Hae

5.1 Oppilaiden osallisuus

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Lasten ja nuorten osallistuminen Hämeenlinnassa

Hämeenlinnassa lapset ja nuoret voivat vaikuttaa ja osallistua eri tavoin. Kaupungissa on seuraavat lasten ja nuorten osallistumisen rakenteet:

V-päivä

Nuorisovaltuusto

Nuorten aloitteet

Nuorisopassi ja Fredoapp

Tutustu lapsiystävällisen Hämeenlinnan kokonaisuuteen Lapsiystävällinen kaupunki - Hämeenlinna (hameenlinna.fi)

On tärkeää, että koulussa käsitellään omaa koulua koskevat aloitteet yhteisöllisessä opiskeluhuoltoryhmässä ja päätetään, miten niitä on mahdollista edistää.

 

Neuvottelevan vaikuttamisen toimintatavat

Erilaiset lasten, nuorten ja koulun aikuisten keskinäistä vuorovaikutusta vahvistavat toimintatavat ovat tärkeitä kouluhyvinvoinnin kehittämiseksi. Hämeenlinnassa on käytössä erätaukokeskustelumenetelmä ja kaupungissa on paljon erätaukokeskusteluun koulutettuja ohjaajia. 

Syksyllä 2024 järjestetää jokaisessa koulussa erätaukokeskustelu kiusaamisen käsittelemiseksi. Lisäksi vuosina 2024 ja 2025 toteutetaan toiminnalliset projektit koulun kehittämiseksi hyvinvointia ja yhteenkuuluvuutta vahvistavana tilana. Projektit on mahdollista toteuttaa monialaisena oppimiskokonaisuutena tai valinnaisaineena.

Oppilasagenttitoiminta soveltuu monenlaiseen lasten ja nuorten toimintaan koulussa. 

 

Koulu
Ei lisäyksiä

Oppilaat saavat mahdollisuuksia osallistua koulutyön ja tapahtumien suunnitteluun ja toteuttamiseen ikätasolleen sopivalla tavalla. Luokissa keskustellaan oppilaiden mahdollisuuksista vaikuttaa oman luokkansa toimintaan ja sen suunnitteluun (esim. yhdessä laadittu päivän/viikon lukujärjestys, oppilaiden tekemä istumajärjestys, oman toiminnan päivä/viikko, luokan käytännöt ja säännöt). Opettajat ottavat oppilaiden toiveita huomioon suunnitellessaan opetusta sekä antavat oppilaille erilaisia vastuutehtäviä. 

Oppilaat ovat mukana koulun juhlien suunnittelussa ja toteuttamisessa. Oppilaille tarjotaan mahdollisuuksia osallistua heitä koskevien asioiden käsittelyyn yhdessä huoltajien ja koulun henkilökunnan kanssa, esimerkkinä yksittäisen oppilaan asioita koskevat oppilashuoltoryhmän tapaamiset ja yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän kokous. 

Oppilaat saavat vaikuttaa koulun kerhotarjontaan. Oppilailta kerätään kerhotoiveita ja näiden pohjalta rakennetaan seuraavan kalenterivuoden kerhotarjotinta ohjaajaresurssien mukaan. 

Koulussamme valitaan oppilaskunnan hallitus vaaleilla, joissa jokaiselta luokalta 1.-6. valitaan hallitukseen yksi tyttö ja yksi poika edustamaan luokkaansa. Edustuskausi on yksi lukuvuosi. Kaikki halukkaat saavat olla ehdolla ja uudelleenvalinta on sallittua. Luokassaan eniten ääniä saanut tyttö ja poika valitaan hallitukseen. Toiseksi tulleet ehdokkaat nimetään varajäseniksi. Lukuvuoden 2024-2025 vaalit järjestetään viikolla 39.

Oppilaskunnan hallitus kokoontuu noin kerran kuukaudessa, tarpeen mukaan useamminkin, oppilaskuntaa ohjaavan opettajan johdolla. Lukuvuonna 2024-2025 ohjaava opettaja on Tuula Raudaskoski. Hallitus voi myös järjestää kokouksen oma-aloitteisesti ilman ohjaavaa opettajaa.