Hae

2.1 Koulun pitkän aikavälin kehittämistavoitteet ajalle 2024-2025

Hämeenlinna
Ei kuntakohtaista sisältöä

Pitkän aikavälin tavoitteet

Lukutaito

Englanninkielinen opetus

Ruotsinkielinen kielikylpy

Kestävyysosaaminen

Painotukset

Lumakeskuksen kehittäminen

Koulu
Ei lisäyksiä

Lukutaidon ja kielellisten valmiuksien vahvistaminen

Koulussamme on lukumyönteinen ilmapiiri ja lukeminen on osa koulumme arkea. Lukutaitoa ja lukusujuvuutta tuetaan mm. seuraavin toimenpitein:

  • koko koulun lukutunti kuukausittain
  • luokkien omat lukutuokiot / lukutunnit / lukuvälitunnit
  • lukumummot ja lukuvaarit
  • lukukoiran vierailut alkuopetuksen luokissa
  • Lukemisen teemaviikko
  • vahva yhteistyö kirjaston kanssa (Lukubasaarit)
  • lukusujuvuuden testaaminen (kaupungin lukutaitotyön vuosikello)
  • myös aikuiset lukevat lukutunneilla
  • ääneen lukeminen kaikilla luokka-asteilla
  • Lukulumo ja Lukudiplomi
  • kotien haastaminen mukaan lukutaitotyöhön
  • opettajien kouluttautuminen (Lukutuuli)
  • lukutuokiot kummioppilaiden kanssa
  • luokkien omat tuen tarpeen huomioivat materiaalit

Liikkuminen

Koulupäivässä on useita eri mittaisia välitunteja eli oppilaat liikkuvat aina 45 minuutin välein. Välitunnit ollaan ulkona, ja koulun piha-alue tarjoaa monipuolisia liikkumisen mahdollisuuksia (jalkapallo, koripallo leikkitelineet, metsikkö, hiekka-alueet muihin leikkeihin ja peleihin). Vanhempainyhdistys on hankkinut luokille mm. jalkapalloja, hyppynaruja ja keppihevosia esteineen. 

Koulumme sijainti mahdollistaa sen, että liikumme kävellen tai pyörällä erilaisiin oppimisympäristöihin  sekä opintoretkille (lähimetsät, Aulanko, uimahalli, museot, kirjasto, Hämeen linna, Idänpään kenttä).

Lasten ja nuorten kasvavien tuen tarpeiden ennaltaehkäisy ja tuen tarpeisiin vastaaminen

Toimimme vahvassa moniammatillisessa yhteistyössä konsultoiden tarpeen mukaan esim. Ankkuri-poliisia, opiskelijahuollon sekä Oma Hämeen ammattilaisia.

 

Pidemmän aikavälin  tärkeimpinä tavoitteina pidämme edelleen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin sekä kiireettömän kohtaamisen.

Koulun joustavien käytänteiden ylläpitäminen, joiden avulla pyritään takaamaan jokaiselle oppilaalle yksilöllistä oppimista, kasvua ja kehitystä tukeva oppimisympäristö. Hyödynnämme henkilöstön oppilaantuntemusta sekä oppilashuoltoryhmän moniammatillista ammattitaitoa lapsen turvallisen ja oppimista tukevan koulupäivän järjestämisessä. Ennaltaehkäisevillä joustavilla opetuskäytänteillä pyrimme takaamaan sen, että oppilas pystyy opiskelemaan omassa lähikoulussaan. 

Kestävän elämäntavan edistäminen. Tämän tavoitteen käsittelyssä ja saavuttamisessa  on mukana Ortelan koulun oppilaskunnan hallitus ja sen kautta koko koulu. Opetushenkilöstöstä kootaan työryhmä suunnittelemaan esim. teemaviikkoa sekä kestävää elämäntapaa edistäviä arjen toimintatapojen muutoksia. Myös koteja osallistetaan / haastetaan mukaan toimintaan. 

Koulun kannustavan ilmapiirin lisääminen ja kiusaamista ehkäisevän toimintakulttuurin kehittäminen. Koulun arvopohjassa painotetaan toisten sekä oman itsen kunnioittamista; kunnioittavaa ja toista arvostavaa kohtaamista.  Kiusaamisen tiekartta sekä järjestyssäännöt käydään lukuvuoden alussa luokissa läpi. Toteutamme helmikuussa 2025 koulun oman kiusaamiskyselyn, jonka tulokset käydään läpi luokittain ja myös yhteisöllisessä oppilashuoltoryhmässä. Yhteisöllisyys korostuu päivittäisissä vapaammissa tilanteissa, joissa lapset kohdataan yksilöinä. Henkilöstön tuntiessa kaikki oppilaat nimeltä, on " Mitä sulle kuuluu"- keskustelu luonteva osa koulumme arkea.

Oppilaiden ja kotien osallistaminen. Arjen toimintoja kehitetään sekä yhdessä suunnitellen että toteuttaen. Koulumme oppilaskunnan hallitus on aktiivisesti mukana koulun toiminnan, kuten teemaviikkojen, suunnitteluun. Vanhempainyhdistyksen toiminta tarjoaa mahdollisuuden osallistua ja vaikuttaa oppilaiden arkeen. 
 

Työyhteisön hyvinvoinnin ylläpitäminen. Työssä jaksamista tuetaan joustavilla opetusjärjestelyillä sekä päivittäisissä kohtaamisissa. Henkilöstö suunnittelee työhyvinvointia edistävää sekä ylläpitävää vapaa-ajan toimintaa.