Opetussuunnitelman perusteet 2014
Opetussuunnitelman perusteet 2014
Työyhteisön hyvinvoinnin ylläpitäminen. Toteutamme työyhteisössämme Hämeenlinnan kaupungin Työniloa-toimintamallia ja annamme toisillemme positiivista palautetta, kehuja ja kannustusta. Työssä jaksamista tuetaan joustavilla opetusjärjestelyillä sekä päivittäisissä kohtaamisissa. Tämä tavoite saavutettiin melko hyvin. Lukuvuonna 2021-2022 jatkunut tiukempi koronaohjeistus lisäsi haasteita yhteistyön tekemisessä, kohtaamisessa sekä kehun, kannustuksen ja palautteen antamisessa. Korona-aikana on kohtaamisen tärkeys noussut voimakkaasti esille - suuri osa opettajista kaipasi kovasti tavallista arkea sekä opehuoneen kohtaamisia.
Koulun kannustavan ilmapiirin lisääminen ja kiusaamista ehkäisevän toimintakulttuurin kehittäminen. Koulun arvopohjassa painotetaan toisten sekä oman itsen kunnioittamista; kunnioittavaa ja toista arvostavaa kohtaamista. Kiusaamisen tiekartta sekä järjestyssäännöt käydään lukuvuoden alussa luokissa läpi. Toteutamme helmikuussa 2021 koulun oman kiusaamiskyselyn, jonka tulokset käydään läpi sekä luokittain että myös yhteisöllisessä oppilashuoltoryhmässä. Yhteisöllisyys korostuu päivittäisissä vapaammissa tilanteissa, joissa lapset kohdataan yksilöinä. Henkilöstön tuntiessa kaikki oppilaat nimeltä, on " Mitä sulle kuuluu"- keskustelu luonteva osa koulumme arkea. Tämä tavoite toteutui erittäin hyvin.
Oppilaiden ja kotien osallistaminen. Lukuvuonna 2021-2022 oppilaskunnan hallitus otetaan mukaan koulun toiminnan, kuten teemaviikkojen, suunnitteluun. Vanhempainyhdistyksen toiminta tarjoaa mahdollisuuden osallistua ja vaikuttaa oppilaiden arkeen. Tämä tavoite toteutui koronasta huolimatta melko hyvin. Oppilaskunnan hallitus sai järjestettyä kouluarkeen piristävää toimintaa esim. halloweenin ja ystävänpäivän aikaan. Korona-aika toi edelleen vanhempien osallisuuteen haasteita, kun kohtaamiset järjestettiin edelleen etänä. Pihalla pidettävään kevätjuhlaan saatiin onneksi kokoontua isolla porukalla vanhemmat mukaan lukien.