Hae

3.10. Koulukuljetusten odotusaikoja ja turvallisuutta koskevat ohjeet

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Hämeenlinnan kaupungin ohje esi- ja perusopetuksen kuljetuskriteerit Hämeenlinnassa 1.1.2021 alkaen

 

Koulumatkan vaikeus tai rasittavuus. Määritellyn kilometrirajan alittuessa kunta järjestää oppilaalle koulukuljetuksen, jos koulumatka on oppilaan ikään nähden ja/tai muut olosuhteet, esim. oppilaan henkilökohtainen kehitystaso tai terveydelliset syyt, huomioon ottaen liian vaikea tai rasittava. Tällöin edellytetään tapauksen mukaista lääkärin, psykologin tai muun vastaavan asiantuntijan lausuntoa.

Lausunnosta tulee selkeästi ilmetä yksilöity tarve ja perusteet kuljetukselle sekä suositeltava kuljetusmuoto ja ajanjakso, jolle koulukuljetus tulisi järjestää. Kuljetuspäätös tehdään sille ajalle, jolle tarve on todettu. Koulumatkan vaikeuden ja rasittavuuden vuoksi hakemus ja siihen liittyvä asiantuntijalausunto on toimitettava vuosittain, ellei koulukuljetusta ole viranhaltijapäätöksessä myönnetty jo suoraan pitemmälle ajalle. Lausunto ei velvoita kuntaa kuljetuksen järjestämiseen, mutta sitä käytetään asiantuntija-apuna päätöksenteossa.  

Koulumatkan vaarallisuus. Jos oppilaan koulumatka tai osa siitä todetaan vaaralliseksi, kunta järjestää kuljetuksen koulumatkalle tai sen vaaralliseksi katsotulle osuudelle. Kuljetuksen sijaan voidaan matkan vaarallisuus huomioida myös muilla tavoin, kuten esim. järjestämällä aikuinen saattaja tien ylitystä varten. Liikenteen vaarallisuuteen perustuvat päätökset ja lopullisen arvioinnin tekee koulukuljetuksista vastaava viranhaltija. Koulumatkan vaarallisuuden arvioinnissa perusteena käytetään suositusluontoisesti Koululiituohjelmaa ja/tai tarvittaessa Hämeenlinnan kaupunkirakenteen tai muun viranomaisen antamaa selvitystä ja/tai tieolosuhteisiin tutustumista paikan päällä. Selvitys ei velvoita kuntaa kuljetuksen järjestämiseen, mutta sitä käytetään asiantuntija-apuna päätöksenteossa. Matkan vaarallisuus harkitaan aina tapauskohtaisesti.

Yksittäinen tekijä kuten tien valaistuksen puuttuminen, ei yksinään tee koulumatkasta vaarallista. Olosuhteiden muuttuessa tien vaarallisuus voidaan arvioida uudestaan. 

Kuljetusetuuden perusteeksi ei riitä pelkkä petoeläinhavainto, vaan siihen tarvitaan riistanhoitoyhdistyksen tai Suomen Riistakeskuksen lausunto eläimen häiriökäyttäytymisestä (esim. susi ja karhu). Lausunto ei velvoita kuntaa kuljetuksen järjestämiseen, mutta sitä käytetään asiantuntija-apuna päätöksenteossa. Kuljetusetuutta haetaan tässäkin tapauksessa kuljetushakemuksella. Hakemuksen pohjalta tilanne arvioidaan oppilas- ja tapauskohtaisesti. Kuljetusetuus edellä mainitulla perusteilla on aina määräaikainen ja voimassa korkeintaan lukuvuoden ajan.

Koulu
Ei koulukohtaisia lisäyksiä

Saaristen koulun toimintatavat tapaturmien ehkäisyssä:

Perehdytys

Saaristen koulun perehdytyskäytänteet on päivitetty kesällä 2018. Perehdytyskansio on työstetty vastaamaan kaupungin perehdytyskäytänteitä ja -sisältöjä.

Esimies tapaa työntekijän ensimmäisenä työaamuna. Uuden henkilön aloittaessa työntekijän perehdyttää uuden henkilön luokkatiimiin kuuluva henkilö. Uuden henkilön ensimmäisenä työpäivänä perehdytykseen varataan aamusta 2h, 9-11. Alkuperehdytys sisältää käytännön arkeen, turvallisuuteen ja oppilaisiin liittyviä asioita. Yleisiin asioihin perehdyttää esimies, joka hoitaa perehdytyksen heti uuden työntekijän aloittamista seuraavina päivinä, viikon sisällä. Oman tiimin perehdyttäjä, muu henkilö uuden työntekijän tiimistä tai esimies, keskustelee uuden työntekijän kanssa 1-2 viikon kuluttua työn aloittamisesta. Tapaamisen tarkoituksena on kuulla uutta työntekijää ja antaa hänelle mahdollisuus kysyä epäselvistä tai muista asioista.

Työntekijälle annetaan palautelomake työsuhteen päättyessä. Palautelomakkeen avulla pyritään kehittämään perehdytyskäytänteitä.

Luokkakohtaiset tiimit kokoontuvat kahden viikon välein. Perehdytys ja oppilas- ja luokkakohtaisista työtavoista keskustelu ja sopiminen tapahtuu tiimeittäin. Tarvittaessa mukana on rehtori. Kerran kuukaudessa tiimit tapaavat yhteistapaamisissa, joista joka toisella kerralla on työnohjausta, työnohjaajana Ulla Sara-aho, ja joka toisella kerralla ajankohtaiseen teemaan liittyvä keskustelunaihe.

Työergonomia

Työfysioterapeutti opastaa työergonomiaan liittyvissä asioissa aina uuden lukuvuoden alkaessa.

  1. Noudata turvallisia työtapoja kaikessa toiminnassa ja huomioi erityisesti seuraavat asiat:

Käytä turvallisia työjalkineita ja huomioi työvaatetuksessasi, että työn luonteeseen kuuluu toimimista oppilaan kanssa erilaisin materiaalein ja erilaisissa ympäristöissä, esim. lattiatasossa

  • perehdy oppilaiden apuvälineiden käyttöön ja oppilaan mahdolliseen omatoimisuuteen ja sen tukemiseen apuvälinettä käytettäessä
  • apuvälineet säilytetään jarrut lukittuina
  • pyydä tarvittaessa apua siirtyessäsi oppilaan kanssa tilanteesta toiseen
  • kerro muille huoneessa olijoille poistuessasi tilasta
  • siisti työsi jäljet, huomioi erityisesti lattialla mahdollisesti oleva vesi
  1. Ilmoita riskitekijöistä ja tapaturmista viipymättä esimiehelle tai asiasta vastuussa olevalle (huom: apuvälineet)

Ensiapukoulutus

  • Kaikki kouluohjaajat ja osa opettajista on käynyt EA-koulutuksen. Osaamista ylläpidetään kolmen vuoden välein toteutettavalla kertauskurssilla

Haastavat oppilastilanteet

  • henkilökunta on kouluttautunut hoidollisen kiinnipidon menetelmiin