Hae

3.2. Oppilashuoltotyöhön osallistuvien, koulun omien työntekijöiden roolit

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä 

Yksikkökohtainen monialainen oppilashuoltoryhmä koordinoi ja kehittää oppilashuoltotyötä esi- ja perusopetuksessa. Se osallistuu koko yhteisön hyvinvointia edistävään työhön arvioimalla hyvinvointitilannetta yksikön ja ryhmän/luokan tasolla ja toimii asiantuntijana terveellisen ja turvallisen oppimisympäristön kehittämisessä. Yksikkökohtainen oppilashuoltoryhmä etsii myös ratkaisuja tukea tarvitsevien lasten ja nuortenauttamiseksi yhteisötasolla.  

Hämeenlinnan kaupungin jokaisessa koulussa ja esiopetusyksikössä toimii yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä, jonka toiminnasta vastaa ja puheenjohtajana toimii rehtori tai päiväkodinjohtaja. Jos oppilashuoltotyöryhmä on koulun kanssa yhteinen, puheenjohtaja voi olla rehtori tai päiväkodinjohtaja. Ryhmän jäseniä ovat 

  • Opettajajäsenet, esimerkiksi oppilaskunnan toimintaa ohjaava opettaja, terveystiedon opettaja, liikunnan opettaja ja erityisopettaja 

  • Terveydenhoitaja ja kuraattori. Psykologi, kuraattori ja lääkäri osallistuvat ryhmään tarvittaessa 

  • Vanhempainyhdistyksen tai vanhempien edustaja 

  • Oppilaskunnan edustaja 

Oppilashuoltoryhmään voi kuulua myös muita jäseniä, kuten Perhekeskuksen perhetyöntekijä tai vastaavat kouluohjaajat. 

Oppilashuoltoryhmä kokoontuu kouluissa kerran kuukaudessa, esiopetuksessa tarpeen mukaan. Yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän tavoitteet, toimenpiteet ja kehittämistehtävät kirjataan koulujen ja esiopetusyksiköiden toiminta- ja kehittämissuunnitelmaan. Yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän kokouksista laaditaan muistio.  

Yhteisöllisessä oppilashuoltoryhmässä käsitellään opetussuunnitelmien perusteiden mukaisia aiheita. Lisäksi yhteisöllinen opiskeluhuoltoryhmä käsittelee yhteisön hyvinvointiin liittyviä aiheita ja esiopetusyksiköiden ja koulujen omia hyvinvointiin vaikuttavia ilmiöitä. Sidosryhmät voivat tuoda aiheita ryhmän käsiteltäväksi.  

Hämeenlinnan kaupungissa kouluhyvinvointia arvioidaan joka toinen vuosi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen toteuttamalla kouluterveyskyselyllä. Hämeenlinnan kaupunki toteuttaa joka toinen vuosi oman arvioinnin. Yhteisöllinen opiskeluhuoltotyöryhmä käsittelee kouluterveyskyselyn koulukohtaiset tulokset ja asettaa niiden pohjalta kehittämistavoitteet lukuvuoden toiminta- ja kehittämissuunnitelmaan.  

Opetuksen järjestäjä tukee yksiköiden kehittämistyötä osaamisen kehittämisen ja itsearviointityön kautta. Itsearvioinnin tavoitteena on tukea yhteisöllisen opiskeluhuollon ja hyvinvointia vahvistavan toimintakulttuurin kehittämistä. Itsearviointi on osa esiopetuksen ja perusopetuksen lakisääteistä omavalvontaa. 

Yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän vastuulla olevat sisällöt 

  • esiopetusyksikkö- ja koulukohtaisen oppilashuoltoryhmän toimintatavat ja käytännöt 

  • yhteistyö esiopetuksen ja koulun ulkopuolisten lasten ja nuorten hyvinvointia edistävien tahojen kanssa yhteisöllisen oppilashuollon kehittämisessä 

  • yhteistyö oppilaan ohjauksessa, siirtymävaiheissa sekä jatko-opintojen suunnittelussa 

  • yhteistyö ja käytänteet oppimisympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä yhteisön hyvinvoinnin tarkastuksissa 

  • yhteistyö terveysneuvonnan ja terveystiedon opetuksen välillä   

  • järjestyssäännöt 

  • poissaolojen seuraaminen, niistä ilmoittaminen ja niihin puuttuminen 

  • tapaturmien ehkäiseminen sekä ensiavun järjestäminen ja hoitoonohjaus 

  • tupakkatuotteiden, alkoholin ja muiden päihteiden käytön ehkäiseminen ja käyttöön puuttuminen 

  • koulukuljetusten odotusaikoja ja turvallisuutta koskevat ohjeet 

  • suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä  

  • toiminta äkillisissä kriiseissä ja uhka- ja vaaratilanteissa.