Oppilashuoltotyön koulukohtainen lukuvuosisuunnitelma 2023-2024
Oppilashuolto tarjoaa sekä yhteisöllistä että yksilöllistä tukea. Tavoitteena on luoda terve ja turvallinen oppi- ja kouluympäristö, suojata mielenterveyttä ja ehkäistä syrjäytymistä sekä edistää kouluyhteisön hyvinvointia.
Ortelan koulussa toimii moniammatillinen opiskeluhuoltotyön ryhmä.
Oppilashuoltotyötä johtaa rehtori. Lukuvuotena 2024-2025 Ortelan koulun yhteisölliseen opiskeluhuoltoryhmään kuuluu
- terveydenhoitaja Niina Kulju
- koulupsykologi Mirja Tujula
- koulukuraattori Milla Huovinen
- laaja-alainen erityisopettaja Tuula Raudskoski
- luokanopettaja / vararehtori Juha Haverinen
- rehtori Annukka Lahtinen
Moniammatillinen kokous käsittelee usein opetusjärjestelyihin liittyviä asioita. Tällaisia asioita ovat esimerkiksi kolmiportaisen tuen päivitykset, jotka käsitellään kerran vuodessa syyslukukaudella.
Yksilökohtainen oppilashuoltoryhmä voidaan kutsua koolle, jos oppilaassa havaitaan fyysisen, psyykkisen tai sosiaalisen hyvinvoinnin ongelmia. Myös huoltaja tai oppilas voi pyytää ryhmän kokoamista. Ryhmän kokoamiseen tarvitaan oppilaan ja huoltajan suostumus. Ryhmän vastuuhenkilö (usein luokanopettaja) kutsuu koolle ne asiantuntijat, jotka huoltaja on hyväksynyt mukaan keskusteluun. Yksilökohtaisen oppilashuoltoryhmän kokoonpano sovitaan tapauskohtaisesti eli kaikki yllämainitut opiskeluhuoloryhmän jäsenet eivät osallistu kaikkiin yksilökohtaisiin palavereihin.
Yhteisölliseen oppilashuoltoryhmään voidaan kutsua henkilökunnan lisäksi muita edustajia mm. vanhempainyhdistyksen hallituksesta, oppilaskunnan hallituksesta, nuorisotyöstä tai poliisista. Ryhmä kokoontuu tarpeen mukaan ja vähintään kaksi kertaa lukuvuodessa. Yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän kokouksen sisällöt nousevat koulun arjesta sekä koulun toiminta- ja kehittämissuunnitelman tavoitteista. YOHT-toimintaa on paljon myös osana YS-kokouksia. Pohdimme arjesta nousevia aiheita, kuten kiusaamista, ja tarvittaessa sovitaan koko yhteisöä koskevia toimintatapoja.
Alla lueteltujen kohtien osalta noudatetaan Hämeenlinnan kaupungin Opiskeluhuoltosuunnitelmaa:
-
yhteistyö koulun ulkopuolisten lasten ja nuorten hyvinvointia edistävien tahojen kanssa yhteisöllisen opiskeluhuollon kehittämisessä
-
yhteistyö oppilaan ohjauksessa, siirtymävaiheissa sekä jatko-opintojen suunnittelussa
-
yhteistyö ja käytänteet oppimisympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä yhteisön hyvinvoinnin tarkastuksissa
-
yhteistyö terveysneuvonnan ja terveystiedon opetuksen välillä
-
järjestyssäännöt
-
poissaolojen seuraaminen, niistä ilmoittaminen ja niihin puuttuminen
-
tapaturmien ehkäiseminen sekä ensiavun järjestäminen ja hoitoonohjaus
-
liikkuvan elämäntavan näkyväksi tekeminen ja siihen kannustaminen
-
Liikkuva koulu -ohjelma: opintoihin integroitu liikkuminen, toiminnalliset opetusmenetelmät, oppituntien ulkopuolinen/välillä tapahtuva toiminta, aktiiviset koulumatkat, välkkäritoiminta ja sisävälitunnit
-
tupakkatuotteiden, alkoholin ja muiden päihteiden käytön ehkäiseminen ja käyttöön puuttuminen
-
koulukuljetusten odotusaikoja ja turvallisuutta koskevat ohjeet
-
suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä
-
toiminta äkillisissä kriiseissä ja uhka- ja vaaratilanteissa.
Ortelan koulun järjestyssäännöt
Järjestyssääntöjen tarkoitus on edistää koulun sisäistä järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista sekä kouluyhteisön turvallisuutta ja viihtyisyyttä.
Koulualue ja päivittäinen kouluaika
Koulun alueena pidetään koulurakennuksia ja piha-aluetta.
Oppilaan kouluaika muodostuu koulumatkoista, oppitunneista ja muista koulun järjestämistä tilaisuuksista.
Oppitunneilta ei saa olla poissa ilman pätevää syytä.
Puhelimet pidetään kouluaikana äänettöminä. Käyttö on sallittu opettajan luvalla.
Oppilaan oikeudet ja velvollisuudet
Jokaisella oppilaalla on oikeus maksuttomaan perusopetukseen, oikeus yhdenvertaiseen ja tasa-arvoiseen kohteluun, oikeus henkilökohtaiseen vapauteen ja koskemattomuuteen sekä oikeus yksityiselämän suojaan. Jokainen oppilas on tasa-arvoisessa asemassa riippumatta sukupuolesta, uskonnosta tai kansallisuudesta.
1. Työskentelyrauha
Jokaisella kouluyhteisön jäsenellä on oikeus ja velvollisuus häiriöttömään työskentelyyn: oppilaalla oppimiseen, opettajalla opettamiseen ja muulla henkilökunnalla tehtäviensä suorittamiseen.
2. Henkilökohtainen turvallisuus
Jokaisella on oikeus kokea itsensä turvatuksi: ketään ei saa vahingoittaa ruumiillisesti tai henkisesti. Omalla käyttäytymisellään tulee myötävaikuttaa kouluyhteisön turvallisuuteen.
3. Omaisuuden suoja
Jokaisella on oikeus henkilökohtaisen ja koulun omaisuuden koskemattomuuteen ja yksityiselämän suojaan.
Yhteistä tai toisen henkilökohtaista omaisuutta ei saa vahingoittaa. Tahallisesta teosta tekijä suorittaa korvauksen.
4. Käyttäytyminen oppitunneilla
Oppitunneille saavutaan ajoissa opiskeluvälineet mukana ja kotitehtävät suoritettuina. Oppitunnin kulkua ei saa häiritä, ja tehtävät suoritetaan ohjeiden mukaan. Kouluun pukeudutaan asianmukaisesti: liikuntatunnille puetaan liikkumiseen sopivat varusteet, päällysvaatteet ripustetaan naulakkoon ja ulkojalkineet jätetään käytävään hyvään järjestykseen. Lisäksi erikoistiloissa ja -tilanteissa (käsityöt, liikunta, ympäristötieto) noudatetaan erikseen annettuja ohjeita. Koulumatkapyöräilyssä ja koulupäivän aikana tehdyillä retkillä kypärän käyttö on pakollista.
5. Käyttäytyminen välitunnilla
Välitunnit vietetään asianmukaisesti pukeutuneena koulun piha-alueella, joka on aidattu. Poistuminen koulun alueelta on sallittua vain opettajan luvalla, ja mahdollisesta sisälläolosta koulu ilmoittaa erikseen. WC:ssä ja sisätiloissa ei saa oleskella tarpeettomasti. Koulualuetta ei saa roskata, eikä luontoa saa vahingoittaa.
Koulun pihalla ei saa ajaa pyörällä, heittää lumipalloja tai tehdä muutakaan omaa tai toisten turvallisuutta vaarantavaa. Polkupyörät säilytetään lukittuina pyörätelineissä tai niille osoitetulla paikalla.
Sisään tullaan vasta, kun oppitunti alkaa.
Päihteiden, muiden vaarallisten aineiden tai vaarallisten esineiden tuominen kouluun on kielletty.
Tapaturmasta tai vahingosta ilmoitetaan viipymättä välituntivalvojalle.
Maanantaisin klo 9.55-10.15 -välitunnilla on kännykän käyttö sallittu.
6. Käyttäytyminen ruokailussa
Ruokailussa käyttäydytään rauhallisesti ja noudatetaan hyviä ruokailutapoja sekä erikseen annettuja ohjeita. Ruokailun jälkeen on luvallista syödä ksylitolipurukumia tai -pastilleja.
7. Käyttäytyminen koulumatkoilla
Koulumatkalla käyttäydytään hyvien tapojen ja liikennesääntöjen mukaisesti.
Oppilaan velvollisuus on noudattaa järjestyssääntöjä. Jollei oppilas niitä noudata, on koulun velvollisuus rangaista rikkomuksesta Perusopetuslain 36 § mukaan.
Ortelan koulun toimintamallit sääntörikkomuksiin:
Kasvatuskeskustelu:
Jälki-istunto:
Siivousvelvoite:
Määräys tekemään kotitehtäviä:
Oppilaan poistaminen:
Määräaikainen erottaminen:
Oppilashuoltotyön koulukohtainen lukuvuosisuunnitelma 2023-2024
Oppilashuolto tarjoaa sekä yhteisöllistä että yksilöllistä tukea. Tavoitteena on luoda terve ja turvallinen oppi- ja kouluympäristö, suojata mielenterveyttä ja ehkäistä syrjäytymistä sekä edistää kouluyhteisön hyvinvointia.
Ortelan koulussa toimii moniammatillinen opiskeluhuoltotyön ryhmä.
Oppilashuoltotyötä johtaa rehtori. Lukuvuotena 2024-2025 Ortelan koulun yhteisölliseen opiskeluhuoltoryhmään kuuluu
- terveydenhoitaja Niina Kulju
- koulupsykologi Mirja Tujula
- koulukuraattori Milla Huovinen
- laaja-alainen erityisopettaja Tuula Raudskoski
- luokanopettaja / vararehtori Juha Haverinen
- rehtori Annukka Lahtinen
Moniammatillinen kokous käsittelee usein opetusjärjestelyihin liittyviä asioita. Tällaisia asioita ovat esimerkiksi kolmiportaisen tuen päivitykset, jotka käsitellään kerran vuodessa syyslukukaudella.
Yksilökohtainen oppilashuoltoryhmä voidaan kutsua koolle, jos oppilaassa havaitaan fyysisen, psyykkisen tai sosiaalisen hyvinvoinnin ongelmia. Myös huoltaja tai oppilas voi pyytää ryhmän kokoamista. Ryhmän kokoamiseen tarvitaan oppilaan ja huoltajan suostumus. Ryhmän vastuuhenkilö (usein luokanopettaja) kutsuu koolle ne asiantuntijat, jotka huoltaja on hyväksynyt mukaan keskusteluun. Yksilökohtaisen oppilashuoltoryhmän kokoonpano sovitaan tapauskohtaisesti eli kaikki yllämainitut opiskeluhuoloryhmän jäsenet eivät osallistu kaikkiin yksilökohtaisiin palavereihin.
Yhteisölliseen oppilashuoltoryhmään voidaan kutsua henkilökunnan lisäksi muita edustajia mm. vanhempainyhdistyksen hallituksesta, oppilaskunnan hallituksesta, nuorisotyöstä tai poliisista. Ryhmä kokoontuu tarpeen mukaan ja vähintään kaksi kertaa lukuvuodessa. Yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän kokouksen sisällöt nousevat koulun arjesta sekä koulun toiminta- ja kehittämissuunnitelman tavoitteista. YOHT-toimintaa on paljon myös osana YS-kokouksia. Pohdimme arjesta nousevia aiheita, kuten kiusaamista, ja tarvittaessa sovitaan koko yhteisöä koskevia toimintatapoja.
Alla lueteltujen kohtien osalta noudatetaan Hämeenlinnan kaupungin Opiskeluhuoltosuunnitelmaa:
-
yhteistyö koulun ulkopuolisten lasten ja nuorten hyvinvointia edistävien tahojen kanssa yhteisöllisen opiskeluhuollon kehittämisessä
-
yhteistyö oppilaan ohjauksessa, siirtymävaiheissa sekä jatko-opintojen suunnittelussa
-
yhteistyö ja käytänteet oppimisympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä yhteisön hyvinvoinnin tarkastuksissa
-
yhteistyö terveysneuvonnan ja terveystiedon opetuksen välillä
-
järjestyssäännöt
-
poissaolojen seuraaminen, niistä ilmoittaminen ja niihin puuttuminen
-
tapaturmien ehkäiseminen sekä ensiavun järjestäminen ja hoitoonohjaus
-
liikkuvan elämäntavan näkyväksi tekeminen ja siihen kannustaminen
-
Liikkuva koulu -ohjelma: opintoihin integroitu liikkuminen, toiminnalliset opetusmenetelmät, oppituntien ulkopuolinen/välillä tapahtuva toiminta, aktiiviset koulumatkat, välkkäritoiminta ja sisävälitunnit
-
tupakkatuotteiden, alkoholin ja muiden päihteiden käytön ehkäiseminen ja käyttöön puuttuminen
-
koulukuljetusten odotusaikoja ja turvallisuutta koskevat ohjeet
-
suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä
-
toiminta äkillisissä kriiseissä ja uhka- ja vaaratilanteissa.
Ortelan koulun järjestyssäännöt
Järjestyssääntöjen tarkoitus on edistää koulun sisäistä järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista sekä kouluyhteisön turvallisuutta ja viihtyisyyttä.
Koulualue ja päivittäinen kouluaika
Koulun alueena pidetään koulurakennuksia ja piha-aluetta.
Oppilaan kouluaika muodostuu koulumatkoista, oppitunneista ja muista koulun järjestämistä tilaisuuksista.
Oppitunneilta ei saa olla poissa ilman pätevää syytä.
Puhelimet pidetään kouluaikana äänettöminä. Käyttö on sallittu opettajan luvalla.
Oppilaan oikeudet ja velvollisuudet
Jokaisella oppilaalla on oikeus maksuttomaan perusopetukseen, oikeus yhdenvertaiseen ja tasa-arvoiseen kohteluun, oikeus henkilökohtaiseen vapauteen ja koskemattomuuteen sekä oikeus yksityiselämän suojaan. Jokainen oppilas on tasa-arvoisessa asemassa riippumatta sukupuolesta, uskonnosta tai kansallisuudesta.
1. Työskentelyrauha
Jokaisella kouluyhteisön jäsenellä on oikeus ja velvollisuus häiriöttömään työskentelyyn: oppilaalla oppimiseen, opettajalla opettamiseen ja muulla henkilökunnalla tehtäviensä suorittamiseen.
2. Henkilökohtainen turvallisuus
Jokaisella on oikeus kokea itsensä turvatuksi: ketään ei saa vahingoittaa ruumiillisesti tai henkisesti. Omalla käyttäytymisellään tulee myötävaikuttaa kouluyhteisön turvallisuuteen.
3. Omaisuuden suoja
Jokaisella on oikeus henkilökohtaisen ja koulun omaisuuden koskemattomuuteen ja yksityiselämän suojaan.
Yhteistä tai toisen henkilökohtaista omaisuutta ei saa vahingoittaa. Tahallisesta teosta tekijä suorittaa korvauksen.
4. Käyttäytyminen oppitunneilla
Oppitunneille saavutaan ajoissa opiskeluvälineet mukana ja kotitehtävät suoritettuina. Oppitunnin kulkua ei saa häiritä, ja tehtävät suoritetaan ohjeiden mukaan. Kouluun pukeudutaan asianmukaisesti: liikuntatunnille puetaan liikkumiseen sopivat varusteet, päällysvaatteet ripustetaan naulakkoon ja ulkojalkineet jätetään käytävään hyvään järjestykseen. Lisäksi erikoistiloissa ja -tilanteissa (käsityöt, liikunta, ympäristötieto) noudatetaan erikseen annettuja ohjeita. Koulumatkapyöräilyssä ja koulupäivän aikana tehdyillä retkillä kypärän käyttö on pakollista.
5. Käyttäytyminen välitunnilla
Välitunnit vietetään asianmukaisesti pukeutuneena koulun piha-alueella, joka on aidattu. Poistuminen koulun alueelta on sallittua vain opettajan luvalla, ja mahdollisesta sisälläolosta koulu ilmoittaa erikseen. WC:ssä ja sisätiloissa ei saa oleskella tarpeettomasti. Koulualuetta ei saa roskata, eikä luontoa saa vahingoittaa.
Koulun pihalla ei saa ajaa pyörällä, heittää lumipalloja tai tehdä muutakaan omaa tai toisten turvallisuutta vaarantavaa. Polkupyörät säilytetään lukittuina pyörätelineissä tai niille osoitetulla paikalla.
Sisään tullaan vasta, kun oppitunti alkaa.
Päihteiden, muiden vaarallisten aineiden tai vaarallisten esineiden tuominen kouluun on kielletty.
Tapaturmasta tai vahingosta ilmoitetaan viipymättä välituntivalvojalle.
Maanantaisin klo 9.55-10.15 -välitunnilla on kännykän käyttö sallittu.
6. Käyttäytyminen ruokailussa
Ruokailussa käyttäydytään rauhallisesti ja noudatetaan hyviä ruokailutapoja sekä erikseen annettuja ohjeita. Ruokailun jälkeen on luvallista syödä ksylitolipurukumia tai -pastilleja.
7. Käyttäytyminen koulumatkoilla
Koulumatkalla käyttäydytään hyvien tapojen ja liikennesääntöjen mukaisesti.
Oppilaan velvollisuus on noudattaa järjestyssääntöjä. Jollei oppilas niitä noudata, on koulun velvollisuus rangaista rikkomuksesta Perusopetuslain 36 § mukaan.
Ortelan koulun toimintamallit sääntörikkomuksiin:
Kasvatuskeskustelu:
Jälki-istunto:
Siivousvelvoite:
Määräys tekemään kotitehtäviä:
Oppilaan poistaminen:
Määräaikainen erottaminen: