Kirjaudu sisään
Edellinen perusopetuksen opetussuunnitelma
Valitse tulostettava sisältö
Kaikki
Vuosiluokkakokonaisuudet
Oppiaineet
Opetuksen järjestäminen (vanha)
Opetuksen toteuttamisen lähtökohdat (vanha)
Paikallisen opetussuunnitelman merkitys ja laadinta
Perusopetus yleissivistyksen perustana
Perusopetuksen tehtävä ja yleiset tavoitteet
Oppimista ja hyvinvointia edistävä koulutyön järjestäminen
Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Oppilashuolto
Äidinkielen ja kirjallisuuden eri oppimäärien ja toisen kotimaisen kielen opiskelu
Kieleen ja kulttuuriin liittyviä erityiskysymyksiä
Kaksikielinen opetus
Valinnaisuus perusopetuksessa
Liitteet
Paikallisen opetussuunnitelman merkitys ja laadinta
Perusopetus yleissivistyksen perustana
Perusopetuksen tehtävä ja yleiset tavoitteet
Yhtenäisen perusopetuksen toimintakulttuuri
Oppimista ja hyvinvointia edistävä koulutyön järjestäminen
Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Oppilashuolto
Äidinkielen ja kirjallisuuden eri oppimäärien ja toisen kotimaisen kielen opiskelu
Kieleen ja kulttuuriin liittyviä erityiskysymyksiä
Kaksikielinen opetus
Erityiseen maailmankatsomukseen tai kasvatusopilliseen järjestelmään perustuva perusopetus
Valinnaisuus perusopetuksessa
Liitteet
Julkaise TOKE lukuvuodelle
Nykyinen lukuvuosi ()
Uusi lukuvuosi ()
Julkaise TOKE
Hämeenlinnan kaupunki - etusivu
Valikko
Kirjaudu sisään
Opetussuunnitelma
|
Toiminta- ja kehittämissuunnitelma
|
Oppilashuolto
Valitse koulu
Alvettulan koulu
Eteläisten koulu
Hakkalan koulu
Hakkalankoulu
Hauhon koulun esiopetus
Hauhon Yhtenäiskoulu
Hämeenlinnan Yhteiskoulu
Iittalan yhtenäiskoulu
Jukolan koulu
Kaurialan koulu
Kirkonkulman koulu
Konnarin koulu
Kutalan esikoulu
Luolajan koulu
Lyseon koulu
Miemalan koulu
Myllymäen koulu
Nummen yhtenäiskoulu
Ojoisten esikoulu
Ortelan koulu
Rengon koulu
Ruununmyllyn koulu
Saaristen koulu
Seminaarin koulu
Tuomelan esikoulu
Tuuloksen koulu
Virastokoulu / Mallikoulu TESTI
Vuorentaan koulu
X Hallinnointikoulu (Airo)
MUUTOKSET
Vuosiluokkakokonaisuudet
Vuosiluokat 1-2
Vuosiluokat 3-6
Vuosiluokat 7-9
Oppiaineet
Elämänkatsomustieto
Biologia
Historia
Fysiikka
Kotitalous
Kemia
Kuvataide
Käsityö
Liikunta
Maantieto
Matematiikka
Musiikki
Terveystieto
Oppilaanohjaus
Toinen kotimainen kieli
Finska, A-lärokurs
Finska, B1-lärokurs
Finska, modersmålsinriktad finska, A-lärokurs
Ruotsin kieli, A-oppimäärä
Ruotsin kieli, B1-oppimäärä
Ruotsin kieli, äidinkielenomainen ruotsi, A-oppimäärä
Ruotsin kieli, A1-oppimäärä
Ruotsin kieli, äidinkielenomainen ruotsi, A1-oppimäärä
Finska, A1-lärokurs
Finska, modersmålsinriktad finska, A1-lärokurs
Uskonto
Evankelisluterilainen uskonto
Islam
Juutalainen uskonto
Katolinen uskonto
Ortodoksinen uskonto
Adventistinen uskonto
Bahá’í-uskonto
Buddhalainen uskonto
Helluntailiikkeen uskonto
Krishna-uskonto
Vieraat kielet
Englanti, A-oppimäärä
Latinan kieli, valinnainen B2-oppimäärä
Muu vieras kieli, A-oppimäärä
Saamen kieli, A-oppimäärä
Saamen kieli, B2-oppimäärä
Vieras kieli, B1-oppimäärä
Vieras kieli, B2-oppimäärä
Saamen kieli, A1-oppimäärä
Vieras kieli, A1-oppimäärä
Yhteiskuntaoppi
Äidinkieli ja kirjallisuus
Muu oppilaan äidinkieli
Romanikieli ja kirjallisuus
Saamen kieli ja kirjallisuus
Suomen kieli ja kirjallisuus
Suomi saamenkielisille
Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus
Suomi viittomakielisille
Svenska för samisktalande
Svenska för teckenspråkiga
Svenska och litteratur
Svenska som andraspråk och litteratur
Viittomakieli ja kirjallisuus
Ympäristöoppi
Opetuksen järjestäminen (vanha)
Perusopetuksen arvoperusta
Perusopetuksen oppimiskäsitys
Paikallinen tuntijako
Kieliohjelma
Opetuksen mahdolliset painotukset
Perusopetuksen yhtenäisyys ja siirtymävaiheisiin liittyvä yhteistyö
Opetussuunnitelmaa täydentävät suunnitelmat ja ohjelmat
Oppilaanohjauksen ohjaussuunnitelma
Yhteistyö kunnan sosiaali- ja terveydenhuollon viranomaisten kanssa
Opetussuunnitelman seuranta, arviointi ja kehittäminen
Opetuksen toteuttamisen lähtökohdat (vanha)
Perusopetuksen tehtävä
Laaja-alainen osaaminen paikallisessa opetussuunnitelmassa
Yhtenäisen perusopetuksen toimintakulttuuri
Toimintakulttuurin merkitys ja kehittäminen
Toimintakulttuurin kehittämistä ohjaavat periaatteet
Oppiva yhteisö toimintakulttuurin ytimenä
Hyvinvointi ja turvallinen arki
Vuorovaikutus ja monipuolinen työskentely
Kulttuurinen moninaisuus ja kielitietoisuus
Osallisuus ja demokraattinen toiminta
Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo
Vastuu ympäristöstä ja kestävään tulevaisuuteen suuntautuminen
Oppimisympäristöt ja työtavat
Oppimisympäristöt
Työtavat
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet
Monialaiset oppimiskokonaisuudet
Yhteinen vastuu koulupäivästä ja yhteistyö
Oppilaiden osallisuus
Kodin ja koulun yhteistyö
Koulun sisäinen yhteistyö ja yhteistyö muiden tahojen kanssa
Kasvatuskeskustelut ja kurinpidollisten keinojen käyttö
Etäyhteyksiä hyödyntävä opetus
Vuosiluokkiin sitomaton opiskelu
Yhdysluokkaopetus
Joustava perusopetus
Opetus erityisissä tilanteissa
Opetuksen ja kasvatuksen tavoitteita tukeva muu toiminta
Arviointikulttuurin paikalliset painotukset
Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arvionti
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Lukuvuositodistus
Välitodistus
Erotodistus
Perusopetuksen päättötodistus
Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistus
Paikallisesti päätettävät asiat
Yhteistyö huoltajien kanssa arvioinnin osalta
Arviointikeskustelut
Arvioinnista tiedottamisen muodot
Valinnaisten aineiden ja monialaisten oppimiskokonaisuuksien arviointi
Valinnaisten aineiden arviointi
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Monialaisten oppimiskokonaisuuksien arvionti
Opinnoissa eteneminen
Opinnoissa etenemisen, vuosiluokalta siirtymisen ja vuosiluokalle jättämisen periaatteet ja käytännöt
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Sanallisen arvioinnin ja numeroarviosanan antaminen todistuksissa eri oppiaineissa sekä käyttäytymisen arvoinnissa
Väli- ja lukuvuosiarvointi yleisesti
Arviointi 1.-2. vuosiluokilla
Arvionti 3.-9. vuosiluokilla
Maahanmuuttajataustaisen tai monikielisen oppilaan arviointi
Toiminta-alueittain järjestetyn opetuksen arviointi
Arviointi valmistavassa opetuksessa
Erityisen tuen piirissä olevan oppilaan arviointi
Erityisen tutkinnon suorittamisen mahdollisuudet ja ajankohdat
Käyttäytymisen arviointi
Päättöarvioinnin toteuttaminen
Oppimisen ja koulunkäynnin tuen käytännön järjestämiseen liittyvät keskeiset linjaukset
Yleinen tuki
Tehostettu tuki
Pedagoginen arvio
Oppimissuunnitelma tehostetun tuen aikana
Erityinen tuki
Pedagoginen selvitys
Erityisen tuen päätös
Henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma
Oppiaineen oppimäärän yksilöllistäminen ja opetuksesta vapauttaminen
Pidennetty oppivelvollisuus
Toiminta-alueittain järjestettävä opetus
Perusopetuslaissa säädetyt tukimuodot
Tukiopetus
Osa-aikainen erityisopetus
Opetukseen osallistumisen edellyttämät palvelut ja apuvälineet
Tulkitsemis- ja avustajapalvelut
Oppilashuollon paikallisen toteuttamisen tavoitteet ja toimintatavat
Kieleen ja kulttuuriin liittyvät erityiskysymykset
Kaksikielisen opetuksen järjestäminen
Erityiseen maailmankatsomukseen tai kasvatusopilliseen järjestelmään perustuva perusopetus
Opetuksen järjestämisen periaatteet
Paikallisen opetussuunnitelman merkitys ja laadinta
Opetussuunnitelman perusteet ja paikallinen opetussuunnitelma
Paikallisen opetussuunnitelman laatimista ohjaavat periaatteet
Paikallisen opetussuunnitelman arviointi ja kehittäminen
Paikallisen opetussuunnitelman laadinta ja keskeiset opetusta ohjaavat ratkaisut
Perusopetus yleissivistyksen perustana
Opetuksen järjestämistä ohjaavat velvoitteet
Oppimiskäsitys
Paikallisesti päätettävät asiat
Perusopetuksen tehtävä ja yleiset tavoitteet
Opetuksen ja kasvatuksen valtakunnalliset tavoitteet
Tavoitteena laaja-alainen osaaminen
Oppimista ja hyvinvointia edistävä koulutyön järjestäminen
Yhteinen vastuu koulupäivästä
Yhteistyö
Opetuksen järjestämistapoja
Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Arvioinnin perustuminen tavoitteisiin ja kriteereihin
Oppilaiden ikäkauden ja edellytysten huomioon ottaminen sekä monipuoliset arviointikäytännöt
Itsearvioinnin edellytysten kehittäminen
Arvioinnin kohteet
Oppiminen arvioinnin kohteena
Työskentely arvioinnin kohteena
Käyttäytyminen arvioinnin kohteena
Opintojen aikainen arviointi
Arviointi lukuvuoden aikana
Arviointi lukuvuoden päättyessä
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Arviointi nivelkohdissa
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Lukuvuositodistus
Välitodistus
Erotodistus
Perusopetuksen päättötodistus
Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistukset
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistus
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet
Ohjaus tuen aikana
Kodin ja koulun yhteistyö tuen aikana
Oppilashuolto
Monialainen oppilashuollon yhteistyö
Yhteisöllinen oppilashuolto
Yksilökohtainen oppilashuolto
Oppilashuoltosuunnitelmat
Paikallisesti päätettävät asiat ja koulukohtaisen oppilashuoltosuunnitelman laadinta
Äidinkielen ja kirjallisuuden eri oppimäärien ja toisen kotimaisen kielen opiskelu
Kielikasvatus
Toisen kotimaisen ja vieraiden kielten opiskelun mahdollisuudet
Kieleen ja kulttuuriin liittyviä erityiskysymyksiä
Saamelaiset ja saamenkieliset
Romanit
Viittomakieliset
Muut monikieliset oppilaat
Kaksikielinen opetus
Kaksikielisen opetuksen tavoitteet ja opetuksen järjestämisen lähtökohtia
Laajamittainen kaksikielinen opetus
Suppeampi kaksikielinen opetus
Valinnaisuus perusopetuksessa
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit
Valinnaiset aineet
Vieraiden kielten vapaaehtoiset ja valinnaiset oppimäärät
Liitteet
Paikallisen opetussuunnitelman merkitys ja laadinta
Opetussuunnitelman perusteet ja paikallinen opetussuunnitelma
Paikallisen opetussuunnitelman laatimista ohjaavat periaatteet
Paikallisen opetussuunnitelman arviointi ja kehittäminen
Paikallisen opetussuunnitelman laadinta ja keskeiset opetusta ohjaavat ratkaisut
Hämeenlinnan kaupungin oppilaanohjauksen suunnitelma
Perusopetus yleissivistyksen perustana
Opetuksen järjestämistä ohjaavat velvoitteet
Perusopetuksen arvoperusta
Oppimiskäsitys
Paikallisesti päätettävät asiat
Perusopetuksen tehtävä ja yleiset tavoitteet
Perusopetuksen tehtävä
Opetuksen ja kasvatuksen valtakunnalliset tavoitteet
Tavoitteena laaja-alainen osaaminen
Paikallisesti päätettävät asiat
Yhtenäisen perusopetuksen toimintakulttuuri
Toimintakulttuurin merkitys ja kehittäminen
Toimintakulttuurin kehittämistä ohjaavat periaatteet
Oppiva yhteisö toimintakulttuurin ytimenä
Hyvinvointi ja turvallinen arki
Vuorovaikutus ja monipuolinen työskentely
Kulttuurinen moninaisuus ja kielitietoisuus
Osallisuus ja demokraattinen toiminta
Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo
Vastuu ympäristöstä ja kestävään tulevaisuuteen suuntautuminen
Oppimisympäristöt ja työtavat
Oppimisympäristöt
Työtavat
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet
Paikallisesti päätettävät asiat
Oppimista ja hyvinvointia edistävä koulutyön järjestäminen
Yhteinen vastuu koulupäivästä
Yhteistyö
Oppilaiden osallisuus
Kodin ja koulun yhteistyö
Koulun sisäinen yhteistyö ja yhteistyö muiden tahojen kanssa
Kasvatuskeskustelut ja kurinpidollisten keinojen käyttö
Opetuksen järjestämistapoja
Vuosiluokkiin sitomaton opiskelu
Yhdysluokkaopetus
Etäyhteyksiä hyödyntävä opetus
Joustava perusopetus
Opetus erityisissä tilanteissa
Opetuksen ja kasvatuksen tavoitteita tukeva muu toiminta
Paikallisesti päätettävät asiat
Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Monialaisten oppimiskokonaisuuksien arviointi Hämeenlinnassa
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Lukuvuositodistus
Välitodistus
Erotodistus
Perusopetuksen päättötodistus
Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistus
Paikallisesti päätettävät asiat
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet
Ohjaus tuen aikana
Kodin ja koulun yhteistyö tuen aikana
Yleinen tuki
Tehostettu tuki
Pedagoginen arvio
Oppimissuunnitelma tehostetun tuen aikana
Erityinen tuki
Pedagoginen selvitys
Erityisen tuen päätös
Henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma
Oppiaineen oppimäärän yksilöllistäminen ja opetuksesta vapauttaminen
Pidennetty oppivelvollisuus
Toiminta-alueittain järjestettävä opetus
Perusopetuslaissa säädetyt tukimuodot
Tukiopetus
Osa-aikainen erityisopetus
Opetukseen osallistumisen edellyttämät palvelut ja apuvälineet
Paikallisesti päätettävät asiat
Oppilashuolto
Monialainen oppilashuollon yhteistyö
Yhteisöllinen oppilashuolto
Yksilökohtainen oppilashuolto
Oppilashuoltosuunnitelmat
Paikallisesti päätettävät asiat ja koulukohtaisen oppilashuoltosuunnitelman laadinta
Äidinkielen ja kirjallisuuden eri oppimäärien ja toisen kotimaisen kielen opiskelu
Kielikasvatus
Toisen kotimaisen ja vieraiden kielten opiskelun mahdollisuudet
Kieleen ja kulttuuriin liittyviä erityiskysymyksiä
Saamelaiset ja saamenkieliset
Romanit
Viittomakieliset
Muut monikieliset oppilaat
Paikallisesti päätettävät asiat
Kaksikielinen opetus
Kaksikielisen opetuksen tavoitteet ja opetuksen järjestämisen lähtökohtia
Laajamittainen kaksikielinen opetus
Suppeampi kaksikielinen opetus
Paikallisesti päätettävät asiat
Erityiseen maailmankatsomukseen tai kasvatusopilliseen järjestelmään perustuva perusopetus
Opetuksen järjestämisen periaatteet
Paikallisesti päätettävät asiat
Valinnaisuus perusopetuksessa
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit
Valinnaiset aineet
Vieraiden kielten vapaaehtoiset ja valinnaiset oppimäärät
Paikallisesti päätettävät asiat
Liitteet
14.1 A1-englanti vuosiluokilla 1-2: opetuksen tavoitteet, sisällöt ja oppilaan oppimisen arviointi
Kuntakohtainen oppilaanohjaussuunnitelma
Hae
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Valtakunnallinen
Tagit
Tallenna
Ei valtakunnallisia lisäyksiä
Hämeenlinna
Tagit
Tallenna
Ei kuntakohtaista sisältöä