Hae

5.3 Oppilashuolto

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Kouluhyvinvointi ja opiskeluhuolto

Kouluja vahvistetaan hyvinvointia edistävinä oppimisympäristöinä. Koulut laativat opiskeluhuollon toimintasuunnitelman, johon sisällytetään opiskeluhuollon vuosikellon mukaiset asiat.

Kaupungissa on lukutaidon kehityksen seurannan ja tuen toiminnan malli sekä Kun kouluun meno kangertaa -pitkittyneiden poissaolojen ennaltaehkäisemisen ja puuttumisen toimintamalli. Lisäksi kaupungissa on Tunne- ja vuorovaikutustaitoja vuodenkiertoon -jäsennys, jota koulut voivat käyttää osana lukuvuoden suunnittelua.

 

Opiskeluhuollon vuosikello

 

Tunne- ja vuorovaikutustaitoja vuodenkiertoon

 

Kun kouluunmeno kangertaa - pitkittyneiden poissaolojen ennaltaehkäisemisen ja puuttumisen toimintamalli

 Koulunkäyntiä tukevat palvelut on koottu Kun kouluun meno kangertaa - sivustolle .

 

Koulu
Ei lisäyksiä

Oppilashuoltotyön koulukohtainen lukuvuosisuunnitelma 2023-2024 

Oppilashuolto tarjoaa sekä yhteisöllistä että yksilöllistä tukea. Tavoitteena on luoda terve ja turvallinen oppi- ja kouluympäristö, suojata mielenterveyttä ja ehkäistä syrjäytymistä sekä edistää kouluyhteisön hyvinvointia. 

Ortelan koulussa toimii moniammatillinen opiskeluhuoltotyön ryhmä. 

Oppilashuoltotyötä johtaa rehtori. Lukuvuotena 2024-2025 Ortelan koulun yhteisölliseen opiskeluhuoltoryhmään kuuluu

  • terveydenhoitaja Niina Kulju
  • koulupsykologi Mirja Tujula
  • koulukuraattori Milla Huovinen
  • laaja-alainen erityisopettaja Tuula Raudskoski
  • luokanopettaja / vararehtori Juha Haverinen
  • rehtori Annukka Lahtinen

 

 Moniammatillinen kokous käsittelee usein opetusjärjestelyihin liittyviä asioita. Tällaisia asioita ovat esimerkiksi kolmiportaisen tuen päivitykset, jotka käsitellään kerran vuodessa syyslukukaudella. 

Yksilökohtainen oppilashuoltoryhmä voidaan kutsua koolle, jos oppilaassa havaitaan fyysisen, psyykkisen tai sosiaalisen hyvinvoinnin ongelmia. Myös huoltaja tai oppilas voi pyytää ryhmän kokoamista. Ryhmän kokoamiseen tarvitaan oppilaan ja huoltajan suostumus. Ryhmän vastuuhenkilö (usein luokanopettaja) kutsuu koolle ne asiantuntijat, jotka huoltaja on hyväksynyt mukaan keskusteluun.  Yksilökohtaisen oppilashuoltoryhmän kokoonpano sovitaan tapauskohtaisesti eli kaikki yllämainitut opiskeluhuoloryhmän jäsenet eivät osallistu kaikkiin yksilökohtaisiin palavereihin.

Yhteisölliseen oppilashuoltoryhmään voidaan kutsua henkilökunnan lisäksi muita edustajia mm. vanhempainyhdistyksen hallituksesta, oppilaskunnan hallituksesta, nuorisotyöstä tai poliisista. Ryhmä kokoontuu tarpeen mukaan ja vähintään kaksi kertaa lukuvuodessa. Yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän kokouksen sisällöt nousevat koulun arjesta sekä koulun toiminta- ja kehittämissuunnitelman tavoitteista. YOHT-toimintaa on paljon myös osana YS-kokouksia. Pohdimme arjesta nousevia aiheita, kuten kiusaamista, ja tarvittaessa sovitaan koko yhteisöä koskevia toimintatapoja. 

Alla lueteltujen kohtien osalta noudatetaan Hämeenlinnan kaupungin Opiskeluhuoltosuunnitelmaa: 

  • yhteistyö koulun ulkopuolisten lasten ja nuorten hyvinvointia edistävien tahojen kanssa yhteisöllisen opiskeluhuollon kehittämisessä 

  • yhteistyö oppilaan ohjauksessa, siirtymävaiheissa sekä jatko-opintojen suunnittelussa 

  • yhteistyö ja käytänteet oppimisympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä yhteisön hyvinvoinnin tarkastuksissa 

  • Rehtori kutsuu koolle sääntömääräisiin tarkastuksiin eri yhteistyötahot. Koulun yhteisöllinen opiskeluhuoltoryhmä valmistelee yhteistyössä tarkastuksissa käytettävät asiakirjat. 

  • yhteistyö terveysneuvonnan ja terveystiedon opetuksen välillä 

  • järjestyssäännöt 

  • poissaolojen seuraaminen, niistä ilmoittaminen ja niihin puuttuminen 

  • tapaturmien ehkäiseminen sekä ensiavun järjestäminen ja hoitoonohjaus 

  • liikkuvan elämäntavan näkyväksi tekeminen ja siihen kannustaminen 

  • Liikkuva koulu -ohjelma: opintoihin integroitu liikkuminen, toiminnalliset opetusmenetelmät, oppituntien ulkopuolinen/välillä tapahtuva toiminta, aktiiviset koulumatkat, välkkäritoiminta ja sisävälitunnit 

  • tupakkatuotteiden, alkoholin ja muiden päihteiden käytön ehkäiseminen ja käyttöön puuttuminen 

  • koulukuljetusten odotusaikoja ja turvallisuutta koskevat ohjeet 

  • suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä 

  • toiminta äkillisissä kriiseissä ja uhka- ja vaaratilanteissa. 

  • Kriiseissä ja vaaratilanteissa toimitaan myös koulun kriisisuunnitelman sekä pelastussuunnitelman mukaisesti. 

 

Ortelan koulun järjestyssäännöt

Järjestyssääntöjen tarkoitus on edistää koulun sisäistä järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista sekä kouluyhteisön turvallisuutta ja viihtyisyyttä. 

Koulualue ja päivittäinen kouluaika 

Koulun alueena pidetään koulurakennuksia ja piha-aluetta. 

Oppilaan kouluaika muodostuu koulumatkoista, oppitunneista ja muista koulun järjestämistä tilaisuuksista. 

Oppitunneilta ei saa olla poissa ilman pätevää syytä. 

Puhelimet pidetään kouluaikana äänettöminä. Käyttö on sallittu opettajan luvalla. 

 

Oppilaan oikeudet ja velvollisuudet 

Jokaisella oppilaalla on oikeus maksuttomaan perusopetukseen, oikeus yhdenvertaiseen ja tasa-arvoiseen kohteluun, oikeus henkilökohtaiseen vapauteen ja koskemattomuuteen sekä oikeus yksityiselämän suojaan. Jokainen oppilas on tasa-arvoisessa asemassa riippumatta sukupuolesta, uskonnosta tai kansallisuudesta. 

1.      Työskentelyrauha 
 
Jokaisella kouluyhteisön jäsenellä on oikeus ja velvollisuus häiriöttömään työskentelyyn: oppilaalla oppimiseen, opettajalla opettamiseen ja muulla henkilökunnalla tehtäviensä suorittamiseen.   
  

2.      Henkilökohtainen turvallisuus 

Jokaisella on oikeus kokea itsensä turvatuksi: ketään ei saa vahingoittaa ruumiillisesti tai henkisesti. Omalla käyttäytymisellään tulee myötävaikuttaa kouluyhteisön turvallisuuteen.  

3.      Omaisuuden suoja 

Jokaisella on oikeus henkilökohtaisen ja koulun omaisuuden koskemattomuuteen ja yksityiselämän suojaan. 

Yhteistä tai toisen henkilökohtaista omaisuutta ei saa vahingoittaa. Tahallisesta teosta tekijä suorittaa korvauksen. 

4. Käyttäytyminen oppitunneilla 

Oppitunneille saavutaan ajoissa opiskeluvälineet mukana ja kotitehtävät suoritettuina. Oppitunnin kulkua ei saa häiritä, ja tehtävät suoritetaan ohjeiden mukaan. Kouluun pukeudutaan asianmukaisesti: liikuntatunnille puetaan liikkumiseen sopivat varusteet, päällysvaatteet ripustetaan naulakkoon ja ulkojalkineet jätetään käytävään hyvään järjestykseen. Lisäksi erikoistiloissa ja -tilanteissa (käsityöt, liikunta, ympäristötieto) noudatetaan erikseen annettuja ohjeita. Koulumatkapyöräilyssä ja koulupäivän aikana tehdyillä retkillä kypärän käyttö on pakollista. 
  

5. Käyttäytyminen välitunnilla 

Välitunnit vietetään asianmukaisesti pukeutuneena koulun piha-alueella, joka on aidattu. Poistuminen koulun alueelta on sallittua vain opettajan luvalla, ja mahdollisesta sisälläolosta koulu ilmoittaa erikseen. WC:ssä ja sisätiloissa ei saa oleskella tarpeettomasti. Koulualuetta ei saa roskata, eikä luontoa saa vahingoittaa.  

Koulun pihalla ei saa ajaa pyörällä, heittää lumipalloja tai tehdä muutakaan omaa tai toisten turvallisuutta vaarantavaa. Polkupyörät säilytetään lukittuina pyörätelineissä tai niille osoitetulla paikalla. 

Sisään tullaan vasta, kun oppitunti alkaa. 

Päihteiden, muiden vaarallisten aineiden tai vaarallisten esineiden tuominen kouluun on kielletty. 

Tapaturmasta tai vahingosta ilmoitetaan viipymättä välituntivalvojalle. 

Maanantaisin klo 9.55-10.15 -välitunnilla on kännykän käyttö sallittu. 
  

6. Käyttäytyminen ruokailussa 

Ruokailussa käyttäydytään rauhallisesti ja noudatetaan hyviä ruokailutapoja sekä erikseen annettuja ohjeita. Ruokailun jälkeen on luvallista syödä ksylitolipurukumia tai -pastilleja. 

 
  

7. Käyttäytyminen koulumatkoilla 

Koulumatkalla käyttäydytään hyvien tapojen ja liikennesääntöjen mukaisesti. 

 

Oppilaan velvollisuus on noudattaa järjestyssääntöjä. Jollei oppilas niitä noudata, on koulun velvollisuus rangaista rikkomuksesta Perusopetuslain 36 § mukaan. 

 

Ortelan koulun toimintamallit sääntörikkomuksiin: 

Kasvatuskeskustelu:  

  • epäasiallinen käytös 

  • toisen satuttaminen 

  • työrauhan toistuva häirintä 

  • ilkivalta 

  • toisten tavaroihin koskeminen 

  • välituntiohjeiden noudattamatta jättäminen 

Jälki-istunto: 

  • mikäli kasvatuskeskustelu em. syistä käyty ja sama rike toistuu 

  • kiroilu, loukkaavat tai rasistiset ilmaukset 

  • Muille vaaraa aiheuttavien esineiden tai vastaavien heittäminen (esim.lumipallot, kivet, risut) 

Siivousvelvoite: 

  • valvojana erikseen sovittu koulun henkilökunnan jäsen 

Määräys tekemään kotitehtäviä: 

  • valvojana luokan- tai aineenopettaja, kouluohjaaja 

Oppilaan poistaminen: 

  • ensisijaisesti toiseen luokkaan siirtäminen lopputunniksi tai -päiväksi, jolloin valvojana luokanopettaja 

  • erilliseen työskentelytilaan niin, että näkö- ja kuuloyhteys säilyy 

  • tilaisuudesta poistettaessa mukaan lähtee koulun henkilökunnan jäsen 

Määräaikainen erottaminen: 

  • Henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskevan suunnitelman laativat luokanopettaja, aineenopettaja ja laaja-alainen erityisopettaja yhteistyössä.