Hae

3.3. Koulukohtainen oppilashuoltoryhmä

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä
Koulu
Ei koulukohtaisia lisäyksiä

Koulukohtainen, monialainen oppilashuoltoryhmä koordinoi ja kehittää oppilashuoltotyötä koulussa. Se osallistuu koko kouluyhteisön hyvinvointia edistävään työhön arvioimalla hyvinvointitilannetta koulun ja luokan tasolla, sekä toimii asiantuntijana terveellisen ja turvallisen opiskeluympäristön kehittämisessä.

Ryhmä laatii vuosittain koulukohtaisen oppilashuollon työsuunnitelman, johon on kirjattu kehittämiskohteet ja tavoitteet sekä toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi. Hyvä tapa on laatia koulukohtainen toimintakalenteri, jossa huomioidaan asioiden kiireellisyysjärjestys ja kouluvuoden aikana säännöllisesti toistuvat aikarajat esim. nivelvaiheet.

Koulukohtaisen oppilashuoltoryhmän puheenjohtajana toimii koulun rehtori tai apulaisrehtori. Ryhmän kokoonpano muodostuu koulun tarpeiden ja siellä käsiteltävien asioiden mukaisesti. Koulun oman henkilökunnan lisäksi on hyvä olla mukana edustus oppilashuollon palveluista. Yhteisöllisen oppilashuollon asioissa tehdään yhteistyötä esim. muiden lasten ja nuorten palvelujen ammattilaisten, sekä koulun johtoryhmän, kehittämistiimien, oppilaskunnan, vanhempainyhdistyksen, seurakunnan, poliisin, järjestöjen ym. kanssa. Myös oppilaat ja vanhemmat on tärkeää ottaa säännöllisesti mukaan pohtimaan kouluyhteisön hyvinvointiin liittyviä kysymyksiä.

Seminaarin koulukohtainen oppilashuoltoryhmän kokoonpano lv. 2017–2018 ja sen työsuunnitelma:

 pj. rehtori

 Suunnitteluryhmä kokonaisuudessaan (7 + rehtorit)

 Kouluohjaajien edustaja

 Terveydenhoitaja(t)

 Oppilashuollon psykologi

 Laaja-alainen erityisopettaja8t)

 Muun henkilökunnan jäsen kutsutaan tarvittaessa

 Huoltajat (osallistetaan)

 Oppilaat (osallistetaan)

 Muut yhteistyötahot kutsutaan tarvittaessa

Yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän tehtävät ja tavoitteet:

Edistää

 Oppimista

o Koulu kaikille – ajatuksemme mahdollistaa koulumme erilaisille oppijoille turvallisen, oppilaiden etua ajattelevan, suvaitsevan, modernin ja pedagogisesti monipuolisen oppimisympäristön.

 Hyvinvointia

o koulumme toinen kivijalka on terve ja kannustava ilmapiiri. Vaalimme hyväntuulista, ystävällistä käytöstä sekä henkilökunnan että oppilaiden osalta.

 Terveyttä

 Sosiaalista vastuullisuutta

o tuemme oppilaitamme aktiiviseen ja positiiviseen koulunkäyntiin.

 Vuorovaikutusta ja osallisuutta

o hyvän ilmapiirin avulla vaikutamme positiivisesti vuorovaikutukseen ja kannustamme osallisuuteen.

 Opiskeluympäristön terveellisyyttä, turvallisuutta ja esteettömyttä

o Toimimme yhteistyössä kiinteistön omistajan (SYK) kanssa. Koulun edustus on monipuolisissa työryhmissä; sisäilma-, ohjaus- sekä kiinteistönhoitotyöryhmissä.