Hae

7.1. Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt koskevat kaikkea perusopetuksen toimintaa. Ne ovat keskeinen osa koulun toimintakulttuuria, joka antaa edellytykset kaikkien oppilaiden osallisuuteen, oppimiseen ja koulunkäynnin tukeen. Koulun toiminnassa ja opetusjärjestelyissä huomioidaan saavutettavuus ja esteettömyys. Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt luovat pohjan laadukkaalle perusopetukselle, ryhmäkohtaisille tukimuodoille ja oppilaskohtaisille tukitoimille. Opetuksen järjestäjä vastaa siitä, että oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt resursoidaan, suunnitellaan, toteutetaan ja niiden vaikuttavuutta arvioidaan osana koulun toimintaa.

Opettajien keskinäinen yhteistyö, opettajien yhteistyö moniammatillisten ja monialaisten toimijoiden kanssa sekä yhteistyön mahdollistavat rakenteelliset ratkaisut ovat tärkeitä oppimisen edellytyksiä tukevien opetusjärjestelyjen suunnittelussa ja toteuttamisessa. Yhteiseen suunnitteluun ja toteutukseen tulee varata riittävästi aikaa.

Oppimisen edellytyksiä tukevilla opetusjärjestelyillä tarkoitetaan

  • oppilaiden erilaiset tarpeet ja edellytykset huomioon ottavaa opetuksen järjestämistä ja opetuksen eriyttämistä

  • eri oppiaineiden ja tiedonalojen kieltä avaavaa kielitietoista opetusta

  • opetusryhmien muodostamista siten, että opetuksen tavoitteet voidaan saavuttaa

  • pedagogisia ratkaisuja, joilla tukea tarvitsevien oppilaiden lisäksi huomioidaan myös oppilaat, jotka etenevät opinnoissaan tavoitekokonaisuuksittain

  • opettajan kykyä huomioida riittävästi opetusryhmän tarpeet ja vahvuudet

  • oppilaiden kanssa työskentelevien koulunkäynninohjaajien ja muun henkilöstön hyödyntämistä oppilaiden koulunkäynnin ja opetukseen osallistumisen tukena

Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt edellyttävät perusopetuksen kokonaisuuden tavoitteellista ja suunnitelmallista johtamista, arviointia ja kehittämistä.

 

Koulu kuvaa koulukohtaiseen osioon miten järjestää oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyitä. 

Koulu
Ei lisäyksiä
  • oppilaiden erilaiset tarpeet ja edellytykset huomioon ottavaa opetuksen järjestämistä ja opetuksen eriyttämistä - > erityisopettajan, resurssiopettajan ja kouluohjaajan resurssin tavoitteellinen, joustava kohdentaminen

  • eri oppiaineiden ja tiedonalojen kieltä avaavaa kielitietoista opetusta ->  henkilöstö tiedostaa kielitietoisn opetuksen merkityksen erityisesti heterogeenisessä ryhmässä avaten ja läpikäyden uusia käsitteitä

  • opettajan kykyä huomioida riittävästi opetusryhmän tarpeet ja vahvuudet ->  Ortelan koulussa koko koulu kasvattaa ja henkilöstö tuntee oppilaat tarpeineen ja vahvuuksineen, jolloin niiden huomiointi on luontevaa ja helppoa

  • oppilaiden kanssa työskentelevien koulunkäynninohjaajien ja muun henkilöstön hyödyntämistä oppilaiden koulunkäynnin ja opetukseen osallistumisen tukena ->  toteutamme tätä tavoitetta vahvalla ja joustavalla yhteissuunnittelulla

  • opetusryhmien muodostamista siten, että opetuksen tavoitteet voidaan saavuttaa 

  • pedagogisia ratkaisuja, joilla tukea tarvitsevien oppilaiden lisäksi huomioidaan myös oppilaat, jotka etenevät opinnoissaan tavoitekokonaisuuksittain

 

Ortelan koulussa käytetään joustavia oppilasryhmittelyjä. Näillä tarkoitetaan ryhmänmuodostusta sekä työ- ja toimintatapoja, joissa otetaan huomioon oppilaan yksilölliset oppimis- ja kehitystarpeet. Ensisijaisesti pyritään tukemaan oppilaan opiskelua hänen omassa oppimisympäristössään siten, että opetussuunnitelman tavoitteet saavutetaan. Opetusjärjestelyjen toteuttaminen edellyttää yhteissuunnitteluun varattavaa aikaa ja lukujärjestyksen soveltuvuutta. Tämä on huomioitu lukujärjestysten suunnittelussa.

Joustavia opetusryhmiä voidaan muodostaa mm. seuraavasti:

- oppilaat jaetaan ryhmiin oppimisvalmiuksien tai kiinnostuksen kohteiden mukaan

- ryhmiä voidaan muodostaa yli luokkarajojen 

- ryhmien koostumus vaihtelee toiminnan tavoitteiden tai muun opetuksen tarpeen mukaan lukuvuoden aikana

Joustavien opetusryhmien käytänteitä:

- oppimista tukevat ryhmät joissakin oppiaineissa (esim. alkuopetuksen äidinkielen palkkitunnit)

- oppilaan opetus voidaan tilapäisesti järjestää toisessa opetusryhmässä

- suuremman opetusryhmän muodostaminen tilapäisesti, jolloin vapautetaan opettajia pienemmän ryhmän ohjaamiseen