Hae

3.3. Yhteistyö oppilaan ohjauksessa, siirtymävaiheissa sekä jatko-opintojen suunnittelussa

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Jokaisen aikuisen tehtävä esiopetuksessa ja koulussa on lapsen ja nuoren persoonallisen kasvun ja kehityksen tukeminen. Ohjauksen tulee tukea erityisesti niitä oppilaita, joilla on oppimiseen ja hyvinvointiin liittyviä vaikeuksia tai jotka ovat vaarassa syrjäytyä. Monialaista yhteistyötä tehdään erityisesti tehostettua henkilökohtaista oppilaanohjausta ja tukea tarvitsevien oppilaiden sekä erityisestä syystä koulutuksen ulkopuolelle jäämässä olevien nuorten opintojen jatkumisen turvaamisessa. Opetussuunnitelmien perusteiden mukaisesti oppilaanohjausta toteutetaan yhteistyössä huoltajien kanssa.

Nivelvaiheissa korostuu yhteistyön merkitys. Opettajat toimivat yhteistyössä oppilaan opintopolun aikana ja opiskelun nivelvaiheissa. Oppilaita tuetaan heidän siirtyessään kouluasteelta toiselle. 

Siirtymiin liittyy sosiaalisen tuen tarve ja tiedon kulun haasteet. Oppilaan oppimiseen ja tuen tarpeeseen liittyviä asioita käsitellään siirtymävaiheissa tarvittavien ammattilaisten kanssa vanhempien kanssa yhdessä sovittavalla tavalla. Käytettävistä tiedonsiirtolomakkeista sovitaan ohjaussuunnitelmassa. Opetuksen järjestäjällä on oikeus siirtää oppimisen järjestämisen kannalta välttämätön tieto.

Koulu
Ei koulukohtaisia lisäyksiä

Koulukohtainen, monialainen oppilashuoltoryhmä koordinoi ja kehittää oppilashuoltotyötä koulussa. Se osallistuu koko kouluyhteisön hyvinvointia edistävään työhön arvioimalla hyvinvointitilannetta koulun ja luokan tasolla, sekä toimii asiantuntijana terveellisen ja turvallisen opiskeluympäristön kehittämisessä.

Ryhmä laatii vuosittain koulukohtaisen oppilashuollon työsuunnitelman, johon on kirjattu kehittämiskohteet ja tavoitteet sekä toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi. Hyvä tapa on laatia koulukohtainen toimintakalenteri, jossa huomioidaan asioiden kiireellisyysjärjestys ja kouluvuoden aikana säännöllisesti toistuvat aikarajat esim. nivelvaiheet.

Koulukohtaisen oppilashuoltoryhmän puheenjohtajana toimii koulun rehtori tai apulaisrehtori. Ryhmän kokoonpano muodostuu koulun tarpeiden ja siellä käsiteltävien asioiden mukaisesti. Koulun oman henkilökunnan lisäksi on hyvä olla mukana edustus oppilashuollon palveluista. Yhteisöllisen oppilashuollon asioissa tehdään yhteistyötä esim. muiden lasten ja nuorten palvelujen ammattilaisten, sekä koulun johtoryhmän, kehittämistiimien, oppilaskunnan, vanhempainyhdistyksen, seurakunnan, poliisin, järjestöjen ym. kanssa. Myös oppilaat ja vanhemmat on tärkeää ottaa säännöllisesti mukaan pohtimaan kouluyhteisön hyvinvointiin liittyviä kysymyksiä.

Seminaarin koulukohtainen oppilashuoltoryhmän kokoonpano lv. 2017–2018 ja sen työsuunnitelma:

 pj. rehtori

 Suunnitteluryhmä kokonaisuudessaan (7 + rehtorit)

 Kouluohjaajien edustaja

 Terveydenhoitaja(t)

 Oppilashuollon psykologi

 Laaja-alainen erityisopettaja8t)

 Muun henkilökunnan jäsen kutsutaan tarvittaessa

 Huoltajat (osallistetaan)

 Oppilaat (osallistetaan)

 Muut yhteistyötahot kutsutaan tarvittaessa

Yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän tehtävät ja tavoitteet:

Edistää

 Oppimista

o Koulu kaikille – ajatuksemme mahdollistaa koulumme erilaisille oppijoille turvallisen, oppilaiden etua ajattelevan, suvaitsevan, modernin ja pedagogisesti monipuolisen oppimisympäristön.

 Hyvinvointia

o koulumme toinen kivijalka on terve ja kannustava ilmapiiri. Vaalimme hyväntuulista, ystävällistä käytöstä sekä henkilökunnan että oppilaiden osalta.

 Terveyttä

 Sosiaalista vastuullisuutta

o tuemme oppilaitamme aktiiviseen ja positiiviseen koulunkäyntiin.

 Vuorovaikutusta ja osallisuutta

o hyvän ilmapiirin avulla vaikutamme positiivisesti vuorovaikutukseen ja kannustamme osallisuuteen.

 Opiskeluympäristön terveellisyyttä, turvallisuutta ja esteettömyttä

o Toimimme yhteistyössä kiinteistön omistajan (SYK) kanssa. Koulun edustus on monipuolisissa työryhmissä; sisäilma-, ohjaus- sekä kiinteistönhoitotyöryhmissä.