Hae

Erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä

Valtakunnallinen
Ei valtakunnallisia lisäyksiä

Erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä järjestetään siten, että se tukee ja täydentää muuta opetusta ja mahdollistaa oppilaiden tarpeiden huomioimisen osana opetusryhmän opetusta. Se on ensisijaisesti ryhmäkohtainen tukimuoto, ja sitä ei kohdenneta yksittäisen oppilaan vaan tietyn oppilasryhmän tai koko opetusryhmän oppimisen tuen tarpeiden mukaisesti. Erityisopettajan antamaan opetukseen muun opetuksen yhteydessä voi liittyä myös erityisopettajan konsultaatiota, joka kohdentuu kyseisen luokan tai ryhmän kanssa toimiville opettajille ja muulle henkilöstölle.

Erityisopettajan antaman opetuksen järjestäminen muun opetuksen yhteydessä

Erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä voidaan järjestää samanaikais- ja yhteisopetuksena yhdessä opetusryhmää opettavan opettajan kanssa niin, että erityisopettaja työskentelee samassa luokkatilassa tai siirtyy pienemmän ryhmän kanssa toiseen tilaan. Opettajat jakavat opetustehtävät keskenään ja suunnittelevat opetuksen yhdessä, jolloin erityisopettaja voi tukea oppilaita muun opetuksen yhteydessä. Oppilasta opettavat opettajat arvioivat yhdessä oppilaan työskentelyä, oppimista, osaamista ja käyttäytymistä. Ryhmäkohtaiset tukimuodot järjestetään ja niitä muutetaan tarvittaessa oppilaiden tuen tarpeiden mukaisesti.

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Hämeenlinna: 

Erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä 

Erityisopettajan antaman opetuksen tavoitteena on oppilaan oppimisedellytysten parantaminen ja/tai korjaaminen sekä oppimiseen liittyvien ongelmien lisääntymisen ehkäisy. Opetus tapahtuu muun opetuksen ohessa ja siitä vastaa erityisopettaja. Muun opetuksen yhteydessä annettavaa erityisopetusta toteutetaan joustavin järjestelyin samanaikaisopetuksena tai pienryhmässä. Opetuksen tavoitteet ja sisällöt nivelletään oppilaan saamaan muuhun opetukseen. 

Erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä on ensisijaisesti ryhmäkohtainen tukimuoto ja sitä annetaan kaikille oppilaille. Tukimuodon tavoite on tukea inklusiivisesti jokaista oppilasta omaan opetusryhmään ja tuen toteuttamisen muodot suunnitellaan ryhmän tuen tarpeisiin vastaten. Toteuttamisessa käytetään vaikuttavia, tiedeperustaisia tuen keinoja luotettavaan arviointiin perustuen. Siirryttäessä oppilaskohtaisiin tukitoimiin, arvioidaan erityisopettajan pienryhmässä antaman erityisopetuksen tarve ja toteutus ja tästä tukimuodosta tiedotetaan myös huoltajia. 

Erityisopettajan antaman opetuksen toteuttamisen ja riittävyyden arvioinnista vastaa erityisopettaja, luokanopettaja tai aineenopettaja tehdessään jatkuvaa arviointia seuratessaan oppilaan työskentelyä, osallistumista ja osaamisen kehittymistä. Suunnitellun tuen toteutumista seurataan. 

Hämeenlinnassa erityisopettaja vastaa ryhmäkohtaisen, muun opetuksen yhteydessä annettavan erityisopetuksen toteuttamisesta. Tuen toteuttaminen edellyttää suunnittelua ja ennakointia ryhmästä vastaavan opettajan kanssa. Erityisopettajan työssä korostuu tuen uudistumisen myötä konsultatiivinen työskentely ja siihen varataan erityisopettajan työaikaa tarkoituksenmukaisesti, kuitenkin vähintään yhden vuosiviikkotunnin verran erityisopettajan työmäärässä. 

Koulu
Ei koulukohtaisia lisäyksiä