Hae

3.6. Järjestyssäännöt

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Opetuksen järjestäjä vastaa siitä, että jokaiseen kouluun on hyväksytty järjestyssäännöt. Järjestyssääntöjen tavoitteena on edistää koulun sisäistä järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista sekä kouluyhteisön viihtyisyyttä ja turvallisuutta.

Opetushallituksen ohjeen mukaan järjestyssääntöjen tulee sisältää seuraavat kohdat:

  • Koulun nimi
  • Järjestyssääntöjen tarkoitus ja soveltaminen
  • Oppilaan oikeudet ja velvollisuudet
  • Turvallisuus, viihtyisyys ja opiskelun esteetön sujuminen
  • Hyvä käytös
  • Oleskelu ja liikkuminen
  • Siisteydestä ja ympäristöstä huolehtiminen
  • Turvallisuus
  • Tietokoneen, matkapuhelimen ja muiden mobiililaitteiden käyttö oppituntien ulkopuolella
  • Päihteet ja vaaralliset esineet
  • Kurinpito
  • Järjestyssääntöjen seuranta ja tarkistaminen
Koulu
Ei koulukohtaisia lisäyksiä

Eteläisten koulu

Järjestyssäännöt 1.8.2025 alkaen

Eteläisten koulun järjestyssäännöt on käsitelty oppilaskunnan hallituksen kanssa. Oppilaskuntaa ohjaava opettaja on käynyt luokissa esittelemässä järjestyssäännöt kaikkien luokkien oppilaille ja samassa yhteydessä ovat oppilaat pienissä ryhmissä pohtineet, miten mahdollisiin järjestyssääntörikkomuksiin ja muihin epäkohtiin voisi vaikuttaa. Kännykänkäytön osalta päivitetty 30.5.2025.

SÄÄNNÖT OVAT VOIMASSA:

  • koulupäivän aikana, kerhoissa, odotustunneilla, juhlissa, opintoretkillä, leirikoulussa ja muissa koulun järjestämissä tilaisuuksissa. Myös koulumatkoilla ja iltapäiväkerhossa on syytä noudattaa järjestyssääntöjen mukaista käyttäytymistä.

PÄIVITTÄISEN TYÖSKENTELYN ERI TILANTEET:

  • Saavun koululle lukujärjestykseni mukaisesti. Pidän huolta, että ehdin oppitunnille myöhästymättä. Koulun loputtua siirryn ohjattuun toimintaan (IP-kerho, tukiopetus, kyyditysten odotus, kerhot tms.) tai poistun koulun alueelta.
  • Säilytän pyöräni tai kelkkani yms. koulun pihalla niille varatulla alueella. En oleskele pyörille varatulla alueella välitunnilla.

TYÖSKENTELYN SUJUVUUS:

  • Käsittelen kaikkea koulun omaisuutta huolellisesti. Jos kadotan tai turmelen esim.oppikirjan, ostan itse uuden tilalle.
  • Pidän hyvää huolta omista ja koulun yhteisistä tavaroista. Jätän toisten tavarat rauhaan.
  • Liikun koulun käytävillä kävellen.
  • Käyttäydyn rauhallisesti ja asiallisesti, jolloin minulla ja kaikilla muillakin on mukava olla koulussa.

 

VÄLITUNNIT:

  • Lähden välitunnille ja tulen sieltä viivyttelemättä. Vietän välituntini koulualueella. Poistun alueelta vain opettajan antamalla luvalla.
  • Välitunnilla valitsen itse tekemiseni.
  • Toimin niin, etten riko mitään, satuta tai loukkaa toista tai aiheuta vaaraa itselleni tai muille.
  • Pidän koulunpihan siistinä ja palautan käyttämäni tavarat paikoilleen.
  • Käytän välituntivälineitä vain siihen, mihin ne on tarkoitettu.

 

MUUT OHJEISTUKSET:

OHJE KOULURUOKAILUUN: Kouluruokailussa annan toisille ruokarauhan ja noudatan hyviä pöytätapoja. Maistan kaikkia ruokia. Syön sen, minkä itse otan.

OHJEISTUS KOULUMATKOIHIN: Noudatan koulumatkoilla liikennesääntöjä ja käyttäydyn kohteliaasti. Pyöräillessäni koulumatkoja käytän aina kypärää.

OHJEISTUS KÄNNYKÄN KÄYTTÖÖN: Matkapuhelimien käyttö on kielletty kouluaikana ilman opettajan lupaa, mukaan lukien välitunnit, siirtymät, retket, ruokailu ja koulun juhlat. Matkapuhelin pidetään koululaukussa tai niille määritellyssä laatikossa äänettömänä ja värinättömänä. Toisten oppilaiden ja opettajien kuvaaminen ilman lupaa on ehdottomasti kielletty. Oppilaalle mahdollistetaan laitteen välttämätön käyttö perustellusta syystä. Koulu ei ole vastuussa oppilaiden matkapuhelimista.  

Opettaja voi ottaa puhelimen talteen koulupäivän ajaksi, mikäli puhelimen käyttö on järjestyssääntöjen vastaista ja aiheuttaa häiriötä. 

SEURAAMUKSET: Järjestyssääntöjen tai annettujen ohjeiden rikkominen johtaa seuraamuksiin.
Kurinpito- ja ojentamistoimenpiteet lomittuvat oppilasta tukevien kasvatuskeskustelujen lomaan siten, että

  1. Ko. aikuinen puhuttelee
  2. Ko. aikuinen käy kasvatuskeskustelun. Vanhempia tiedotetaan kasvatuskeskustelusta. Kasvatuskeskustelusta täytetään lomake Wilmassa.
  3. Tapahtumien jatkuessa rehtori käy toisen kasvatuskeskustelun. Vanhempien kanssa voidaan sopia jälki-istunnon määräämisestä aikaisemmassakin vaiheessa.
  4. Seuraavana on vuorossa jälki-istunto.
  5. Kolmas kasvatuskeskustelu käydään isommassa ryhmässä yhdessä lapsen/nuoren, kodin aikuisten sekä tarpeellisten oppilashuoltohenkilöstön kanssa.
  6. Kirjallinen varoitus, jota edeltää aina oppilaan kuuleminen palaverissa tarpeellisten muiden henkilöiden kanssa. Jos kirjalliseen varoitukseen päädytään, siitä lähtee tieto sosiaaliviranomaisille
  7. Määräaikainen erottaminen, jonka mahdollista esittämistä ja lautakunnan päätöstä edeltää vastaava kuulemis- ja palaverikäytäntö.

Koulussamme on ojentamistoimenpiteinä lakien ja asetusten mukaiset oppitunnilta poistaminen ja jälki-istunto sekä kuripitotoimena kirjallinen varoitus sekä sivistyslautakunnan päätöksellä määräaikainen erottaminen (PoL 36§). Lisäksi oppilas voidaan velvoittaa korjaamaan/korvaamaan aiheuttamansa vahinko (PoL35§).

 

Kotitehtävät laiminlyönyt oppilas voidaan määrätä työpäivän päätyttyä enintään tunniksi kerrallaan valvonnan alaisena suorittamaan tehtäviään. Määräämisestä jälki-istuntoon ja työpäivän päätyttyä tehtäviään suorittamaan sekä tieto oppilaan opetukseen osallistumisen epäämisestä on ilmoitettava oppilaan huoltajalle.

 

Kasvatuskeskustelusta otetaan aina yhteys kotiin joko keskustelun aikana tai sitä ennen. Kasvatuskeskustelu kirjataan Wilmaan.
Vaaran aiheuttaminen heittämällä kiviä, keppejä tai lumipalloja voi johtaa suoraan jälki-istuntoon.
Niissä asioissa, mistä ei erikseen näissä järjestyssäännöissä mainita, noudatetaan yleisiä peruskoulua koskevia määräyksiä ja opettajien antamia ohjeita
Kaikki koulussa työskentelevät aikuiset (kouluohjaajat, iltapäiväkerhon ohjaajat, keittiöhenkilökunta, siistijät ja talonmies) ovat koulun kasvattajia ja heidän antamiaan ohjeita tulee noudattaa.