Hae

5.1 Oppilaiden osallisuus

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Lasten ja nuorten osallistuminen Hämeenlinnassa

Hämeenlinnassa lapset ja nuoret voivat vaikuttaa ja osallistua eri tavoin. Kaupungissa on seuraavat lasten ja nuorten osallistumisen rakenteet:

V-päivä

Nuorisovaltuusto

Nuorten aloitteet

Nuorisopassi ja Fredoapp

Tutustu lapsiystävällisen Hämeenlinnan kokonaisuuteen Lapsiystävällinen kaupunki - Hämeenlinna (hameenlinna.fi)

On tärkeää, että koulussa käsitellään omaa koulua koskevat aloitteet yhteisöllisessä opiskeluhuoltoryhmässä ja päätetään, miten niitä on mahdollista edistää.

 

Neuvottelevan vaikuttamisen toimintatavat

Erilaiset lasten, nuorten ja koulun aikuisten keskinäistä vuorovaikutusta vahvistavat toimintatavat ovat tärkeitä kouluhyvinvoinnin kehittämiseksi. Hämeenlinnassa on käytössä erätaukokeskustelumenetelmä ja kaupungissa on paljon erätaukokeskusteluun koulutettuja ohjaajia. 

Oppilasagenttitoiminta soveltuu monenlaiseen lasten ja nuorten toimintaan koulussa. 

Koulukohtaiseen osioon kuvataan keinot, joilla koulu edistää oppilaiden osallisuutta lukuvuonna 2025-2026.

Koulu
Ei lisäyksiä

Kaikki Vuorentaan koulun oppilaat kuuluvat oppilaskuntaan.

Oppilaskuntaa edustaa oppilaskunnan hallitus, joka valitaan vuosittain.
Hallituksessa on jäsen ja varajäsen jokaiselta luokalta.
Oppilaskunnan hallituksen kokous pyritään järjestämään kuukausittain.

Oppilaskunta ja oppilaskunnan hallitus järjestää  ja suunnittelee  tarvittaessa teemapäiviä, kyselyitä ja kouluun soveltuvia tapahtumia ja tilaisuuksia.

Oppilaskunnan edustajia voidaan kutsua osallistumaan joihinkin kouluun liittyviin  hallinnollisiin  tilaisuuksiin ( esim. terveysolojen tarkastus ) .

Oppilaskunta voi   tehdä  soveltuvin osin koulutyön arkeen liittyviä ehdotuksia oppilaskunnan hallitukselle, joka käsittelee ehdotukset kokouksessaan ja esittelee asiat opettajakunnalle.

Koulun oppilaat saavat vaikuttaa monialaisten valinnaisaineiden tarjontaan tekemällä ehdotuksia toteuttamiskelpoisista opintokokonaisuuksista.

Oppilaat voivat tehdä ehdotuksia ja esittää toiveita oman luokkansa koulutyön arjen käytännöistä ja toimista.
Opettajat ottavat oppilaiden ehdotuksia ja toiveita huomioon opetusta suunnitellessaan.Opettaja voi antaa oppilaille erimuotoisia vastuutehtäviä
oppilaan ikä-ja kehitystason huomioiden.

Oppilaiden näkemyksiä huomioidaan laadittaessa ja päivitettäessä koulun ja
yksittäisen luokan järjestyssääntöjä.

Oppilaita  ohjataan ja kannustetaan omatoimisuuteen, oma-aloitteisuuteen ja yritteliäisyyteen sekä oppilaan ikä-ja kehitystaso huomioiden vastuun ottamiseen omasta koulutyöstä.