Hae

3.4. Yhteistyö koulun ulkopuolisten tahojen kanssa yhteisöllisen oppilashuollon toteuttamisessa

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Kouluterveydenhuollon tehtävänä on oppilaitosympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä oppilaitosyhteisön hyvinvoinnin edistäminen ja seuranta.  Tehtävää toteutetaan tarkastamalla oppilaitokset kolmen vuoden välein (terveydenhuoltolaki 1326/2010). Tarkastus tehdään yhteistyössä eri viranomaisten ja muiden tahojen kanssa (asetus 338/2011). Se on useiden eri viranomaisten vastuulla.  

Yhteistyö edellyttää toimivia rakenteita sekä yhteistä sopimista toimintatavoista ja vastuista ja on kokonaisuus, joka muodostuu useista peräkkäisistä vaiheista. On tärkeää, että kukin toimija tuntee tehtävänsä ja roolinsa ympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä yhteisön hyvinvoinnin seurannassa ja edistämisessä. 

Tarkastus sisältää sekä opiskeluyhteisön hyvinvoinnin että oppilaitosympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden arvioinnin.  Siihen tarvitaan useiden eri ammattilaisten osaamista sekä opiskelijoiden että huoltajien näkemyksiä.  

Tarkastuksen sisällöt ovat yhteisön hyvinvointi, psykososiaalinen hyvinvointi, opiskelun ja koulunkäynnin järjestäminen hyvinvointia tukevasti, ehkäisevä päihdetyö, liikunnallisuuden ja ergonomian edistäminen, terveellisten ruokailutottumusten edistäminen sekä terveellisyys ja turvallisuus kiinteistössä. 

Oppilaitoksen tarkastuksesta ja sen tuloksista tiedotetaan oppilaille, opiskelijoille, huoltajille, henkilöstölle ja yhteistyökumppaneille. Myös suunnitelluista jatkotoimista, niiden aikatauluista sekä seurannasta tiedotetaan. 

https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/sote-palvelut/opiskeluhuolto/yhteisollinen-opiskeluhuolto/terveellisyyden-turvallisuuden-ja-hyvinvoinnin-tarkastus 

Koulu
Ei koulukohtaisia lisäyksiä

Iittalan yhtenäiskoulu lukuvuosi 2022-2023

Nuorisopalvelut

Nuorisotyöntekijä on pääasiassa yläkoulussa työskentelevä nuorisotyön asiantuntija, joka osallistuu koulun arkeen rehtorien kanssa yhteisesti sovitun vuosikellon mukaisesti koulun toimintoihin sekä toimintakulttuurin kehittämiseen. Pääpaino työssä on ennaltaehkäisevässä toiminnassa, jonka tavoitteena on luoda avointa vuorovaikutusta nuorten välille ryhmätyötaitoja harjoittamalla sekä lisätä yksilötason onnistumisen kokemuksia, yhteisöllisyyttä ja yhteistoimintaa. Koulun yhteisöllisyyttä tuetaan osana koulupäivää käyttämällä nuorisotyöllisiä menetelmiä sekä tarjoamalla tukea ja läsnäoloa aikuiselta, jonka tehtäviin ei kuulu oppilaan osaamisen arviointi.  Nuorisotyöntekijän tehtäviä koulussa:

* Koululuokkien ja pienryhmien kanssa tehtävä työ (esim. ryhmäytykset, teematunnit, V-päivä  ja muut erikseen sovitut projektit)

* Kohtaamiset oppilaiden kanssa viikoittain koulussa (yksilötapaamiset erikseen sopien) 

* Osallistuminen yhteisölliseen opiskeluhuoltotyöhön

* Askelmat-ohjelman toteuttaminen yhteistyössä moniammatillisen tiimin kanssa

* Osallistuminen oppilaskuntatyöhön (yhteistyö oppilaskuntaa ohjaavien opettajien kanssa)

* Verkostoyhteistyö omalla koululla/alueella toimivien yhdistysten ja muiden toimijoiden kanssa

Nuorisotyöntekijä

Koululla tehtävä työ painottuu 7.-9. luokkalaisiin nuoriin. Pääpaino työssä on ennaltaehkäisevässä toiminnassa. Tehtävänä on edistää ja ylläpitää nuorten hyvinvointia, tukea nuorten kasvua sekä mahdollistaa nuorten omaehtoista toimintaa ja tarjota yhteisöllisiä kohtaamisia.

Lapsen ja nuoren osallisuutta ja hyvää koulupäivää tuetaan olemalla läsnä koulun arjessa, osallistumalla rehtorin kanssa yhteisesti sovitun vuosikellon mukaisiin koulun toimintoihin, teemoihin, tapahtumiin sekä koulun toimintakulttuurin kehittämiseen.

Nuorisotyöntekijä on tavoitettavissa koulupäivien aikana sekä iltaisin nuorisotalo Hukarilla.

Nuoret voivat olla häneen yhteydessä eri tavoin, kuten puhelimella, whatsappilla sekä eri somekanavien kautta.

nuorisotyöntekijä Samuli Mäkelä

Kalvolan alueen nuorisotyö, Nuorisotalo Hukari / Iittalan yhtenäiskoulu

puh. 050 470 5306 samuli.makela@hameenlinna.fi

Kouluterveydenhoito

Kouluterveydenhuollon tavoitteena on oppilaiden ja kouluyhteisön hyvinvoinnin sekä terveyden edistäminen yhteistyössä oppilaiden, vanhempien, opettajien ja oppilashuollon työtekijöiden kanssa. 

Terveydenhoitaja tapaa oppilaat vuosittain terveystarkastuksessa. Terveystarkastuksissa tarkastellaan oppilaan ja tai perheen kanssa yhteistyössä oppilaan / perheen fyysistä ja psykososiaalista terveyttä sekä hyvinvointia.

Koulutapaturman sattuessa oppilas saa ensiavun koululla. Tarvittaessa hänet ohjataan jatkohoitoon terveysasemalle tai ensiapuun. Oppilaan kuljetuksesta huolehtivat ja vastaavat vanhemmat. Koulupäivän aikana sairastuneen oppilaan kotiinlähdön voi arvioida opettaja ja tarvittaessa oppilas ohjataan terveydenhoitajalle. Sairaan lapsen hoidosta vastaavat ensisijaisesti vanhemmat.

Kouluterveydenhoitaja Oili Simula p. 03-621 3972 on tavattavissa koulussamme pääsääntöisesti tiistaista perjantaihin. Oppilas voi tulla juttelemaan omaa mieltä askarruttavista asioista klo 9.45-10.10 ja 12.00-12.25 välisinä aikoina.  Muina aikoina terveydenhoitaja tekee terveystarkastuksia. Koululääkärinä toimii Ari Reitkivi.

Koronaan liittyvät ajantasaiset tiedot saa THL:n sivuilta. Oppilaan oireiden arviointi, koronatestausarviointi ja jatkotoimenpiteet tehdään terveyskeskuksessa.

Oppilashuollon psykologi

Hämeenlinnana kaupunki järjestää psykologipalveluita perusopetuksen oppilaille osittain ostopalveluina Mehiläinen Oy:ltä. Psykologin työn tavoitteena on lasten ja nuorten koulunkäynnin ja oppimisen sekä psyykkisen hyvinvoinnin edistäminen ja tukeminen. Ostopalvelupsykologin tehtäviin kuuluvat yleinen konsultaatio, tutkimukset ja tutkimuspalautteet. Kiireelliset, saman päivän yhteydenotet ohjataan kaupungin omille työntekijöille. Häneen voi olla yhteydessä myös Wilman kautta. 

psykologi Eero Pajari

yhteydenotot Wilma-viesteillä

 

Koulukuraattori

Koulukuraattoriin voi ja kannattaa olla yhteydessä, jos yhtään koulussa tuntuu siltä, että kaipaisi kuuntelevaa korvaa tai muuten vain juttuseuraa. Kuraattorin keskeisiä tehtäviä ovat nuoren tukikäynnit, yhteisneuvottelut kodin ja koulun välillä, yhteistyö muiden tahojen kanssa, ryhmätapaamiset sekä luokkakohtainen työ. Tyypillisiä aiheita kuraattoritapaamisten käynnistämiseksi on esimerkiksi huolet lapsen tai nuoren:

- Kaverisuhteissa esiintyvistä haasteista/kiusaamiseen liittyvistä asioista

- Mielialan tai motivaation laskusta - tai jos erinäiset huolet tuntuvat muutoin painavan paljon oppilaan mieltä.

- Lisääntyvistä poissaoloista

- Vapaa-ajan viettoon liittyvistä asioista

Lisäksi kuraattori on käytettävissä, jos oppilaan ja perheen kokonaistilannetta olisi hyvä kartoittaa sekä hän voi tarvittaessa auttaa muiden tukipalveluiden selvittämisessä. Kuraattorin kanssa voi tulla juttelemaan joko lapsen/nuoren omasta aloitteesta, huoltajan yhteydenotosta tai opettajan/muun kouluhenkilökunnan ohjaamana. Kuraattorille puhuminen perustuu aina vapaaehtoisuuteen ja luottamuksellisuuteen.

Koulukuraattori on tavattavissa koulussamme pääsääntöisesti tiistaista torstaihin ja sovitusti myös muina päivinä. Häneen voi olla yhteydessä puhelimitse, viestillä, sähköpostilla tai Wilman kautta.

koulukuraattori Petraliina Kaitainen

puh. 0408696441

petraliina.kaitainen@hameenlinna.fi

Ankkuri-tiimi 2023-2024

Mikäli oppilas toimii väkivaltaisesti muita oppilaita tai henkilökuntaa kohtaan, vahingoittaa tahallisesti tai varastaa toisen omaisuutta, asiasta ilmoitetaan Ankkuri-tiimiin. Ankkuri-tiimin jäsenet arvioivat oppilaan toiminnan seuraamuksista. Ankkuri-toiminnan tarkoituksena on varhainen puuttuminen alaikäisten vaaralliseen, epäasialliseen tai rikolliseen käyttäytymiseen, nuoren asiakkaan kokonaisvaltaisen elämäntilanteen ja avun tarpeen selvittäminen sekä nuoren ja perheen kanssa työskentely. 

ankkuri.hameenlinna@poliisi.fi

Ankkuri-tiimin yhteystiedot

Osoite

Hämeenlinnan poliisiasema

Hattelmalantie 2,13130 HÄMEENLINNA

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 16:00

Muut yhteystiedot

Puhelin

 

Ennalta estävä toiminto -ryhmä

Senni Kokko

Vanhempi konstaapeli

Ennalta Estävä toiminto / Somepoliisi

Hämeen poliisilaitos

Hämeenlinnan poliisiasema

Hattelmalantie 2, 13130 Hämeenlinna

p. 0295  437 486

senni.kokko@poliisi.fi

Facebook: Senni Kokko (vanhempi konstaapeli)

Instagram ja TikTok: konstaapelikokko

Snapchat: konstaapelikokko

Hämeen sovittelutoimiston palvelut 2023-2024

Iittalan yhtenäiskoulussa käytetään monimutkaisemmissa ja vakavissa riitatilanteissa Hämeen sovittelutoimiston palveluja. 

Rikos- ja riita-asioiden sovittelu on maksutonta, lakisääteistä ja koko väestölle tarkoitettua palvelua. Siinä rikoksen tai riidan osapuolille järjestetään mahdollisuus käsitellä tapahtunutta turvallisessa ilmapiirissä ja puolueettomien sovittelijoiden ohjauksessa.

Sovittelussa osapuolet kohtaavat toisensa ja käsittelevät rikoksen tai riidan aiheuttamia haittoja. Tavoitteena on auttaa osapuolia löytämään keskenään heitä tyydyttävät ratkaisut aiheutuneiden haittojen hyvittämiseksi.

Sovittelutoimistojen ammatillinen henkilöstö organisoi sovittelutoimintaa. Sovittelutapaamisten ohjauksesta vastaavat pääasiassa koulutetut vapaaehtoistyöntekijät.

Rikos- ja riita-asioiden sovittelu perustuu <u>lakiin rikosasioiden ja eräiden riita-asioiden sovittelusta 9.12.2005/1015</u>.Sosiaali- ja terveysministeriö johtaa, ohjaa ja valvoo sovittelutoimintaa. Valtio maksaa palveluntuottajille korvauksen sovittelutoiminnan aiheuttamista kuluista. 

sovittelunohjaaja

Pauliina Vaahtera

gsm 040 674 0667
pauliina.vaahtera(at)hameensovittelu.fi

Tavoitettavissa arkisin 9-15. Tapaamiset sovitusti.

Hämeen sovittelutoimisto

Kanta-Hämeen aluetoimisto
Kartanonkatu 10 B, 30100 Forssa 

Hämeenlinna
Turuntie 4-6 (3.krs), 13130 Hämeenlinna  

Kodin ja koulun yhteistyö 2023-2024

Koulutyön onnistumisen edellytys on kodin ja koulun yhteisnäkemys kasvatuksesta ja oppimistavoitteista. Koulumme toiminta-ajatuksena on kasvatuskumppanuus, jolla halutaan vahvistaa koulun ja kodin yhteistyötä. Nykyajan koulussa vanhempien ja huoltajien yhteistyö on välttämätöntä. Yhteisenä tavoitteena on eheän ja tasapainoisen kasvun ja tehokkaan oppimisen tukeminen. Tämä edellyttää hyvää oppilaan tuntemusta, johon yhtenäiskoulussa on erinomaiset toteutumisen mahdollisuudet. Aktiivinen ja avoin kodin ja koulun yhteistyö tukee oppilaan viihtymistä koulussa ja opintojen edistymistä. Koulun henkilökunnan ja huoltajien tapaamiset pidetään koulussa virka-aikana.

Yläluokilla luokanvalvoja ja alaluokilla luokan oma opettaja on luokkansa oppilaiden lähin opettaja, johon oppilaat ja huoltajat ottavat yhteyttä opiskeluun ja yleensä koulunkäyntiin liittyvissä asioissa. Muut opettajat tiedottavat luokanvalvojaa/luokanopettajaa oppilasta koskevista asioista ja sopivat yhdessä jatkotoimenpiteistä.

 

Kodin ja koulun yhteistyömuotoja koulussamme

 - huoltajien ja luokanvalvojan välinen yhteydenpito oppilaan opiskelu- ja työskentelytaitojen tukemiseen liittyvissä asioissa (Wilma)
- vanhempainillat joko koko koululle tai yksittäiselle luokalle
- arviointikeskustelut, joihin osallistuvat oppilas, vanhemmat ja opettaja
- opinto-ohjaajan tai rehtorien yhteydenpito koteihin 
- koulun yhteiset tiedotteet ja tapahtumakalenterit
- luokkakohtainen tiedottaminen
- koulun juhlat
- liikunta- ym. tapahtumat, myyjäiset
- Iittalan kouluvanhemmat ry:n järjestämät tilaisuudet ja tapahtumat

Yhteistyö seurakunnan kanssa

Koulussamme järjestetään lukuvuoden aikana kaksi kirkkokäyntiä, adventtina/jouluna ja kiirastorstaina. Lisäksi seurakunta pitää 3 kertaa lukuvuodessa päivänavauksen. Niille oppilaille, jotka eivät osallistu näihin tilaisuuksiin, on suunniteltu ja järjestetty vaihtoehtoista ohjelmaa.

Elämänkaarikahvila 

Elämänkaarikahvilan toiminta käynnistyy tammikuussa 2022. Iittalan yhtenäiskoulun läheisyydessä Hukarin nuorisotalolla toimii tiistaisin elämänkaarikahvila. Kahvilan toimintaa ylläpitää iittalalaiset eläkeläiset. Kahvio on auki tiistaisin klo 12.00-17.00. Kaikki koulun oppilaat voivat osallistua kahvilan toimintaan. Pikkurahalla voi ostaa kahvilatuotteita ja oppilas voi osallistua senioreiden järjestämiin askartelu-, leikki ja lukuhetkiin.

Koulumummo ja -vaari -toiminta 

Koulumummot- ja vaarit toimivat 1.-3. -luokissa oppilaiden tukena. He osallistuvat nimikkoluokkansa toimintaa sovitun mukaisesti yhtenä päivänä viikossa. Toiminta käynnistyy, kun terveysviranomaiset sallivat koulun ulkopuolisten henkilöiden vierailut koulussa. Yhteyshenkilönä toimii luokanopettaja Satu Rintala.