Hae

3.6. Järjestyssäännöt

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Opetuksen järjestäjä vastaa siitä, että jokaiseen kouluun on hyväksytty järjestyssäännöt. Järjestyssääntöjen tavoitteena on edistää koulun sisäistä järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista sekä kouluyhteisön viihtyisyyttä ja turvallisuutta.

Opetushallituksen ohjeen mukaan järjestyssääntöjen tulee sisältää seuraavat kohdat:

  • Koulun nimi
  • Järjestyssääntöjen tarkoitus ja soveltaminen
  • Oppilaan oikeudet ja velvollisuudet
  • Turvallisuus, viihtyisyys ja opiskelun esteetön sujuminen
  • Hyvä käytös
  • Oleskelu ja liikkuminen
  • Siisteydestä ja ympäristöstä huolehtiminen
  • Turvallisuus
  • Tietokoneen, matkapuhelimen ja muiden mobiililaitteiden käyttö oppituntien ulkopuolella
  • Päihteet ja vaaralliset esineet
  • Kurinpito
  • Järjestyssääntöjen seuranta ja tarkistaminen
Koulu
Ei koulukohtaisia lisäyksiä

Kouluyhteisön ja opiskeluympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden tarkastus tulee tehdä kolmen vuoden välein (Terveydenhuoltolaki 1326/2010).

Kouluympäristön terveydellisten olojen tarkastus tehdään kolmen vuoden välein valvontasuunnitelman mukaisesti. Rehtori ja terveydenhoitaja kutsuvat koolle sovitut tahot, jotka suorittavat yhteistyössä kouluympäristön terveydellisten olojen tarkastuksen. Tarkastuksessa ovat mukana rehtorin ja terveydenhoitajan lisäksi ainakin terveystarkastaja, työterveyshoitaja, työsuojeluvaltuutettu, kiinteistön omistajan edustaja/isännöitsijä, oppilasedustaja ja henkilöstön edustaja. Koulusihteeri tekee kouluympäristön terveydellisten olojen tarkastuksesta muistion.

Ennen tätä tarkastusta, koulukohtaisessa oppilashuoltoryhmässä (tai yhdessä sovitulla kokoonpanolla, mukaan lukien oppilasedustaja) käydään Terveyttä edistävän koulun tarkistuslista läpi. Kouluympäristön terveydellisten olojen tarkastustilanteessa tarkastus tehdään tämän ennakkoon täytetyn tarkistuslistan pohjalta.

Tarkastusmenettelyistä ja aikatauluista sekä puutteiden seuraamismenettelystä sovitaan monialaisesti koulu- ja opiskeluterveydenhuollon toimintaohjelman ja paikallisen opetussuunnitelman laatimisen yhteydessä. Tarkastuksissa todettujen puutteiden seuraaminen kuuluu terveydenhuoltolain mukaan koulu- ja opiskeluterveydenhuollon tehtäviin. Seuranta on tarkoituksenmukaista tehdä yhteistyössä muiden tahojen kanssa. (Kirjataan mahdollinen todettu puute sekä taho, joka hoitaa asian kuntoon ja aikataulu asian hoitamiseen.)

Tarkastuksen tuloksista ja niiden pohjalta käynnistettävistä toimenpiteistä tiedotetaan oppilaille ja vanhemmille. Tehty tarkastus on tarkoituksenmukaista kuvata myös koulun vuosi- tai toimintakertomuksessa.