Hae

3.13. Tasa-arvosuunnitelma ja toimenpiteet syksyn 2016 oppilaskyselyjen jäljiltä

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä
Koulu
Ei koulukohtaisia lisäyksiä

­­­­­­­­Saaristen koulu:

Saaristen koulussa ei toteutettu tasa-arvosuunnitelmaan liittyvää sähköistä oppilaskyselyä kuten muissa kouluissa. Tasa-arvokysymystä käsiteltiin oppilaskunnan hallituksessa naisten ja miesten välisen tasa-arvon näkökulmasta, kuvaus alla. 

Tasa-arvokeskustelua lähdettiin Saaristen koulussa oppilaiden kanssa käymään miehen ja naisen välisen tasa-arvon näkökulmasta. Oppilaat tekivät tehtävän, jossa heidän tuli pohtia, ovatko tietyt esineet tai välineet tarkoitettu miesten vai naisten käyttöön. Osalle oppilaista käytettiin sukupuolista termejä ”mies” ja ”nainen”. Osan kanssa päädyttiin käsitteisiin ”äiti” ja ”isä”, jotta tehtävänanto olisi mahdollisimman konkreettinen. Tehtävään osallistuivat oppilaskunnan hallituksen jäsenet eli koulumme kaikki yläkouluikäiset oppilaat sekä joitakin kuudennen luokan oppilaita.

Tehtävässä käytiin yksi kerrallaan läpi kuvia, jotka kuvasivat jotakin arkipäivänä esinettä tai välinettä. Oppilaan tuli yhdistää esine naisen tai miehen kuvaan sen mukaan, kumman käyttöön esine hänen mielestään sopii. Osalle oppilaista annettu tehtävänanto oli konkreettisempi: ”Kumpi ajaa autoa, äiti vai isä?”

Esineistöksi oli valittu joitakin perinteisesti naiseen liitettyjä esineitä (kuten meikit), mieheen liitettyjä esineitä (kuten työkalut) sekä neutraaleja esineitä (kuten polkupyörä). Seitsemästä oppilaasta kuusi osasivat tehdä tehtävän itsenäisesti, sanallisen ohjeen perusteella. Yhden oppilaan kanssa kuvien sijoittelu tehtiin fasilitoiden: oppilas piti kuvaa kädessään ja siirsi kättä yhdessä aikuisen kanssa miehen ja naisen kohdalle. Kun oppilas päästi kuvasta irti, tulkittiin sen kuuluvan kyseiseen sukupuoleen.

Joidenkin kuvien kohdalla osa oppilaista nosti esiin sen, ettei kyseistä välinettä voi liittää selkeästi mieheen tai naiseen, vaan sitä voivat käyttää molemmat.

Kukin oppilas teki tehtävän yksilötehtävänä, kahdestaan opettajan kanssa. Tämän jälkeen saadut tulokset koottiin pylväsdiagrammeiksi.

 

Koulussamme sukupuolten välisen tasa-arvon lisäksi korostuu kehitysvammaisen ihmisen tasa-arvo suhteessa vammattomaan ihmiseen. Tavoitteena on, että Saaristen koulu ja Saaristen koulun oppilaat ovat tasa-arvoisia muihin kouluihin ja koululaisiin nähden. Saaristen koululle kuuluvat samat oikeudet kuin muillekin kouluille, mutta koulullamme ei toisaalta ole myöskään erityisoikeuksia tai – vapauksia suhteessa muihin kouluihin. Saaristen koulu osallistuu esimerkiksi kaupungin tasolla määriteltyihin, kaikkia koskeviin tapahtumiin ja toimintoihin tarpeen mukaan soveltaen, esim. valinnaiset aineet, liikkuva koulu.

Tasa-arvosuunnitelmassa painotamme enemmän tasa-arvon kysymyksiä yleisemmin kuin seksuaalisen tasa-arvon näkökulmasta. Tavoitteenamme on liikkua Hämeenlinnassa, eri toimijoiden tiloissa ja ympäristöissä ja antaa palautetta esteettömyydestä. Lisäksi tavoitteena on vaikeimmin vammaisten oppilaiden oikeuksien ja velvollisuuksien konkretisoiminen oppilaskohtaisesti. Konkreettisena toimenpiteenä on oppilaiden valinnan mahdollisuuksien lisääminen koulupäivien sisällä sekä aamu- ja iltapäivähoidossa.