Hae

4.3. Yhteistyö oppilaskohtaisen tuen, joustavan perusopetuksen sekä sairaalaopetuksen yhteydessä

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Hämeenlinnan kaupungissa järjestetään opetussuunnitelman mukaista oppimisen tukea. Oppimisen tukea tarjotaan kaikissa esiopetuksen toimipaikoissa ja kouluissa. Oppimisen tuki järjestetään ensisijaisesti inkluusioperiaatteen mukaisesti lapsen tai nuoren lähimmässä esiopetuksen toimipaikassa tai koulussa ryhmäkohtaisina tukimuotoina. Päiväkodin johtaja tai koulun rehtori on vastuussa oppimisen tuen kokonaisuuden järjestämisestä ja kehittämisestä. Mikäli ryhmäkohtaiset tukikeinot eivät riitä tukemaan oppilaan opiskelujen etenemistä tai oppilaalla on opetukseen osallistumiseksi jokin apuväline tai tulkkausapu, oppilaalle laaditaan oppilaskohtaisen tuen suunnitelma ja tehdään hallinnollinen päätös.

Kaikkien oppilaidemme oppimisen edellytyksiä tukevia keinoja on koottu pedagogisten tukitoimien tsekkauslistaan (liite 4). Pedagogisten tukitoimien tsekkauslista on aiemmin käytössä olleen yleisen tuen työkalupakin pohjalta koottu yhtenäinen ohjeistus pedagogisista tukitoimista kaikissa Hämeenlinnan kouluissa.

Jos oppimisen tuen tarve on säännöllistä ja pitkäkestoista, oppilaalla on oikeus saada oppilaskohtaisia tukikeinoja. Opettaja ja erityisopettaja laativat oppilaan ja vanhempien kanssa oppilaskohtaisen tuen suunnitelman, jonka pohjalta oppilaalle tehdään oppilaskohtaisten tukitoimien päätös.

Oppimisvaikeuksia kartoitetaan yhteistyössä opettajien, erityisopettajien ja opiskeluhuollon työntekijöiden kanssa. Perusopetuksen oppilaiden lukutaidon kehitystä kartoitetaan säännöllisesti Kanta-Hämeessä yhdessä linjatun mukaisesti. Lukutaidon kehitystä seurataan koko koulupolun ajan. Säännöllisten kartoitusten tavoitteena on tunnistaa riski oppimisvaikeuksiin varhaisimmassa mahdollisessa vaiheessa kasautuneiden oppimisvaikeuksien ennaltaehkäisemiseksi. Koko vuosiluokan kartoitukset tehdään 1., 2., ja 3. luokilla sekä 5. luokalla ja 7. luokalla.

Opiskeluhuollon psykologit osallistuvat tarvittaessa oppimisvaikeuksien selvittelyyn ja tutkimiseen. Opiskeluhuollon tehtävä on tukea oppilaita ja heidän huoltajiaan sekä tehostetun että erityisen tuen yhteydessä. Opiskeluhuollon työntekijät osallistuvat tarvittaessa oppimisen tuen tarpeen kartoittamiseen ja tukitoimien suunnitteluun. Opiskeluhuollon työntekijät tukevat myös vanhempia tarpeen mukaan.

Vaativa monialainen tuki. Opetuksen järjestäjä koordinoi vaativan monialaisen tuen kokonaisuutta. Hämeenlinnan kaupungin vaativa monialainen tuki rakentuu muun muassa seuraavien tukitoimien ympärille:

  • Opetuksen järjestämisestä kouluyhteisössä
  • Vaativan monialaisen tuen pienryhmistä, joita ovat:
    • Alakoulun kuntouttava nivel –luokka

o Yläkoulun kuntouttava luokka

    • Perusopetusta täydentävä 9L
  • Sairaalaopetuksesta
  • Sairaalaopetuksen konsultaatiosta
  • Alueellinen opiskeluhuollon yhteistyöryhmästä
  • Icehearts –toiminnasta
  • Yhteistyöstä lastensuojelun kanssa

Sairaalaopetuksen konsultaatio. <u>Sairaalan tai muun erikoissairaanhoidon toimintayksikön sijaintikunnan on järjestettävä toiminta-alueensa kunnille konsultatiivista sairaalaopetuspalvelua oppilaan omassa koulussa tai esiopetuksen toimipaikassa. Tätä palvelua hyödynnetään, kun oppilaalle suunnitellaan tai toteutetaan vaativia monialaisia ennaltaehkäiseviä tai korjaavia toimenpiteitä. Palvelua voidaan tarjota myös muiden kuin erikoissairaanhoidossa jo olevien oppilaiden opetuksen järjestämiseen.</u>

Konsultatiivisen sairaalaopetuspalvelun tavoitteena on vahvistaa opettajien osaamista lähikouluissa tai esiopetuksen toimipaikassa sekä tukea heitä turvallisen ja rauhallisen oppimisympäristön luomisessa. Lisäksi palvelun tarkoituksena on edistää ennaltaehkäisevää ja varhaista tukea koulujen sekä esiopetuksen toimintakulttuurissa. Konsultatiivinen sairaalaopetuspalvelu vahvistaa toiminnallaan oppilaiden tukemiseen tarvittavia moniammatillisen ja monialaisen työn rakenteita. Ahvenistonharjun sairaalaopetuksen konsultaation kohteena ovat Kanta-Hämeen perusopetusikäiset oppilaat, joiden pulmat liittyvät esimerkiksi koulunkäyntivaikeuksiin, psyykkiseen oireiluun sekä käyttäytymisen ja tunne-elämän haasteisiin. Ryhmätason konsultaatio kohdistuu mm. opetusryhmän vuorovaikutus- tai työrauhaongelmiin sekä toimintakulttuurin kehittämiseen. Konsultaatio voi kohdistua myös koulun henkilöstöön, esimerkiksi koulutuksien kautta. Konsultaatio voi tapahtua oppilaan omalla koululla, etäyhteyksin tai puhelimitse. Konsultoivaan erityisopettajaan voi ottaa yhteyttä koulun lisäksi huoltaja, sosiaalitoimen tai hoitavan tahon työntekijä. 

Koulun ottaessa yhteyttä yksittäistä oppilasta koskevassa konsultaatiossa on keskeistä, että huoli on otettu puheeksi oppilaan ja huoltajan kanssa. Oman koulun yksilöllinen opiskeluhuoltopalaveri on pidetty ja siinä on sovittu yhteydenotosta sairaalaopetuksen konsultaatioon. Akuuteissa tapauksissa yhteydenotto voidaan tehdä ennen yksilökohtaista opiskelijahuoltopalaveria. Yksittäisen oppilaan konsultaatioon tarvitaan aina huoltajan kirjallinen suostumus.

Konsultaatioprosessit ovat yksilöllisiä ja rakentuvat oppilaan tai ryhmän tuen tarpeen mukaisesti yhteistyössä verkoston kanssa. Konsultaatioprosessin pituus vaihtelee yksittäisestä yhteydenotosta useaan kuukauteen. Konsultaatio päätetään, kun todetaan, että koulun ja tuen verkoston tukitoimet ovat riittävät oppilaan tukemiseksi. Sairaalaopetuksen konsultoivan erityisopetuksen työmuotoja ovat mm. koulukäynnit, verkostopalaverit, ohjaukselliset keskustelut omalle koululle, oppilaan tuen kartoittaminen ja verkoston kanssa tehtävä yhteistyö, ryhmämuotoinen tuki, mahdollisuuksien mukaan henkilökohtaiset tukitapaamiset oppilaalle ja puhelinkonsultaatiot. Puhelinkonsultaatioita voi tehdä myös anonyymisti ennen varsinaisen konsultaation aloittamista.

Konsultaatiota varten tarvittavat lomakkeet, ennakkotieto- ja suostumuslomake, löytyvät Hämeenlinnan Ahvenistonharjun koulun (sairaalakoulu) sivuilta.