Hae

3.4. Yhteistyö koulun ulkopuolisten tahojen kanssa yhteisöllisen oppilashuollon toteuttamisessa

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Kouluterveydenhuollon tehtävänä on oppilaitosympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä oppilaitosyhteisön hyvinvoinnin edistäminen ja seuranta.  Tehtävää toteutetaan tarkastamalla oppilaitokset kolmen vuoden välein (terveydenhuoltolaki 1326/2010). Tarkastus tehdään yhteistyössä eri viranomaisten ja muiden tahojen kanssa (asetus 338/2011). Se on useiden eri viranomaisten vastuulla.  

Yhteistyö edellyttää toimivia rakenteita sekä yhteistä sopimista toimintatavoista ja vastuista ja on kokonaisuus, joka muodostuu useista peräkkäisistä vaiheista. On tärkeää, että kukin toimija tuntee tehtävänsä ja roolinsa ympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä yhteisön hyvinvoinnin seurannassa ja edistämisessä. 

Tarkastus sisältää sekä opiskeluyhteisön hyvinvoinnin että oppilaitosympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden arvioinnin.  Siihen tarvitaan useiden eri ammattilaisten osaamista sekä opiskelijoiden että huoltajien näkemyksiä.  

Tarkastuksen sisällöt ovat yhteisön hyvinvointi, psykososiaalinen hyvinvointi, opiskelun ja koulunkäynnin järjestäminen hyvinvointia tukevasti, ehkäisevä päihdetyö, liikunnallisuuden ja ergonomian edistäminen, terveellisten ruokailutottumusten edistäminen sekä terveellisyys ja turvallisuus kiinteistössä. 

Oppilaitoksen tarkastuksesta ja sen tuloksista tiedotetaan oppilaille, opiskelijoille, huoltajille, henkilöstölle ja yhteistyökumppaneille. Myös suunnitelluista jatkotoimista, niiden aikatauluista sekä seurannasta tiedotetaan. 

https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/sote-palvelut/opiskeluhuolto/yhteisollinen-opiskeluhuolto/terveellisyyden-turvallisuuden-ja-hyvinvoinnin-tarkastus 

Koulu
Ei koulukohtaisia lisäyksiä

”Koulu – matkalla kasvuyhteisöksi”- ja ”Yksintekemisen aika on ohi” –ajattelumme mukaisesti koulun on hyvä etsiä yhteisöllistä oppilashuoltoa tukevat kumppanit esim. muilta kaupungin palvelualueilta, kolmannelta sektorilta, vanhempainyhdistyksistä ym. ja sopia lukuvuosittain yhteistyöstä oppilaiden hyväksi ja koulun yhteisöllisyyden tueksi.

Seminaarin koulun yhteistyökumppaneita kehitettäessä yhteisöllisen ohr:n alaisia asioita:

 Tmi Martti Salonen:

Sopimuksen mukaan Seminaarin koulu ostaa ostopalveluna Tmi Martti Saloselta kohdennettua hyvinvointitoimintaa liittyen yksittäisiin oppilaisiin ja perheisiin. Kyseessä on konkreettista toimintaa oppilaan, kodin ja koulun välillä oppimisen ja koulunkäynnin merkityksen ja arvostuksen korostamiseksi ja oppilaan tukemiseksi aktiiviseen ja positiiviseen koulunkäyntiin. Ulkopuolinen rahoitus vuoden 2015 loppuun.

 Lasten liikunnan tuki:

Liikkuva koulu – hankke jatkuu koulullamme..

 Vanhempain yhdistys:

Yhdistys järjestää monipuolisia tapahtumia oppilaidemme koulunkäynnin, hyvinvoinnin ja viihtyvyyden tukemiseksi. Esimerkkeinä mm. liikenneturvallisuuskampanja, Omin voimin-kouluun kampanja palkintoineen, joulutori ja talvitapahtuma. Lisäksi yhdistys tukee koulua lahjoituksin, mm. stipendit ja 6. luokkien ruusut.

 Seurakunta:

Teemme yhteistyötä Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan kanssa esim. leirikoulutoimintaa Syöksynsuun leirikeskuksessa ja aamunavauksia 4 x vuodessa.

 Arx:

Arx järjestää koulullamme sekä Sirkuskerhon että visuaalisen taiteen kerhon viikottain.

Koulumme osallistuu Arx:n kulttuuripolkutoimintaan.

 Hämeenlinnan seudun Setlementti ry:

Yhdistys järjestää Valmo-luokan oppilaille läksykerhoa viikoittain. Kerhoa pitävät yhdistyksen koulutetut, vapaaehtoiset työntekijät.

 Ap/Ip-toiminta

Oppilaidemme koulun jälkeistä hyvinvointia tukevat Ap/Ip-toimijat: 4H, Lasten Liikunnan tuki, Vammaispalvelu ja ruotsinkielinen ap/ip.

 Lisäksi muita, epäsäännöllisiä yhteistyökumppaneita kuten urheiluseurat, toiset koulut ja oppilaitokset sekä ystävyyskoulumme Cellessä, Saksassa.