Hae

3.5. Yhteistyö oppilaanohjauksessa, siirtymävaiheissa ja jatko-opintojen suunnittelussa

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Jokaisen aikuisen tehtävä esiopetuksessa ja koulussa on lapsen ja nuoren persoonallisen kasvun ja kehityksen tukeminen. Ohjauksen tulee tukea erityisesti niitä oppilaita, joilla on oppimiseen ja hyvinvointiin liittyviä vaikeuksia tai jotka ovat vaarassa syrjäytyä. Monialaista yhteistyötä tehdään erityisesti tehostettua henkilökohtaista oppilaanohjausta ja tukea tarvitsevien oppilaiden sekä erityisestä syystä koulutuksen ulkopuolelle jäämässä olevien nuorten opintojen jatkumisen turvaamisessa. Opetussuunnitelmien perusteiden mukaisesti oppilaanohjausta toteutetaan yhteistyössä huoltajien kanssa. 

Nivelvaiheissa korostuu yhteistyön merkitys. Opettajat toimivat yhteistyössä oppilaan opintopolun aikana ja opiskelun nivelvaiheissa. Oppilaita tuetaan heidän siirtyessään kouluasteelta toiselle.  

Siirtymiin liittyy sosiaalisen tuen tarve ja tiedon kulun haasteet. Oppilaan oppimiseen ja tuen tarpeeseen liittyviä asioita käsitellään siirtymävaiheissa tarvittavien ammattilaisten kanssa vanhempien kanssa yhdessä sovittavalla tavalla. Käytettävistä tiedonsiirtolomakkeista sovitaan ohjaussuunnitelmassa. Opetuksen järjestäjällä on oikeus siirtää oppimisen järjestämisen kannalta välttämätön tieto.