-
oppilaiden erilaiset tarpeet ja edellytykset huomioon ottavaa opetuksen järjestämistä ja opetuksen eriyttämistä - > erityisopettajan, resurssiopettajan ja kouluohjaajan resurssin tavoitteellinen, joustava kohdentaminen
-
eri oppiaineiden ja tiedonalojen kieltä avaavaa kielitietoista opetusta -> henkilöstö tiedostaa kielitietoisn opetuksen merkityksen erityisesti heterogeenisessä ryhmässä avaten ja läpikäyden uusia käsitteitä
-
opettajan kykyä huomioida riittävästi opetusryhmän tarpeet ja vahvuudet -> Ortelan koulussa koko koulu kasvattaa ja henkilöstö tuntee oppilaat tarpeineen ja vahvuuksineen, jolloin niiden huomiointi on luontevaa ja helppoa
-
oppilaiden kanssa työskentelevien koulunkäynninohjaajien ja muun henkilöstön hyödyntämistä oppilaiden koulunkäynnin ja opetukseen osallistumisen tukena -> toteutamme tätä tavoitetta vahvalla ja joustavalla yhteissuunnittelulla
-
opetusryhmien muodostamista siten, että opetuksen tavoitteet voidaan saavuttaa
-
pedagogisia ratkaisuja, joilla tukea tarvitsevien oppilaiden lisäksi huomioidaan myös oppilaat, jotka etenevät opinnoissaan tavoitekokonaisuuksittain
Ortelan koulussa käytetään joustavia oppilasryhmittelyjä. Näillä tarkoitetaan ryhmänmuodostusta sekä työ- ja toimintatapoja, joissa otetaan huomioon oppilaan yksilölliset oppimis- ja kehitystarpeet. Ensisijaisesti pyritään tukemaan oppilaan opiskelua hänen omassa oppimisympäristössään siten, että opetussuunnitelman tavoitteet saavutetaan. Opetusjärjestelyjen toteuttaminen edellyttää yhteissuunnitteluun varattavaa aikaa ja lukujärjestyksen soveltuvuutta. Tämä on huomioitu lukujärjestysten suunnittelussa.
Joustavia opetusryhmiä voidaan muodostaa mm. seuraavasti:
- oppilaat jaetaan ryhmiin oppimisvalmiuksien tai kiinnostuksen kohteiden mukaan
- ryhmiä voidaan muodostaa yli luokkarajojen
- ryhmien koostumus vaihtelee toiminnan tavoitteiden tai muun opetuksen tarpeen mukaan lukuvuoden aikana
Joustavien opetusryhmien käytänteitä:
- oppimista tukevat ryhmät joissakin oppiaineissa (esim. alkuopetuksen äidinkielen palkkitunnit)
- oppilaan opetus voidaan tilapäisesti järjestää toisessa opetusryhmässä
- suuremman opetusryhmän muodostaminen tilapäisesti, jolloin vapautetaan opettajia pienemmän ryhmän ohjaamiseen
-
oppilaiden erilaiset tarpeet ja edellytykset huomioon ottavaa opetuksen järjestämistä ja opetuksen eriyttämistä - > erityisopettajan, resurssiopettajan ja kouluohjaajan resurssin tavoitteellinen, joustava kohdentaminen
-
eri oppiaineiden ja tiedonalojen kieltä avaavaa kielitietoista opetusta -> henkilöstö tiedostaa kielitietoisn opetuksen merkityksen erityisesti heterogeenisessä ryhmässä avaten ja läpikäyden uusia käsitteitä
-
opettajan kykyä huomioida riittävästi opetusryhmän tarpeet ja vahvuudet -> Ortelan koulussa koko koulu kasvattaa ja henkilöstö tuntee oppilaat tarpeineen ja vahvuuksineen, jolloin niiden huomiointi on luontevaa ja helppoa
-
oppilaiden kanssa työskentelevien koulunkäynninohjaajien ja muun henkilöstön hyödyntämistä oppilaiden koulunkäynnin ja opetukseen osallistumisen tukena -> toteutamme tätä tavoitetta vahvalla ja joustavalla yhteissuunnittelulla
-
opetusryhmien muodostamista siten, että opetuksen tavoitteet voidaan saavuttaa
-
pedagogisia ratkaisuja, joilla tukea tarvitsevien oppilaiden lisäksi huomioidaan myös oppilaat, jotka etenevät opinnoissaan tavoitekokonaisuuksittain
Ortelan koulussa käytetään joustavia oppilasryhmittelyjä. Näillä tarkoitetaan ryhmänmuodostusta sekä työ- ja toimintatapoja, joissa otetaan huomioon oppilaan yksilölliset oppimis- ja kehitystarpeet. Ensisijaisesti pyritään tukemaan oppilaan opiskelua hänen omassa oppimisympäristössään siten, että opetussuunnitelman tavoitteet saavutetaan. Opetusjärjestelyjen toteuttaminen edellyttää yhteissuunnitteluun varattavaa aikaa ja lukujärjestyksen soveltuvuutta. Tämä on huomioitu lukujärjestysten suunnittelussa.
Joustavia opetusryhmiä voidaan muodostaa mm. seuraavasti:
- oppilaat jaetaan ryhmiin oppimisvalmiuksien tai kiinnostuksen kohteiden mukaan
- ryhmiä voidaan muodostaa yli luokkarajojen
- ryhmien koostumus vaihtelee toiminnan tavoitteiden tai muun opetuksen tarpeen mukaan lukuvuoden aikana
Joustavien opetusryhmien käytänteitä:
- oppimista tukevat ryhmät joissakin oppiaineissa (esim. alkuopetuksen äidinkielen palkkitunnit)
- oppilaan opetus voidaan tilapäisesti järjestää toisessa opetusryhmässä
- suuremman opetusryhmän muodostaminen tilapäisesti, jolloin vapautetaan opettajia pienemmän ryhmän ohjaamiseen