Hae

Opettajan antama yleinen tukiopetus

Valtakunnallinen
Ei valtakunnallisia lisäyksiä

Yleinen tukiopetus vahvistaa opetuksen ja kasvatuksen tavoitteiden saavuttamista perusopetuksessa. Yleinen tukiopetus on opittaviin asioihin tutustumista etukäteen tai opitun vahvistamista ja kertaamista. Yleisellä tukiopetuksella pyritään ehkäisemään vaikeuksia ennakolta ja varmistamaan opittavien asioiden ymmärtäminen sekä opintojen eteneminen. Sillä voidaan vastata myös oppilaan poissaoloista johtuviin lyhytaikaisiin tuen tarpeisiin. 

Yleisen tukiopetuksen tavoitteet ja sisältö 

Yleisen tukiopetuksen tavoitteena on auttaa oppilasta saavuttamaan oppimisen tavoitteet sekä edistymään opinnoissaan. Osana yleistä tukiopetusta oppilaalle opetetaan oppimaan oppimisen taitoja, oppimisstrategioita ja opiskelutapoja, jotka tukevat hänen oppimistaan. Yleinen tukiopetus voi kohdistua kaikkiin oppiaineisiin ja sillä voidaan tukea myös laaja-alaisen osaamisen tavoitteita.  

Yleisen tukiopetuksen järjestäminen 

Yleistä tukiopetusta voidaan antaa oppituntien yhteydessä, erillisinä lisätunteina, pienemmässä ryhmässä tai henkilökohtaisena ohjauksena. Yleistä tukiopetusta annetaan oppilaan työjärjestyksen mukaisten oppituntien aikana, joihin tuen tarve liittyy. Opetusta voidaan antaa myös oppituntien ulkopuolella huomioiden koulupäivien pituuden enimmäismäärät.  

Yleistä tukiopetusta antaa ensisijaisesti opetusryhmästä vastuussa oleva luokan- tai aineenopettaja. Yleistä tukiopetusta voi antaa myös muu opettaja. Samanaikais- ja yhteisopetusta voidaan käyttää yleisen tukiopetuksen toteuttamisessa. Opettajien yhteistyö yleisen tukiopetuksen suunnittelussa, toteutuksessa ja sen vaikuttavuuden arvioinnissa on tärkeää.

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Hämeenlinna: 

Yleinen tukiopetus 

Oppilaalla on oikeus saada yleistä tukiopetusta, mikäli hän on jäänyt jälkeen opinnoissaan tai muutoin tarvitsee oppimisessaan lyhytaikaista tukea. Tukiopetus järjestetään oppilaan työjärjestyksen mukaisesti tai oppituntien ulkopuolella, kuitenkin niin, että oppilaalla on mahdollisuus osallistua tukiopetukseen. Tukiopetus tulee järjestää suunnitelmallisesti ja niin usein kuin se on tarpeen. 

Tukiopetuksen aloittamisesta vastaa pääsääntöisesti oppilasta tukiopetettavassa aineessa opettava opettaja. Opettaja myös vastaa tiedottamisesta oppilaan huoltajalle. Tukiopetuksessa voidaan hyödyntää joustavia ryhmittelyjä.  

Yleisen tukiopetuksen toteuttamisen ja riittävyyden arvioinnista vastaa luokanopettaja tai aineenopettaja tehdessään jatkuvaa arviointia oppilaan työskentelystä, osallistumisesta ja osaamisen kehittymisestä. Yleisen tukiopetuksen riittävyyttä ja vaikuttavuutta arvioidaan yhdessä oppilaan ja huoltajien kanssa arviointikeskusteluissa ja muun yhteydenpidon aikana. Tilastollisten ryhmätason arviointimenetelmien eli kaupungin valitsemien seulontavälineiden avulla selvitetään tukitoimien tarvetta ja vaikuttavauutta. 

Yleisen tukiopetuksen onnistuminen oppituntien sisällä ja/tai niiden ulkopuolella otetaan huomioon lukujärjestyksiä työstettäessä. 

Yleinen tukiopetus on lähtökohtaisesti väliaikaisiin tuen tarpeisiin vastaavaa tukea, jota annetaan jaksoissa. Mikäli tuen tarve on säännöllinen, käynnistyy oppilaskohtaisen tuen tarpeen arviointi. Tukiopetus voi olla myös oppilaskohtaisen tuen tukikeino, mutta sen ei ole tarkoituksenmukaista olla jatkuvaa. 

Koulu
Ei koulukohtaisia lisäyksiä