Hae

3.13. Tasa-arvosuunnitelma ja toimenpiteet syksyn 2016 oppilaskyselyjen jäljiltä

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä
Koulu
Ei koulukohtaisia lisäyksiä

Selvitys Seminaarin koulun tilanteesta

Seminaarin koulussa toimii luokat 1-6. Koulussamme on sekä yleisopetuksen oppilaita, että useita erityisopetuksen ryhmiä. Lisäksi koulussamme toimii valmistavan opetuksen luokkia.

Oppilasmäärä koulussamme on n. 700. Seminaarin koulussa oppilaat opiskelevat tasa-arvoisesti sukupuolesta, uskonnosta ja etnisestä taustasta riippumatta.

Seminaarin koululla on käytössä KiVa-koulu-ohjelma kiusaamistapausten käsittelyyn. KiVa-ohjelman sisällöissä on tasa-arvoperusteista kasvatusmateriaalia.

Koulun opetussuunnitelmassa on annettu oppilaitoksen turvallisuuteen liittyviä ohjeita ja toimintamalli mahdollisia väkivalta-, kiusaamis- ja häirintätapauksia varten.

Seminaarin koulun oppilaiden vastausten perusteella tasa-arvotilannetta kartoitettaessa esiin nousivat seuraavat seikat:

• Oppilaat tuntevat olonsa turvalliseksi koulussa ja voivat kääntyä aikuisen puoleen ongelmia kohdatessaan.

• Suurin osa oli sitä mieltä, että tyttöjä ja poikia kohdellaan tasapuolisesti.

• Oppilaat kokivat, että kaikkia kannustetaan sukupuolesta riippumatta, mutta joissain tilanteissa koetaan, että tyttöjen mielipiteitä kuunnellaan enemmän.

Pohdinnoissa tuli esiin myös, että

• pojille suututaan helpommin, mutta he saavat enemmän myös puheenvuoroja.

• Kukaan ei kerro kokeneensa seksuaalista häirintää koulussamme.

Toimenpiteet tasa-arvon edistämiseksi

Opetuksen järjestäminen

Seminaarin koulussa kaikki oppilaat pääsevät lähikouluunsa. Lisäksi kouluumme tulee oppilaita myös kauempaa mm. Erityisopetuksen päätöksen ja kielipainotuksen perusteella. Koulukuljetusperiaatteet koskevat ja niitä sovelletaan kaikkiin koulukuljetusten piiriin kuuluviin oppilaisiin.

Valinnaisaineissa pyritään opetusryhmät järjestämään siten, että mahdollisimman moni oppilaan 1-3 mieluisimmasta toiveista toteutuisi.

Mikäli oppilaalla on oppimisvaikeuksia, hänet ohjataan tutkimuksiin ja hänelle järjestetään tukea kolmiportaisen mallin mukaisesti. Tukiopetusta annetaan tarvittaessa. Osa-aikaista erityisopetusta annetaan niille, joilla tarve on. Jokaisella oppilaalla on mahdollisuus opiskella yleisopetuksen ryhmässä tuen tarpeesta riippumatta. Näissä tapauksissa käytetään yksilökohtaista harkintaa.

Etninen tausta, kansallisuus ja kieli

Maahanmuuttajataustaisille oppilaille annetaan mahdollisuuksien mukaan oman äidinkielen opetusta, jotta oma kulttuuriperintö ja äidinkieli säilyisivät. Maahanmuuttajaoppilaille annetaan tarvittaessa suomen kielen tukiopetusta. Opetus tapahtuu yleisopetuksen ryhmissä valmistavan opetuksen jälkeen. Myös muita vähemmistöryhmiin kuuluvia oppilaita opetetaan koulun yleisopetuksen ryhmien mukana.

Elämänkatsomus ja vakaumus

Uskonnollinen tasa-arvo toteutuu siten, että uskonnon- tai elämänkatsomustiedon opetusta annetaan perusopetuslain määräämällä tavalla.

Seksuaalinen suuntautuminen

Koulussamme rakennetaan hyväksyvää ja sallivaa ilmapiiriä suunnitelmallisesti. Oppilaat ja henkilökunta ottavat toiminnassaan huomioon seksuaalisen moninaisuuden. Tästä keskustellaan oppitunneilla osana opetussuunnitelmaa ja opetusta.

Seksuaalinen häirintä ja sen ehkäisy

Seksuaalinen ja sukupuoleen perustuvan häirinnän ennalta ehkäisemisen pohjana on koulun positiivinen, avoin ja salliva ilmapiiri. Eri oppiaineiden, etenkin terveystiedon tunneilla, käydään läpi, miten luonnollista eri sukupuolten väliset erot ovat. Oppilaille kerrotaan, mitä sukupuolinen tai seksuaalinen häirintä tarkoittaa ja miten siihen tulee reagoida.

Oppilaita kannustetaan kertomaan, jos huomaa häirintää, joka kohdistuu joko itseen tai toiseen oppilaaseen.

Mikäli oppilas on kokenut sukupuolista tai seksuaalista häirintää, asiassa kuullaan oppilasta ja huoltajille ilmoitetaan. Oppilas ohjataan kouluterveydenhoitajalle, -kuraattorille tai –psykologille, jonka kanssa asia käydään syvällisesti läpi. Mikäli tapauksen luonne vaatii, koulu tekee lastensuojeluilmoituksen ja on yhteydessä poliisiin.

Toimintaohje sukupuolisiin /seksuaalisiin kiusaamis-, häirintä- ja väkivaltatilanteisiin

Kaikkien Seminaarin koulussa työskentelevien ja opiskelevien tulee kohdella toisiaan kunnioittavasti ja tasavertaisesti. Minkäänlaista henkilöön tai ryhmään kohdistuvaa häirintää ei suvaita. Epäasialliseen kielenkäyttöön ja käyttäytymiseen puututaan. Jos oppilas on joutunut sukupuolisen häirinnän kohteeksi, ilmoittaa hän asiasta omalle luokanopettajalle, rehtorille tai jollekin koulun henkilökuntaan kuuluvalle aikuiselle tai huoltajalle.

Toimenpiteet valitaan tapauskohtaisesti asiaa selvitettäessä. Vakavimmat tapaukset, myös netissä tapahtuvat ovat rikoksia ja niiden selvittely kuuluu poliisille. Tapauksesta riippuen asiasta ilmoitetaan muille viranomaisille.

Toimenpiteet:

• Tasa-arvokyselyn tulokset on käsitelty oppilaskunnan hallituksessa

• Tuloksista laaditaan yhteenveto koko henkilökunnan tietoisuuteen (sähköisenä pilvessä)

• Koulumme info-tv:seen laitetaan näkyville koulumme linja siitä, että kaikkia tulee kohdella tasa-arvoisesti ja viittaus tasa-arvosuunnitelmaan.

• Tasa-arvosuunnitelmaan kirjataan asioita, joita kullakin luokka-asteella tulee erityisesti huomioida esim. 1.-2.lk tasapuolisesti puheenvuoroja, vastuutehtäviä ym. 3.-4. lk luokan säännöissä, eriyttämisessä. vaikuttamismahdollisuuksissa ym. Tasapuolinen kohtelu 5.-6.lk kielenkäyttö ja suhtautuminen esim. Taito- ja taideaineissa ym.

• Luokissa keskustellaan aiheesta tarvittaessa, tasa-arvoon liittyvistä käsitteistä ym.