Hae

5.3 Opiskeluhuolto

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Kouluhyvinvointi ja opiskeluhuolto

Kouluja vahvistetaan hyvinvointia edistävinä oppimisympäristöinä. Koulut laativat opiskeluhuollon toimintasuunnitelman, johon sisällytetään opiskeluhuollon vuosikellon mukaiset asiat.

Kaupungissa on lukutaidon kehityksen seurannan ja tuen toiminnan malli sekä Kun kouluun meno kangertaa -pitkittyneiden poissaolojen ennaltaehkäisemisen ja puuttumisen toimintamalli. Lisäksi kaupungissa on Tunne- ja vuorovaikutustaitoja vuodenkiertoon -jäsennys, jota koulut voivat käyttää osana lukuvuoden suunnittelua.

 

Opiskeluhuollon vuosikello

 

Tunne- ja vuorovaikutustaitoja vuodenkiertoon

 

Kun kouluunmeno kangertaa - pitkittyneiden poissaolojen ennaltaehkäisemisen ja puuttumisen toimintamalli

 Koulunkäyntiä tukevat palvelut on koottu Kun kouluun meno kangertaa - sivustolle .

Koulukohtaiseen osioon koulu kuvaa käytäntönsä tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppimisen edistämiseen.

Tähän osioon tullee kärkinostoja syyskuun loppupuolella, kun Lapsiystävällinen Hämeenlinna -ohjelman tavoitteet kirkastuvat sekä kouluterveyskyselyn tulokset ovat saatavilla.

Koulu
Ei lisäyksiä

Opiskelijahuoltotyön koulukohtainen lukuvuosisuunnitelma 205-2026

Opiskelijahuolto tarjoaa sekä yhteisöllistä että yksilöllistä tukea. Tavoitteena on luoda terve ja turvallinen oppi- ja kouluympäristö, suojata mielenterveyttä ja ehkäistä syrjäytymistä sekä edistää kouluyhteisön hyvinvointia. 

Ortelan koulussa toimii moniammatillinen opiskeluhuoltotyön ryhmä. 

Oppilashuoltotyötä johtaa rehtori. Lukuvuotena 2025-2026 Ortelan koulun yhteisölliseen opiskeluhuoltoryhmään kuuluu

  • terveydenhoitaja Sara Simolin
  • psykologi Emmi Korhonen
  • kuraattori Milla Huovinen
  • erityisopettaja Tuula Raudskoski
  • luokanopettaja / vararehtori Juha Haverinen
  • rehtori Annukka Lahtinen

 

Moniammatillinen kokous käsittelee usein opetusjärjestelyihin liittyviä asioita. Tällaisia asioita ovat mm. oppimisen tuen lakimuutoksen myötä muuttuvat tukimuodot sekä niiden toteuttaminen koulumme resursseilla.  

Yksilökohtainen oppilashuoltoryhmä voidaan kutsua koolle, jos oppilaassa havaitaan fyysisen, psyykkisen tai sosiaalisen hyvinvoinnin ongelmia. Myös huoltaja tai oppilas voi pyytää ryhmän kokoamista. Ryhmän kokoamiseen tarvitaan oppilaan ja huoltajan suostumus. Ryhmän vastuuhenkilö (usein luokanopettaja) kutsuu koolle ne asiantuntijat, jotka huoltaja on hyväksynyt mukaan keskusteluun.  Yksilökohtaisen oppilashuoltoryhmän kokoonpano sovitaan tapauskohtaisesti eli kaikki yllämainitut opiskeluhuoloryhmän jäsenet eivät osallistu kaikkiin yksilökohtaisiin palavereihin.

Yhteisölliseen oppilashuoltoryhmään voidaan kutsua henkilökunnan lisäksi muita edustajia mm. vanhempainyhdistyksen hallituksesta, oppilaskunnan hallituksesta, nuorisotyöstä tai poliisista. Ryhmä kokoontuu tarpeen mukaan ja vähintään kaksi kertaa lukuvuodessa. Yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän kokouksen sisällöt nousevat koulun arjesta sekä koulun toiminta- ja kehittämissuunnitelman tavoitteista. YOHT-toimintaa on paljon myös osana YS-kokouksia. Pohdimme arjesta nousevia aiheita, kuten kiusaamista, ja tarvittaessa sovitaan koko yhteisöä koskevia toimintatapoja. 

Alla lueteltujen kohtien osalta noudatetaan Hämeenlinnan kaupungin Opiskeluhuoltosuunnitelmaa: 

  • yhteistyö koulun ulkopuolisten lasten ja nuorten hyvinvointia edistävien tahojen kanssa yhteisöllisen opiskeluhuollon kehittämisessä 

  • yhteistyö oppilaan ohjauksessa, siirtymävaiheissa sekä jatko-opintojen suunnittelussa 

  • yhteistyö ja käytänteet oppimisympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä yhteisön hyvinvoinnin tarkastuksissa 

  • Rehtori kutsuu koolle sääntömääräisiin tarkastuksiin eri yhteistyötahot. Koulun yhteisöllinen opiskeluhuoltoryhmä valmistelee yhteistyössä tarkastuksissa käytettävät asiakirjat. 

  • yhteistyö terveysneuvonnan ja terveystiedon opetuksen välillä 

  • järjestyssäännöt 

  • poissaolojen seuraaminen, niistä ilmoittaminen ja niihin puuttuminen 

  • tapaturmien ehkäiseminen sekä ensiavun järjestäminen ja hoitoonohjaus 

  • liikkuvan elämäntavan näkyväksi tekeminen ja siihen kannustaminen 

  • Liikkuva koulu -ohjelma: opintoihin integroitu liikkuminen, toiminnalliset opetusmenetelmät, oppituntien ulkopuolinen/välillä tapahtuva toiminta, aktiiviset koulumatkat, välkkäritoiminta ja sisävälitunnit 

  • tupakkatuotteiden, alkoholin ja muiden päihteiden käytön ehkäiseminen ja käyttöön puuttuminen (EPT eli Ehkäisevä päihdetyö)

  • suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä 

  • toiminta äkillisissä kriiseissä ja uhka- ja vaaratilanteissa. 

  • Kriiseissä ja vaaratilanteissa toimitaan myös koulun kriisisuunnitelman sekä pelastussuunnitelman mukaisesti. 

 

Ortelan koulun järjestyssäännöt

I Kouluyhteisössä käyttäytymisen tavoitteet

1. Työskentelyrauha

Jokaisella kouluyhteisön jäsenellä on

- oikeus häiriöttömään työskentelyyn: oppilaalla oppimiseen, opettajalla opettamiseen

ja muulla henkilökunnalla tehtäviensä suorittamiseen

- velvollisuus ottaa huomioon muiden työskentelymahdollisuudet sekä edistää niitä

2. Henkilökohtainen turvallisuus

- oikeus kokea itsensä turvatuksi: ketään ei saa vahingoittaa ruumiillisesti tai henkisesti

- velvollisuus myötävaikuttaa omalla käyttäytymisellään kouluyhteisön turvallisuuteen

3. Omaisuuden suoja

- oikeus henkilökohtaisen ja koulun omaisuuden koskemattomuuteen

 

II Koulukäyttäytyminen

1. Koulualue ja päivittäinen kouluaika

- koulun alueena pidetään koulurakennuksia ja piha-aluetta

- oppilaan kouluaika muodostuu koulumatkoista, oppitunneista ja muista koulun järjestämistä tilaisuuksista

- oppitunneilta ei saa olla poissa ilman pätevää syytä

- polkupyörät säilytetään lukittuina pyörätelineissä tai niille osoitetulla paikalla

- koulun ulko-ovet pidetään auki koulun työaikana

- sisään tullaan vasta, kun ensimmäinen oppitunti alkaa

2. Käyttäytyminen oppitunneilla

- oppitunneille saavutaan ajoissa opiskeluvälineet mukana ja kotitehtävät suoritettuina

- oppitunnin kulkua ei saa häiritä

- tehtävät suoritetaan ohjeiden mukaan

- järjestäjät huolehtivat opettajan antamista tehtävistä

- kouluun pukeudutaan asiallisesti: liikuntatunnilla asianmukaiset varusteet, päällysvaatteet ripustetaan naulakkoon, ulkojalkineet jätetään käytävään hyvään järjestykseen

- erikoistiloissa ja – tilanteissa ( käsityöt, liikunta, fysiikka, kemia ) noudatetaan lisäksi erikseen annettuja ohjeita

- polkupyörällä koulupäivän aikana tehdyillä retkillä kypärän käyttö on pakollista

3. Käyttäytyminen välitunneilla

- välitunnit vietetään säänmukaisesti pukeutuneena koulun piha-alueella, joka on

ohjeiden mukaan rajattu

- poistuminen koulun alueelta on sallittua vain opettajan luvalla

- sisälläolosta koulu ilmoittaa erikseen

- WC:ssä ei saa oleskella tarpeettomasti, eikä siellä käyntiä saa häiritä

- koulualuetta ei saa roskata

- koulun pihalla ei saa ajaa pyörällä, heittää lumipalloja tai tehdä muutakaan omaa tai toisten turvallisuutta vaarantavaa

- ketään ei saa kiusata ruumiillisesti eikä henkisesti

- yhteistä tai toisen henkilökohtaista omaisuutta ei saa vahingoittaa, tahallisesta teosta tekijä suorittaa korvauksen

- tapaturmasta tai vahingosta ilmoitetaan viipymättä valvovalle opettajalle

4. Käyttäytyminen ruokailussa

- ruokailussa käyttäydytään rauhallisesti ja noudatetaan hyviä ruokailutapoja sekä

erikseen annettuja ohjeita

- ruokailun jälkeen on luvallista syödä xylitol- purukumia tai - pastilleja välitunnin ajan

5. Käyttäytyminen koulumatkoilla

- koulumatkalla käyttäydytään hyvien tapojen ja liikennesääntöjen mukaisesti

6. Matkapuhelimien ja mobiililaitteiden käyttö

- matkapuhelimien ja mobiililaitteiden (myös kellopuhelimien) käyttö on kielletty kouluaikana ilman opettajan lupaa, mukaan lukien välitunnit, siirtymät, ruokailu ja koulun juhlat. Matkapuhelin pidetään koululaukussa tai niille määritellyssä laatikossa äänettömänä. Toisten oppilaiden ja opettajien kuvaaminen ilman lupaa on ehdottomasti kielletty. Oppilaalle mahdollistetaan laitteen välttämätön käyttö perustellusta syystä. Koulu ei ole vastuussa oppilaiden matkapuhelimista.

 

III Järjestyssääntöjen noudattaminen

Oppilaan velvollisuus on noudattaa järjestyssääntöjä. Jollei oppilas niitä noudata, on koulun velvollisuus rangaista rikkomuksesta Perusopetuslain 36 § mukaan.

 

IV Järjestyssääntöjen tavoitteet

Näiden järjestyssääntöjen avulla pyritään luomaan edellytykset myönteiselle ilmapiirille, jotta peruskoululle asetetut tavoitteet voidaan saavuttaa. Nämä säännöt on laadittu oppilaita varten.

Koulun opettajat ja muu henkilökunta noudattavat heitä koskevia säädöksiä ja määrä