Hae

4.3 Monialaiset oppimiskokonaisuudet

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Päivitetään

Koulu
Ei lisäyksiä

Monialaisia kokonaisuuksia toteutetaan luokkatasoittain jaksoina tai projekteina ikätaso huomioiden. Monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa aiheita käsitellään oppiainerajat ylittäen. Jokainen luokkataso toteuttaa ainakin yhden kokonaisuuden lukuvuoden aikana.

Monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa oppilaat pääsevät harjoitelemaan eri laaja-alaisen osaamisen taitoja (ks. L-kohdat alla)

Laaja-alaisen osaamisen osa-alueet:

 Ajattelu ja oppiminen L1

 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaiseminen L2

 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot L3

 Monilukutaito L4

 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen L5

 Työelämän taidot ja yrittäjyys L6

 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen L7

 

Esimerkki: Kuudesluokkalaiset järjestävät varainhankintaa kioski- ja diskoyrittäjyytenä. Tällöin oppilaat harjoittelevat laaja-alaisen osaaminen kohtia L1, L2, L4, L5, L6 ja L7. Kyseinen toiminta ei mene yhdenkään oppiaineen alle, vaan on monialainen oppimiskokonaisuus.