2.2 Lukuvuoden 2025-2026 tavoitteet, teemat ja toimenpiteet
Lukuvuonna 2025 - 2026 Vuorentaan koulussa keskitytään vahvistamaan koululle luotuja rauhaa ja turvallisuutta luovia käytänteitä.
Oppilaiden tuen tarpeisiin puututaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Poissaoloja pyritään ennaltaehkäisemään luomalla puitteet hyvälle arjelle. Poissaolot kirjataan ja niihin puututaan kaupungin toimintamallin mukaisesti.
Vuorentaan koululla on kaupungin tavoitteiden lisäksi / rinnalla kolme selkeää teemaa kuluvalle lukuvuodelle.
1. Lukutaidon kehittäminen ja tukeminen
Lukutaidon merkitystä nostetaan esille monilla erilaisilla keinoilla. Koteja sitoutetaan lukutaidon tukemiseen ja myönteiseen kannustamiseen.
Luokissa
luetaan omia kirjoja, lukutuokiot (myös aikuiset lukevat)
ylläpidetään vaihtuvaa luokkakirjastoa
opettaja lukee ääneen
kirjastoautoa hyödynnetään ahkerasti
lainataan kirjaston kirjasarjalaatikoita anetaan lukuläksyä (osalla lukukortti)
tutustutaan kirjaston ja kirjastoauton toimintaan
Koulun tasolla
järjestetään "Koko koulu lukee" -hetkiä
luetaan kummioppilaiden kanssa
järjestetään kirjallisuusviikko
järjestetään Vuorentaan koulun lukupiiri -iltatapahtuma yhdessä vanhempainyhdistyksen kanssa
pidetään lukuvälitunteja
Laaja-alaisen erityisopettajan tukea jaksotetaan lukutaitotyön ympärille keskittymällä esim. lukusujuvuuden ja luetunymmärtämisen teemojen ympärille useamman viikon ajan.
2. Kunnioittava vuorovaikutus ja kiusaamisen ehkäiseminen
Vuorentaan koulussa keskitytään kuluvan lukuvuoden aikana myös siihen, että kaikilla (sekä oppilailla että henkilöstöllä) olisi koulussa hyvä olla. Tähän liittyen kiinnitämme erityistä huomiota siihen, että puhumme toisillemme ystävällisesti ja kunnioittavasti, kunnioitamme toistemme henkilökohtaista tilaa ja kiinnitämme huomiota omaan toimintaamme ja sen vaikutuksiin muihin ihmisiin ja ympäristöön.
Vuorentaan koulussa on nollatoleranssi kiusaamisen suhteen. Kaikenlaiseen kiusaamiseen, toisen fyysiseen tai verbaaliseen häiritsemiseen ja ikävään kielenkäyttöön puututaan välittömästi. Oppilaille huomautetaan huonoista toimintamalleista ja esitellään vaihtoehtoinen tapa toimia. Lasten keskinäisiä ystävyyssuhteita pyritään tukemaan mahdollisuuksien mukaan myös koulukuraattorin ja koulupsykologin resurssia hyödyntäen. Ryhmän jäsenenä työskentelyä ja kaikkien kanssa asiallisesti toimimista harjoitellaan päivittäin.
Jos koulun aikuisten tietoon tulee tilanteita, joissa oppilaan epäasiallinen kohtelu jatkuu puuttumisesta huolimatta tai on erityisen törkeää, koulun kiusaamisen vastaisesta toiminnasta vastaava opettaja ottaa asian käsittelyyn. Tilanne otetaan seurantaan ja pidetään huoli siitä, että häiritsevä käytös loppuu. Tarvittaessa otetaan yhteyttä paikalliseen Ankkuri-tiimiin.
Oppilaille korostetaan, että kaikenlaisesta kiusaamisesta on kerrottava aikuiselle välittömästi. Myös kotien toivotaan ottavan kouluun yhteyttä koulupäivän tai koulumatkan aikana tapahtuneesta kiusaamisesta mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
3. Ympäristön huomioonottaminen
Kuluvan lukuvuoden aikana kiinnitämme erityistä huomiota yhteisten tilojen siisteyteen, omista tavaroista huolehtimiseen ja muiden omaisuuden kunnioittamiseen.
Löytötavaroiden määrää pyritään vähentämään ohjaamalla oppilaita huolehtimaan omista vaatteistaan. Työskentelyn jäljet pyritään siivoamaan entistä paremmin ja luokat jätetään koulupäivän päätteeksi siistiin kuntoon.