Lukuvuonna 2024 - 2025 Vuorentaan koulussa keskitytään vahvistamaan koululle luotuja rauhaa ja turvallisuutta luovia käytänteitä.
Oppilaiden tuen tarpeisiin puututaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Poissaoloja pyritään ennaltaehkäisemään luomalla puitteet hyvälle arjelle. Poissaolot kirjataan ja niihin puututaan kaupungin toimintamallin mukaisesti.
Vuorentaan koululla on kaupungin tavoitteiden lisäksi / rinnalla kolme selkeää teemaa kuluvalle lukuvuodelle.
1. Lukutaidon kehittäminen ja tukeminen
Lukutaidon merkitys nostetaan esille järjestämällä erilaisia toimintoja kirjojen ja lukemisen ympärille. Luokissa luetaan omia kirjoja viikoittain ja kirjastoautoa käytetään aktiivisesti. Koulumme alaluokilla toimii Lukumummi (MLL, Niilo Mäki Instituutti).
Koulussa järjestetään "Koko koulu lukee" -hetkiä kahdesti kuussa. Tuolloin myös koulun aikuiset lukevat lasten seurana.
Koulun valinnaisainetarjottimella tarjotaan lukutaitoa harjoittavia valinnaisaineita ja lukutaitoa pyritään hyödyntämään myös muissa valinnaisaineissa.
Kirjaston kirjasarjalaatikoita hyödynnetään aktiivisesti ja Lukulumo, lukudiplomit ja muut lukutaitotyökalut ovat ahkerassa käytössä luokissa. Kaikki kirjaston tarjoamat tutustumiskäynnit toteutetaan mahdollisuuksien mukaan.
Laaja-alaisen erityisopettajan tukea jaksotetaan lukutaitotyön ympärille keskittymällä esim. lukusujuvuuden ja luetunymmärtämisen teemojen ympärille useamman viikon ajan.
Kaikissa luokissa löytyy opettajan lainaama "luokkakirjasto", jotta oppilaille löytyy aina luettavaa. Luokanopettajat lukevat oppilaille ääneen säännöllisesti. Lisäksi järjestetään vapaaehtoisia "Lukuvälkkiä", jolloin voi jäädä pitkäksi välitunniksi sisälle lukemaan.
Myös muita kirjallisuuteen ja lukemiseen liittyviä tempauksia on suunnitteilla.
2. Kunnioittava vuorovaikutus ja kiusaamisen ehkäiseminen
Vuorentaan koulussa keskitytään kuluvan lukuvuoden aikana myös siihen, että kaikilla (sekä oppilailla että henkilöstöllä) olisi koulussa hyvä olla. Tähän liittyen kiinnitämme erityistä huomiota siihen, että puhumme toisillemme ystävällisesti ja kunnioittavasti, kunnioitamme toistemme henkilökohtaista tilaa ja kiinnitämme huomiota omaan toimintaamme ja sen vaikutuksiin muihin ihmisiin ja ympäristöön.
Vuorentaan koulussa on nollatoleranssi kiusaamisen suhteen. Kaikenlaiseen kiusaamiseen, toisen fyysiseen tai verbaaliseen häiritsemiseen ja ikävään kielenkäyttöön puututaan välittömästi. Oppilaille huomautetaan huonoista toimintamalleista ja esitellään vaihtoehtoinen tapa toimia. Lasten keskinäisiä ystävyyssuhteita pyritään tukemaan mahdollisuuksien mukaan myös koulukuraattorin ja koulupsykologin resurssia hyödyntäen. Ryhmän jäsenenä työskentelyä ja kaikkien kanssa asiallisesti toimimista harjoitellaan päivittäin.
Jos koulun aikuisten tietoon tulee tilanteita, joissa oppilaan epäasiallinen kohtelu jatkuu puuttumisesta huolimatta tai on erityisen törkeää, koulun kiusaamisen vastaisesta toiminnasta vastaava opettaja ottaa asian käsittelyyn. Tilanne otetaan seurantaan ja pidetään huoli siitä, että häiritsevä käytös loppuu. Tarvittaessa otetaan yhteyttä paikalliseen Ankkuri-tiimiin.
Oppilaille korostetaan, että kaikenlaisesta kiusaamisesta on kerrottava aikuiselle välittömästi. Myös kotien toivotaan ottavan kouluun yhteyttä koulupäivän tai koulumatkan aikana tapahtuneesta kiusaamisesta mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
3. Ympäristön huomioonottaminen
Kuluvan lukuvuoden aikana kiinnitämme erityistä huomiota yhteisten tilojen siisteyteen, omista tavaroista huolehtimiseen ja muiden omaisuuden kunnioittamiseen.
Löytötavaroiden määrää pyritään vähentämään ohjaamalla oppilaita huolehtimaan omista vaatteistaan. Työskentelyn jäljet pyritään siivoamaan entistä paremmin ja luokat jätetään koulupäivän päätteeksi siistiin kuntoon.
Lukuvuonna 2024 - 2025 Vuorentaan koulussa keskitytään vahvistamaan koululle luotuja rauhaa ja turvallisuutta luovia käytänteitä.
Oppilaiden tuen tarpeisiin puututaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Poissaoloja pyritään ennaltaehkäisemään luomalla puitteet hyvälle arjelle. Poissaolot kirjataan ja niihin puututaan kaupungin toimintamallin mukaisesti.
Vuorentaan koululla on kaupungin tavoitteiden lisäksi / rinnalla kolme selkeää teemaa kuluvalle lukuvuodelle.
1. Lukutaidon kehittäminen ja tukeminen
Lukutaidon merkitys nostetaan esille järjestämällä erilaisia toimintoja kirjojen ja lukemisen ympärille. Luokissa luetaan omia kirjoja viikoittain ja kirjastoautoa käytetään aktiivisesti. Koulumme alaluokilla toimii Lukumummi (MLL, Niilo Mäki Instituutti).
Koulussa järjestetään "Koko koulu lukee" -hetkiä kahdesti kuussa. Tuolloin myös koulun aikuiset lukevat lasten seurana.
Koulun valinnaisainetarjottimella tarjotaan lukutaitoa harjoittavia valinnaisaineita ja lukutaitoa pyritään hyödyntämään myös muissa valinnaisaineissa.
Kirjaston kirjasarjalaatikoita hyödynnetään aktiivisesti ja Lukulumo, lukudiplomit ja muut lukutaitotyökalut ovat ahkerassa käytössä luokissa. Kaikki kirjaston tarjoamat tutustumiskäynnit toteutetaan mahdollisuuksien mukaan.
Laaja-alaisen erityisopettajan tukea jaksotetaan lukutaitotyön ympärille keskittymällä esim. lukusujuvuuden ja luetunymmärtämisen teemojen ympärille useamman viikon ajan.
Kaikissa luokissa löytyy opettajan lainaama "luokkakirjasto", jotta oppilaille löytyy aina luettavaa. Luokanopettajat lukevat oppilaille ääneen säännöllisesti. Lisäksi järjestetään vapaaehtoisia "Lukuvälkkiä", jolloin voi jäädä pitkäksi välitunniksi sisälle lukemaan.
Myös muita kirjallisuuteen ja lukemiseen liittyviä tempauksia on suunnitteilla.
2. Kunnioittava vuorovaikutus ja kiusaamisen ehkäiseminen
Vuorentaan koulussa keskitytään kuluvan lukuvuoden aikana myös siihen, että kaikilla (sekä oppilailla että henkilöstöllä) olisi koulussa hyvä olla. Tähän liittyen kiinnitämme erityistä huomiota siihen, että puhumme toisillemme ystävällisesti ja kunnioittavasti, kunnioitamme toistemme henkilökohtaista tilaa ja kiinnitämme huomiota omaan toimintaamme ja sen vaikutuksiin muihin ihmisiin ja ympäristöön.
Vuorentaan koulussa on nollatoleranssi kiusaamisen suhteen. Kaikenlaiseen kiusaamiseen, toisen fyysiseen tai verbaaliseen häiritsemiseen ja ikävään kielenkäyttöön puututaan välittömästi. Oppilaille huomautetaan huonoista toimintamalleista ja esitellään vaihtoehtoinen tapa toimia. Lasten keskinäisiä ystävyyssuhteita pyritään tukemaan mahdollisuuksien mukaan myös koulukuraattorin ja koulupsykologin resurssia hyödyntäen. Ryhmän jäsenenä työskentelyä ja kaikkien kanssa asiallisesti toimimista harjoitellaan päivittäin.
Jos koulun aikuisten tietoon tulee tilanteita, joissa oppilaan epäasiallinen kohtelu jatkuu puuttumisesta huolimatta tai on erityisen törkeää, koulun kiusaamisen vastaisesta toiminnasta vastaava opettaja ottaa asian käsittelyyn. Tilanne otetaan seurantaan ja pidetään huoli siitä, että häiritsevä käytös loppuu. Tarvittaessa otetaan yhteyttä paikalliseen Ankkuri-tiimiin.
Oppilaille korostetaan, että kaikenlaisesta kiusaamisesta on kerrottava aikuiselle välittömästi. Myös kotien toivotaan ottavan kouluun yhteyttä koulupäivän tai koulumatkan aikana tapahtuneesta kiusaamisesta mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
3. Ympäristön huomioonottaminen
Kuluvan lukuvuoden aikana kiinnitämme erityistä huomiota yhteisten tilojen siisteyteen, omista tavaroista huolehtimiseen ja muiden omaisuuden kunnioittamiseen.
Löytötavaroiden määrää pyritään vähentämään ohjaamalla oppilaita huolehtimaan omista vaatteistaan. Työskentelyn jäljet pyritään siivoamaan entistä paremmin ja luokat jätetään koulupäivän päätteeksi siistiin kuntoon.