Hae

Opettajan antama opetuskielen tukiopetus

Valtakunnallinen
Ei valtakunnallisia lisäyksiä

Opetuskielen tukiopetus kohdistuu ensisijaisesti opetuskielen taidon ja eri tiedonalojen tekstitaitojen vahvistamiseen. Sitä annetaan oppilaille, joilla ei ole riittävää opetuskielen taitoa perusopetuksen oppimäärän suorittamiseksi. Opetuskielen tukiopetus on kielitietoista opetusta, joka tukee oppilaita eri oppiaineiden tekstien lukemisessa, niiden ymmärtämisessä ja tulkitsemisessa sekä omassa tuottamisessa. Opetus kohdistuu oppiaineen kieleen ja sisältöön samaan aikaan.

Opetuskielen tukiopetuksen tavoitteet ja sisältö

Opetuskielen tukiopetuksen tavoitteena on oppilaiden opetuskielen taidon vahvistaminen, mikä tukee oppilaiden osallistumista opetukseen ja opinnoissa etenemistä. Opetuskielen tukiopetuksessa keskitytään kullekin oppiaineelle ominaisten tekstien yhteiseen tarkasteluun, tekstien tyypillisten piirteiden löytämiseen ja opiskelun edellyttämien tekstien ohjattuun tuottamiseen sekä oppiainekohtaisen sanavaraston vahvistamiseen.

Opetuskielen tukiopetuksen järjestäminen

Opetuskielen tukiopetus järjestetään pedagogisesti tarkoituksenmukaisesti siten, että mahdollisimman moni oppilas voi hyötyä siitä. Sitä voidaan antaa oppilaiden työjärjestyksen mukaisten oppituntien aikana samanaikais- ja yhteisopetuksena tai pienemmässä ryhmässä, jolloin opetuskielen tukiopetusta tarvitsevat oppilaat voivat olla eri tilassa toisen opettajan kanssa. Opetusta voidaan antaa myös oppituntien ulkopuolella huomioiden koulupäivien pituuden enimmäismäärät.

Opetuskielen tukiopetusta antaa ensisijaisesti opetusryhmästä vastuussa oleva luokan- tai aineenopettaja. Opetuskielen tukiopetusta voi antaa myös muu opettaja. Opettajien yhteistyö opetuskielen tukiopetuksen suunnittelussa, toteutuksessa ja sen vaikuttavuuden arvioinnissa on tärkeää.

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Hämeenlinna: 

Opetuskielen tukiopetus kohdistuu ensisijaisesti opetuskielen ja eri tiedonalojen tekstitaitojen vahvistamiseen. 

Opetuskielen tukiopetusta annetaan Hämeenlinnassa maahanmuuttotaustaisten oppilaiden lisäksi viittomakielisille oppilaille, ja esimerkiksi oppilaille, joilla on kielen kehityksen häiriöitä tai kehitysvammaisuuteen, monimuotoiseen kehityshäiriöön tai autismikirjoon liittyvää kielellisen kehityksen häiriötä. Tukimuoto on tarkoitettu opetuskielen hallinnan tukemiseen eikä sillä voi korvata muuta, esimerkiksi muiden oppimisvaikeuksien vuoksi oppilaalle annettavaa tukea.  Opetuskielen tukiopetus ei ole suomi tai ruotsi toisena kielenä ja kirjallisuus -opetusta, joka on äidinkieli ja kirjallisuus oppiaineen yksi oppimäärä. 

Opetuskielen tukiopetus rinnastuu yleiseen tukiopetukseen järjestämisen ja toteuttamisen osalta, mutta se kohdistuu sisällöllisesti nimenomaan opetuskielen taidon tukemiseen siten, että oppilaan on mahdollista paremmin seurata opetusta ja edetä opinnoissaan.  

Opetuskielen tukiopetusta annetaan oppituntien sisällä niissä oppiaineissa, joihin opetuskielen tukiopetustarve kohdentuu ja/ tai oppituntien ulkopuolella. Tukiopetusta antaa ensisijaisesti kyseisen oppiaineen opettaja, mutta sitä voi antaa tarkoituksenmukaisesti myös muu opettaja.  

Siirryttäessä valmistavasta opetuksesta perusopetukseen olennaista on riittävä tiedonkulku, jotta oppilasta voidaan tukea riittävästi ja oikein kohdennetusti heti perusopetuksen alkamisesta lähtien.  On tärkeää, että oppilaan kielitaidon kehittymisestä kertynyt tieto siirretään uusille opettajille, kun oppilas aloittaa koulun, vaihtaa opetusryhmää tai koulua tai hänen opettajansa vaihtuu. Mahdollisuuksien mukaan oppilaalle tehdään kielitaidon arvio. 

Opetuskielen tukiopetuksen toteuttamisen ja riittävyyden arvioinnista vastaa luokanopettaja tai aineenopettaja yhdessä S2-opettajan kanssa tehdessään jatkuvaa arviointia oppilaan työskentelystä, osallistumisesta ja osaamisen kehittymisestä. Opetuskielen tukiopetuksen riittävyyttä ja vaikuttavuutta arvioidaan yhdessä oppilaan ja huoltajien kanssa arviointikeskusteluissa ja muun yhteydenpidon aikana. 

Koulu
Ei koulukohtaisia lisäyksiä