ja tukea oppimista. Terapioiden tulee pääsääntöisesti toteutua koulupäivän ulkopuolella, jos ne eivät voi olla osana oppilaan oppituntia. Tasa-arvoisuus perheiden välillä on tärkeää; kaikilla samat säännöt.
Oppilailla on oikeus saada opetusta kaikkina koulun työpäivinä ja heillä on oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön. Oppilaiden koulupäivän aikana tulee olla riittävä henkilöstömäärä. Henkilöstömäärään vaikuttaa oppilaiden tuen tarpeet. Henkilökunnan osaamista pidetään yllä monipuolisesti ja mahdollistetaan työkierto.
Oppilaat käyttävät koulun hankkimien apuvälineiden lisäksi yksilöllisiä, heitä varten suunniteltuja apu- ja kuntoutusvälineitä.
Oppilaat tulevat kouluun ja lähtevät koulusta pääsääntöisesti koulukyydeillä. Oppilas otetaan vastaan ja luovutetaan koulukyydistä huolehtivalle henkilölle tuonti- ja hakutilanteissa.
- Turvallisuus, viihtyisyys ja opiskelun esteetön sujuminen
Hyvä käytös
Oppilaiden tulee käyttäytyä hyvien tapojen mukaisesti oppimistilanteissa sekä aamu- ja iltapäivähoidossa. Hyviä tapoja harjoitellaan arjen tilanteissa ja jokainen opettelee niitä omien tavoitteidensa mukaisesti. Asiallista ja hyvien tapojen mukaista käytöstä harjoitellaan erilaisissa ympäristöissä. Terveellisiin elämäntapoihin kiinnitetään erityistä huomiota.
Oppilaille turvataan työrauha ennakoimalla tilanteita, antamalla aikaa työskentelylle ja rytmittämällä työskentely- ja lepoaikoja yksilöllisesti.
Huoltajan tulee huolehtia, että oppilaalla on riittävä- ja tarkoituksenmukainen vaatetus koulupäivien ajaksi sisä- ja ulkoilutilanteisiin.
Oleskelu ja liikkuminen
Välituntien viettopaikkana on koulun piha-alue. Koulun alueelta voi poistua vain aikuisen valvonnassa.
Siisteydestä ja ympäristöstä huolehtiminen kuuluu kaikille oppilaille ja koko henkilökunnalle.
Oppilaiden tavaroille, ulko- ja varavaatteet sekä reput, on omat naulakkopaikat. Oppilas huolehtii tavaroista yhdessä koulun aikuisten kanssa.
Toisen oppilaan tavaroihin ei saa koskea ilman lupaa. Omia, koulukavereiden ja koulun tavaroita pitää kunnioittaa sekä käyttää asiallisesti.
Oppilaat osallistuvat oman koulu- ja työskentely-ympäristön siisteydestä huolehtimiseen. Kestävään kehitykseen kiinnitetään erityistä huomiota.
Tietokoneen, matkapuhelinten ja muiden mobiililaitteiden käyttö
Oppilaat voivat tuoda kouluun omia mobiililaitteita. Laitteiden käytöstä sovitaan huoltajan kanssa.
Osa oppilaiden laitteista on kommunikoinnin apuvälineitä.
Henkilökohtaisia ja koulun laitteita käytetään aikuisten ohjeiden mukaan aikuisten valvonnassa oppimis- ja muissa koulupäivän sekä aamu- ja iltapäivähoidon tilanteissa.
Päihteet ja vaaralliset esineet
Oppilaiden lääkesuunnitelmat tulee olla ajan tasalla. Huoltajan vastuulla on, että lääkehoitosuunnitelmat toimitetaan viipymättä kouluterveydenhoitajalle. Oppilaille annetaan vain suunnitelmassa mainitut lääkkeet annosteluohjeiden mukaisesti.
Kurinpito
Oppilaiden rajoittamisesta ja kurinpidollisista toimenpiteistä sovitaan yhteistyössä huoltajien kanssa HOJKS-keskusteluissa, kasvatuskeskusteluissa, joissa on aina huoltaja mukana ja mahdollisissa yksilöoppilashuollollisissa tapaamisissa moniammatillisesti. Rajoittamisessa noudatetaan perusopetus- ja kehitysvammalakia. Kurinpidolliset keinot ovat samanlaiset kotona ja koulussa.
Huoltajille kerrotaan päivän tapahtumista monipuolisesti ja realistisesti, pääpaino on positiivisessa palautteessa, ei epätoivotun käytöksen luettelemisessa.
- Järjestyssääntöjen seuranta ja tarkistaminen
Järjestyssäännöistä tiedotetaan huoltajille koulun kotisivuilla. Lisäksi oppilaiden tekemät säännöt löytyvät koulun käytävältä. Järjestyssäännöt löytyvät myös yhteisöllisestä oppilashuoltosuunnitelmasta.
Järjestyssäännöt päivitetään yhteisöllisen oppilashuoltosuunnitelman päivityksen yhteydessä tai muuten tarvittaessa, kuitenkin vähintään kerran vuodessa.
- Huoltajan tulee ilmoittaa oppilaan poissaoloista ja poissaolon syystä koululle viipymättä. Oppilaiden poissaolot merkitään Wilma-järjestelmään opettajien toimesta. Huoltajien tulee anoa, muihin kuin terveyteen tai sairaudenhoitoon liittyviin poissaoloihin, kirjallinen lupa koululta, 1-5 päivää oppilaan opettajalta ja viisi päivää ylittävältä ajalta rehtorilta.