Hae

3.3. Koulukohtainen oppilashuoltoryhmä

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä
Koulu
Ei koulukohtaisia lisäyksiä

Koulukohtainen, monialainen oppilashuoltoryhmä koordinoi ja kehittää oppilashuoltotyötä koulussa. Se osallistuu koko kouluyhteisön hyvinvointia edistävään työhön arvioimalla hyvinvointitilannetta koulun ja luokan tasolla, sekä toimii asiantuntijana terveellisen ja turvallisen opiskeluympäristön kehittämisessä.

Ryhmä laatii vuosittain koulukohtaisen oppilashuollon työsuunnitelman, johon on kirjattu kehittämiskohteet ja tavoitteet sekä toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi. Hyvä tapa on laatia koulukohtainen toimintakalenteri, jossa huomioidaan asioiden kiireellisyysjärjestys ja kouluvuoden aikana säännöllisesti toistuvat aikarajat esim. nivelvaiheet.

Koulukohtaisen oppilashuoltoryhmän puheenjohtajana toimii koulun rehtori tai apulaisrehtori. Ryhmän kokoonpano muodostuu koulun tarpeiden ja siellä käsiteltävien asioiden mukaisesti. Koulun oman henkilökunnan lisäksi on hyvä olla mukana edustus oppilashuollon palveluista. Yhteisöllisen oppilashuollon asioissa tehdään yhteistyötä esim. muiden lasten ja nuorten palvelujen ammattilaisten, sekä koulun johtoryhmän, kehittämistiimien, oppilaskunnan, vanhempainyhdistyksen, seurakunnan, poliisin, järjestöjen ym. kanssa. Myös oppilaat ja vanhemmat on tärkeää ottaa säännöllisesti mukaan pohtimaan kouluyhteisön hyvinvointiin liittyviä kysymyksiä.

Nummen yhtenäiskoulun yhteisölliseen oppilashuoltoryhmään kuuluvat lukuvuonna 2019-20 pj. Apulaisrehtori Taina Koistinen, jäsenet rehtori Kati Hirvonen, laaja-alainen erityisopettaja Sari Pelkonen, oppilaanohjaaja Henna Oravasaari, nuorisotyontekijä Eevi Harju, kuraattori Nadja Koskinen, terveydenhoitaja Elisa Kovalainen ja terveydenhoitaja Riikka halvari. Lisäksi ryhmään kutsutaan asiantuntijoita ja edustajia mm. vanhempainyhdistyksestä ja muista oppilashuollon yhteistyöverkostoista.

Ryhmä kokoontuu n. kerran kuussa ja kokoontumisesta laaditaan aina muistio TEAMS- ryhmätyösivustolle. Tälle ensimmäiselle kouluvuodelle ei ole omaa yhteisöllisen oppilashuollon työsuunnitelmaa. Vaan ensimmäinen kouluvuosi Nummikeskuksessa, sen arjen sujuvuus sekä yhteinen teema Hyvinvointi ajattellen niin oppilaita kuin henkilsötöä on vuoden työsarka.